Balanseringskrets (audio)
- prototypen
- prototypen
Re: Balanseringskrets (audio)
Hej!
vet inte om de kanske är fel att skriva i denna tråden men jag gör ett försök.
Skulle ha tag i en krets som omvandlar en balanserad ljudsignal till en obalanserad ljudsignal.
Har nämligen ett par stenålders aktiva högtalare som jag byggt om och fräshat upp, slängt ut den inbyggda processorn och bara sparat stegen i dem, problemet är att stegen har obalanserad signal in och att köra obalanserat hela vägen från processorn funkar dåligt.
Har ni något förslag på en op krets, eller kanske en trafo som fixar detta? Längesedan jag var i elektroniksnåret så jag är duktigt ringrostig.
Tacksam för alla svar
vet inte om de kanske är fel att skriva i denna tråden men jag gör ett försök.
Skulle ha tag i en krets som omvandlar en balanserad ljudsignal till en obalanserad ljudsignal.
Har nämligen ett par stenålders aktiva högtalare som jag byggt om och fräshat upp, slängt ut den inbyggda processorn och bara sparat stegen i dem, problemet är att stegen har obalanserad signal in och att köra obalanserat hela vägen från processorn funkar dåligt.
Har ni något förslag på en op krets, eller kanske en trafo som fixar detta? Längesedan jag var i elektroniksnåret så jag är duktigt ringrostig.
Tacksam för alla svar
Hej.
Om du har lust att läsa på lite själv finns mycket i boken Small signal audio design av Douglas Self. Men extremt kortfattat kan man nog säga
Om du har lust att läsa på lite själv finns mycket i boken Small signal audio design av Douglas Self. Men extremt kortfattat kan man nog säga
- En transformator är minst störningskänslig men kan påverka frekvensgången hörbart beroende på utrustning.
En differentialförstärkare ska egentligen användas men dessa kostar mer jämfört ett enkelt ingångssteg som också kan fungera bra.
That Corp. gör bra kretsar för det du vill göra:
http://www.thatcorp.com/Balanced_Line_Receivers.shtml
http://www.thatcorp.com/Balanced_Line_Receivers.shtml