Ja, när jag läser min förklaring nu efteråt ser jag att den är rätt otydlig.
Principen är följande: När man gör en stereoinspelning så skapar man en stereobild genom att variera styrkan för olika instrument/sång för höger och vänster kanal (lite förenklat, man kan även variera styrkan under låtens gång samt ha statiska/rörliga fasförskjutningar men jag bortser från det här). Tex kan det vara så att sången är centrerad (lika volym i höger och vänster kanal), gitarr ligger mer åt höger, bas vänster osv. Antag att vågformerna nedan visar sången. Om man slår ihop det två översta kommer man att får en vågform som ser likadan ut fast med den dubbla amplituden. För de två understa så ser man att vänster är en inverterad form av höger. Om man slår ihop dessa två så kommer en topp att tas ut av en botten så att resultatet blir noll.
Kod: Markera allt
Sång
_ _ _ _ _
Höger / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/
_ _ _ _ _
Vänster / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/
_ _ _ _ _
Höger / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/
_ _ _ _ _
Vänster \_/ \_/ \_/ \_/ \_/ \
Om nu en gitarr har en högre volym på höger än på vänster så kommer inte summan av en vanlig och en inverterad kanal att bli noll, ju mer lika de är i volym desto mer av ljudet reduceras och om gitarrljudet t.ex. ligger helt i höger kanal så blir det kvar oförändrat. Om inspelningen är gjord på detta sätt är det enkelt att ta bort sången. Annars kan det vara svårt.
Jag hoppas att det blev lite tydligare.