Level shifter utan referensspänning - går det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-sus

Re: Level shifter utan referensspänning - går det?

Inlägg av G-sus »

Ok, skulle det funka med ex atr. no. 65-471-94 på Elfa då tror du?

Extrafråga, varför läcker det ström genom elektrolyterna och inte plastkondingarna? Det lär väl knappast kunna vara pga ett överslag inne i kondingen eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är helt enkelt mycket högre läckström i elektrolytkondesatorer pga. deras kemi.

Men beroende av vad som faktisk behövs kan man ta en µC som medelst en D/A-omvandlare kan lägga en offset baserat på en A/D-ingång. På detta vis kan man ha synnerligt bra kolla på tider osv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den funkar bra, dock stoor :)
jag brukar annvända mindre , flera parallellkopplade i 4.7-10µF

elektrolytarnas isolerskikt är en tunn oxidskikt som inte isolerar perfekt, därför får man ett visst läckage i dom
man kan ha dom som dc spärr, men då får man räkna med ett visst läkage och ha motstånd som håller det i balans, ganska låga motståndi kretsarna
G-sus

Inlägg av G-sus »

Här lär man sig mycket så jag fortsätter att ställa frågor i en rasande takt:

- Finns det någon egentlig fördel med att parallellkoppla flera kondingar istället för att använda en större mer än att man kanske har flera mindre hemma oftast?

- Skulle det bli någon skillnad i läckström om man koppla flera mindre elektrolytkondingar parallellt gentemot att bara använda en stor?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i stort sett nej
jag har en del mindre kondingar liggandes så därför parallelkopplar jag
ibland så finns inte stora kondingar(µF) i lagom fysisk storlek, då kan det var enklare att ta fler mindre

har inte provat, men det blir inte bra hur man än gör det, alla elektrolyter läcker ström, och dessutom beror läckan på hur länge dom varit uppladdade, temperatur, spänning , så det är inte konsekvent
G-sus

Inlägg av G-sus »

Ok, får bli att investera i några plastkondensatorer då. Jag antar att jag bör byta ut både filterkondingen och "integreringskondingen" för att bli av med läckaget?
Skriv svar