Logik-analysator vs. Bus-analysator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Logik-analysator vs. Bus-analysator.

Inlägg av Zajber »

Som rubriken lyder. Jag har svårt att greppa skillnaden. Det kan ju inte bara vara hastigheten, eller..

Vad gör en logik-analysator som inte t.ex. en bus-pirate kan?

Funder på att spara ihop till en bus-pirate för att kunna felsöka mina projekt. Men jag hittade Openbench Logic Sniffer som inte kostar så mycket mer.
Användarvisningsbild
jesper

Re: Logik-analysator vs. Bus-analysator.

Inlägg av jesper »

Jo, det är mestandels hastigheten som skiljer. Notera att piraten egentligen inte är en ANALYSATOR, det är bara en LYSSNARE på bussen. Den kan altså bara se VAD som skickas, inte om bussen hårdvarumässigt hanteras rätt, rätt timing e.t.c.

Jag har båda dessa och deras användning är MYCKET begränsad som logik-analysatorer. OLS har något mer minne, men ändå inte tillräckligt, i alla fall inte för mina behov. 4k (eller vad det nu är den har) räcker inte långt vid 100 MHz. Dessutom suger mjukvaran något så förfärdligt.
Men för att analysera I2C, SPI och liknande, funkar piraten rätt hyfsat.
Spara lite mer istället och köp en av de små "riktiga" logikanalysatorer istället. Eller en gammal HP, fast med den får du inte bus-analysen.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur mycket minne tycker du en logikanalysator behöver?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hur långt är ett snöre?

Nä, men allvarligt. Det är ju helt beroende på vad man skall mäta på och under vilka förhållanden. Finns egentligen inget generellt svar på den frågan eftersom användningen är så fruktansvärt olika.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Jesper: När du säger att jag ska köpa en av de små riktiga analysatorerna, vilka menar du då, har du några "tips" på modeller jag bör kolla på?

Egentligen så tror jag att jag kommer klarar mig med en OLS för mina hobbybehov. Men som alltid så hittar man något fynd så kan jag tänka mig att spara lite till. Det finns en del stora på ebay beggade men som vanligt är frakten långt mycket dyrare än själva prylen.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Du får Google lite och se vad du får fram. Som sagt, valet styrs helt av det individuella behov. Och plånbokens djup, så klart.

Problemet med lite minne dyker ju upp när man har någon längre sekvens man vill ha tag i. Å andra siden kan denna oftast samplas med en lägre frekvens, som får minnet att räcka längre. Men inte alltid länge nog.

Vissa analysatorer kan logga direkt till PC'n. Det skulle funka bra med USB 2.0, men tyvärr har varken piraten eller OLS denna funktion.

Sist jag skulle logga lite data (mina JULA fjärrströmbrytare) provade jag först med piraten. Det var helt uteslutet.
OLS funkade lite bättre, men minnet räckte inte. Programvaran är totalt kass och funktionen för att spara data i RLL format funkar inte och det blev bara skit.
Stod i valet och kvalet om jag skulle städa på bordet och ta fram den goda gamla HP1663A, men läste av manuellt på scopet istället.
Rätt verktyg är viktigt.
Detta var som att slå i en spik med en gaffel.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Nu har ju inte jag något specifikt behov just nu är mer i stadiet att jag behöver förbereda mig inför problem. Så jag vet inte vad jag behöver exakt.
Jag har iofs. ett billarm som jag tänkte kolla lite på för att se vad som försigår på utgångarna.

Du är inte sugen på att sälja av den där gamla HP:n? :vissla:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Saleas logic tycker jag e en rätt trevlig datorbaserad logikanalysator som klarar analysera SPI osv.

Men vid utveckling på jobbet är det Agilents MSO7012B som gäller, iof utan SPI/I2C analysator delarna. Men med ett rejält minne som går att zooma i.

Ofta står den bara och rullar på en ganska lång tidsbas, men händer det något oväntat är det lätt att stoppa och zooma in rätt mycket. Detta är svårt att åstakomma med tex saleas som man måste trigga igång och sen titta på resultatet. Om man då inte riktigt vet vad man vill trigga på är det trevligt att ha de bara gående, och det kräver minnesdjup. Tyvärr är prislappen hög...
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Hmm, nu fick du mig att kolla på om MJS Electronics hade några instrument, samt kolla lite data på HP'n.
Och, ve och häpna, den har faktiskt också "bara" 8k minne, som OLS'en. Jag trodde det var betydligt mer, jag har i alla fall inte haft problem tidigare med att det tog slut på minnet. Men jag har väl mätt andra saker då.
Då är OLS'en altså inte så helt tokig. Prismässigt är den ju i alla fall helt rätt.

Problemet är då programvaran. Den är ju SUMP kompatiblel och det finns en del alternative styrprogram. Tyvärr är de två som jag testat, ÄNNU värre än originalprogrammet! Men det kanske finns något därute som funkar bättre, har inte haft tid att djupdyka.

En annan sak är ju probarna som man kan köpa till. De ser bra ut och liknar de "professionella" (och rätt dyra) från t.ex. E-Z-Hook, men det är det INTE. De är inte värt pengarna. Jag höll på att bli tokig när jag inte ens kunne få dem att fastna på en vanlig pinne i en pin-header. Köp INTE dem, utan spendera lite extra och köp några E-Z-hooks istället.
De små runda som är på piratkabeln är okay och fäster bra, men går inte in på lika trånga ställen.
Skriv svar