Ta bort sången från låtar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Ta bort sången från låtar

Inlägg av MNorrgren »

nån som vet nåt bra program som man kan ta bort sången från låtar?? behöver ta bort sången från en låt för att jag ska ha melodion som den är :P

Tckar för svar
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Genom att ta bort sången så tar man bort allt ljud som har just de frekvenserna, och en röst har ganska många övertoner så du kan aldrig få bort sången utan att ta bort väldigt mycket av msuiken.
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

En sån här kanske...?

Fast då får du inte in det i datorn iofs...
Användarvisningsbild
teodorl

Inlägg av teodorl »

btw - vad är det för låt du vill använda?

De flesta låtar finns ju i karaoke-versioner å ladda ner.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

det är en sån jag vill åt, fast i ett program så att jag kan reducera det i datorn så att jag kan bänna ut det på en skiva

la cream - free, det där ljudet i slutet, så sjukt skönt...
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Förutsättning: Stereo, sången jämt fördelad volymmässigt mellan de två kanalerna.

Vad man kan göra (och vad jag tror att elfa-karaoke:n gör) är att invertera ena kanalen och sedan mixa ihop dem. Sången tar ut varandra medans musiken förhoppningsvis skiljer så mycket mellan kanalerna att "den blir kvar". Det fungerar alltså inte med en mono-signal.

Alternativ är att filtrera bort sången så gott man kan och sedan maskera det som blir kvar genom att lägga till ljud (remix), helt sonika anlita några studiomusiker som gör en instrumentalversion, bryta sig in hos skivbolaget och sno orginal-tapen där sången antagligen ligger på ett eget spår.

Om du inte fixar det själv kan jag göra ett försök med den första varianten, pm:a mig isådanafall.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

Jag hade ett gratisprogram som fungerade hyffsat för det för ett tag sedan. Dock har jag glömmt vad det hette men jag tror att det var något i stil med Audiwave eller så. Tror att det kom med någon datatidning.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

la cream - free... hmm undra om det inte ligger nån gammal maxi singel i skivcasen.. har för mig att jag har den utan sång..
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

oookatten... om du kan hitta den så får du gärna skicka den till mig via msn t.ex.. om det går. pm:a mig isf om du har den
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Finns väl nått plug in till winamp har jag för mig. fungerade väl sådär halvhyffsat :)
klintan

Inlägg av klintan »

Jag vet att i ett mycklet gammalt nummer av Datormagazin som då hedde PC+ om ja inte minns fel, så var de en kille som jobbade på Radio P3 som förklarade lösningen till detta problem mycket utförligt. sen som alla säger går de väl kanske aldrig att få de perfekt men kanske komma en bit på vägen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Har för mig att det han förklarade var ungefär som babbage gjorde.

Mvh
speakman
klintan

Inlägg av klintan »

har iofs också för mig de :) men de var lite mer utförligt har jag för mig ? iofs så kan man typ foundry eller sonic eller va de nu heter :D så kan man nog om man får principen förklarad för sig!
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Ja, när jag läser min förklaring nu efteråt ser jag att den är rätt otydlig.

Principen är följande: När man gör en stereoinspelning så skapar man en stereobild genom att variera styrkan för olika instrument/sång för höger och vänster kanal (lite förenklat, man kan även variera styrkan under låtens gång samt ha statiska/rörliga fasförskjutningar men jag bortser från det här). Tex kan det vara så att sången är centrerad (lika volym i höger och vänster kanal), gitarr ligger mer åt höger, bas vänster osv. Antag att vågformerna nedan visar sången. Om man slår ihop det två översta kommer man att får en vågform som ser likadan ut fast med den dubbla amplituden. För de två understa så ser man att vänster är en inverterad form av höger. Om man slår ihop dessa två så kommer en topp att tas ut av en botten så att resultatet blir noll.

Kod: Markera allt

Sång
         _   _   _   _   _
Höger   / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/ 
         _   _   _   _   _
Vänster / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/ 

_   _   _   _   _
Höger   / \_/ \_/ \_/ \_/ \_/ 
           _   _   _   _   _
Vänster \_/ \_/ \_/ \_/ \_/ \
Om nu en gitarr har en högre volym på höger än på vänster så kommer inte summan av en vanlig och en inverterad kanal att bli noll, ju mer lika de är i volym desto mer av ljudet reduceras och om gitarrljudet t.ex. ligger helt i höger kanal så blir det kvar oförändrat. Om inspelningen är gjord på detta sätt är det enkelt att ta bort sången. Annars kan det vara svårt.

Jag hoppas att det blev lite tydligare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

jadå... nu fattar ja, blev inte riktigt klok på det första emn nu e jag med på principen
Skriv svar