Har ett kretskort med bl.a. ett ATTTINY45V där jag skulle vilja ändra ett värde i EEPROMET.
Har införskaffat en AVR-PG2 som jag tänkte använda ponyprog på för ändringen.
Det jag undrar är om jag måste/bör löda bort kretsen innan jag försöker programmera den?
Beror det på? Nästan alltid/aldrig?
OM man programmerar utan att löda bort den, ska kretskortet som attiny:n sitter på vara spänningssatt eller inte?
Säkert vansinniga frågor i mångas ögon men vet man inte så vet man inte =)
Programmera en Attiny45V utan att löda bort den?
Re: Programmera en Attiny45V utan att löda bort den?
Det beror förstås på vad för annat som är kopplat till processorn på kortet på de aktuella pinnarna: MOSI, MISO, SCK samt RESET. Du får inte ha insignaler till dessa ben , utan du ska kunna frikoppla dessa. Så du får undersöka hu de är kopplade. Om de är utgångar brukar det vara lugnt. Däremot om de är ingångar får du se till att du har minst 1000 ohm till signalkällan om den inte går att koppla bort helt. Övriga pinnar spelar ingen roll. Vilket som sedan är minst jobbigt - att koppla bort insignalerna eller att löda av kretsen är upp till dig. Hur hade du tänkt koppla in programmeraren då? Direkt på pinnens ben, eller finns det nån kontakt?
Kortet måste vara spänninggsatt, annars kan du inte programmera om processorn.
Kortet måste vara spänninggsatt, annars kan du inte programmera om processorn.
Re: Programmera en Attiny45V utan att löda bort den?
sedan gäller det att de inte använder Reset som IO pinne, annars så måste du programmera den med "high voltage programming"...
Och en sak till, har du källkoden/hefilen?, kan vara så att atmega:n är skyddad för avläsning också.
Och en sak till, har du källkoden/hefilen?, kan vara så att atmega:n är skyddad för avläsning också.