Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Jag har sett folk flyga ovan moln med 2,4GHz utan problem
Tänkte mer på lite större avstånd som säg 1km bort eller så då sändareffekten minskat, missade att skriva det men det där var bra att veta att det inte är så värst känsligt.
Visst det finns mycket skit på 2.4GHz bandet den saken är säker men sannolikheten för att hela bandet skulle vara upptaget och samtidigt att störkällorna skulle vara så nära att alla stör lika mycket är högst osannolik som jag ser det. Många om inte tom alla 2.4GHz system använder ju bland mycket annat frekvensskiftning då de hoppar nellan frekvenserna många ggr i sekunden för att undvika just ev störningkällor. 35MHz system och dylika frekvenser har inte detta så vitt jag vet.
Tänkte mer på lite större avstånd som säg 1km bort eller så då sändareffekten minskat, missade att skriva det men det där var bra att veta att det inte är så värst känsligt.
Visst det finns mycket skit på 2.4GHz bandet den saken är säker men sannolikheten för att hela bandet skulle vara upptaget och samtidigt att störkällorna skulle vara så nära att alla stör lika mycket är högst osannolik som jag ser det. Många om inte tom alla 2.4GHz system använder ju bland mycket annat frekvensskiftning då de hoppar nellan frekvenserna många ggr i sekunden för att undvika just ev störningkällor. 35MHz system och dylika frekvenser har inte detta så vitt jag vet.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Ojoj, ta det lugnt...Walle skrev:Dock läste du nog mitt inlägg väldigt skevt, VART någonstans skrev jag att jag förespråkar 35 MHz-system? Jag skrev ju för fan till och med själv att JAG är sugen på att SJÄLV skaffa ett 2.4 GHz-system. Jag skrev en reflektion på grund av ditt påpekande att "ALLA kör med 2,4GHz numer" vilket NATURLIGTVIS inte stämmer. Att jag skrev att JAG litar mer på det jag är van vid betyder INTE att jag "förespråkar", jag skrev väldigt tydligt att JAG inte skulle sätta ett sånt system i min bensinheli, och det beror naturligtvis på att JAG inte tidigare har testat något 2.4 GHz-system. Tydligt nog?
Jag skrev att du är i minoritet OM du förespråkar 35MHz, och jag kanske ska bli lite bättre på att förklara vad jag menar med det jag skriver.
"Du är i minoritet om du" - läses tydligare som att "En person som förespråkar ... är i minoritet".
"ALLA flyger..." - läses "De allra flesta flyger numera...".
För övrigt skrev jag aldrig att det inte GÅR att flyga på 40MHz, du kan flyga även på 900MHz, men frekvensbandet är inte ämnat därtill. När jag höll på med 35-bandet för en sådär 15 år sedan hette det att 27 och 40 var för markbaserade modeller (bilar/båtar etc) och 35 var för flygfarkoster, men det kanske bara var lokalt de reglerna gällde.
Av de helipiloter jag snackat med som flugit på 35 har de flesta bytt just på grund av problem med statisk elektricitet som stör ut mottagaren. Många har kraschat på grund av det. Sen att du inte har gjort det får tala för dig, det har jag heller aldrig påstått.
@Henry:
Det finns long-range system som ligger på 900-bandet med speciella antenner man kan använda om man vill flyga långdistans. Tror rekordet med 2,4Ghz ligger på runt 52km med riktantenn, så nog kan man få 2,4 att gå långt även det.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Har säkert skrivits redan men dadde här på forumet sysslar med sånt här, han kan du säkert få både inspiration och information av, se http://www.rcexplorer.se/. Sjukt snygga filmningar gjorda med en tricopter. Men som jag förstår det tänker du köra stillbilder?
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
hubben skrev:
Ojoj, ta det lugnt...
Jag skrev att du är i minoritet OM du förespråkar 35MHz, och jag kanske ska bli lite bättre på att förklara vad jag menar med det jag skriver.
"Du är i minoritet om du" - läses tydligare som att "En person som förespråkar ... är i minoritet".
"ALLA flyger..." - läses "De allra flesta flyger numera...".
För övrigt skrev jag aldrig att det inte GÅR att flyga på 40MHz, du kan flyga även på 900MHz, men frekvensbandet är inte ämnat därtill. När jag höll på med 35-bandet för en sådär 15 år sedan hette det att 27 och 40 var för markbaserade modeller (bilar/båtar etc) och 35 var för flygfarkoster, men det kanske bara var lokalt de reglerna gällde.
Av de helipiloter jag snackat med som flugit på 35 har de flesta bytt just på grund av problem med statisk elektricitet som stör ut mottagaren. Många har kraschat på grund av det. Sen att du inte har gjort det får tala för dig, det har jag heller aldrig påstått.
Men som sagt, jag förespråkar ingenting. Jag ifrågasätter enbart ditt påstående att "ALLA" flyger med 2.4 GHz numera. För mig brukar stora bokstäver betyda antingen att man skriker eller kraftigt förtydligande, därför tolkade jag ditt "ALLA" som just "alla" och inte "de flesta". Hade du skrivit "Alla flyger..." så hade jag mycket troligt tolkat det annorlunda. Det är som jag ser det inget fel som kan tillskrivas varken dig eller mig, utan det är ett rent tolkningsfel. Nog om det alltså.
Nu börjar det bli semantik, men..Angående frekvenserna så är det så enkelt att 35 MHz är reserverat för flyg. 27- 30- och 40 MHz-banden är främst avsedda för radiobilar och radiobåtar, men är tillåtet för annat RC-bruk, t.ex. modellflyg. Jag orkar inte leta upp frekvenstabellen som styrker det jag säger, men det kvittar för mig Tror du mig inte får du motbevisa, lyckas du med det så ändrar jag min åsikt utan att blinka! Rent logiskt dock, tror du att det hade sålts en flygradio för 40 MHz om inte det bandet hade varit tillåtet att köra RC-flyg på?
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Fritzell: Gissar på att det var till mig, jo jag är medveten om dadde här och hans mycket informativa sida, jag hade tänkt enbart filmning ev även stillbilder beroende på hur det blir med det hela men allt detta ligger en bra bit in i framtiden men alltid bra att skaffa information när tillfälligheterna dyker upp här.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Walle skrev:40 MHz-banden är främst avsedda för radiobilar och radiobåtar, men är tillåtet för annat RC-bruk, t.ex. modellflyg.
Jag tror på dig, vet att det är så, min första Heliradio var 40Mhz men oj va längesen det va
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Nu är vi överens helt plötsligt walle. Banden som du skriver är godkända för "hobbybruk", men 27 och 40 är främst avsedda för markbaserade modeller. Det är så jag skrivit och menat hela tiden.
Nåja, vi släpper det. Nu har jag modellerat om okton lite för att rymma lite accar och enklare kunna bära en kamera. Quaden blir troligen samma chassie, men man skiter helt enkelt i hälften av bommarna. Så kan man välja om man vill flyga + eller x helt enkelt beroende på vilka bommar man använder.
Nåja, vi släpper det. Nu har jag modellerat om okton lite för att rymma lite accar och enklare kunna bära en kamera. Quaden blir troligen samma chassie, men man skiter helt enkelt i hälften av bommarna. Så kan man välja om man vill flyga + eller x helt enkelt beroende på vilka bommar man använder.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
"Så kan man välja om man vill flyga + eller x helt enkelt beroende på vilka bommar man använder."
Ah, så när man flyger "X" så vrids farkosten 22.5 grader i förhållande till "+"? Så två motorer blir "fram", två blir "bak", o.s.v? Verkar vara en enkel och smidig lösning!
Jag lär garanterat vara intresserad av en octo när den släpps! Behöver ju något för att bära min 5D + 85/1.2L, och "El Toro" (som min bensinheli heter, efter spanjoren Louis som alltid kallade den "Benzinarn") känns inte trygg nog. Skulle El Toros 8.5 kG landa hårt på 5Dn så skulle den nog krossas
Ah, så när man flyger "X" så vrids farkosten 22.5 grader i förhållande till "+"? Så två motorer blir "fram", två blir "bak", o.s.v? Verkar vara en enkel och smidig lösning!
Jag lär garanterat vara intresserad av en octo när den släpps! Behöver ju något för att bära min 5D + 85/1.2L, och "El Toro" (som min bensinheli heter, efter spanjoren Louis som alltid kallade den "Benzinarn") känns inte trygg nog. Skulle El Toros 8.5 kG landa hårt på 5Dn så skulle den nog krossas
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Jag har fortfarande inte testat hur mycket quaden orkar lyfta, men det kommer. Det är ju ett pågående projekt som sagt. Har du fräs själv kan du få dxf-filerna, annars kan jag fräsa ut delar åt dig när tiden kommer.
Det är precis så det fungerar med x och + läge. Det är en smaksak vilket man kör, såvitt jag förstått flyger de precis lika bra oavsett. Kör man en kamera som ska gå att tilta uppåt är ju X en fördel så man slipper filma rätt i armen...
[edit] Är trött och tänker långsamt. + och X på en okto vrider 22,5 grader, på en quad vrider det 45 grader. Jag vet inte riktigt om det finns + och X läge på en okto men det märker man när man börjar pilla med kontrollerkorten... [/edit]
Det är precis så det fungerar med x och + läge. Det är en smaksak vilket man kör, såvitt jag förstått flyger de precis lika bra oavsett. Kör man en kamera som ska gå att tilta uppåt är ju X en fördel så man slipper filma rätt i armen...
[edit] Är trött och tänker långsamt. + och X på en okto vrider 22,5 grader, på en quad vrider det 45 grader. Jag vet inte riktigt om det finns + och X läge på en okto men det märker man när man börjar pilla med kontrollerkorten... [/edit]
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Finns det någon fördel att använda 8st mindre motorer mot att använda 4st större motorer (som jag då hade tänkt)?
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Det jag skulle kunna tänka är att du får snabbare respons och stabilare plattform, men jag vettetusan. Jag kommer fortsätta bygga min quad och om den inte orkar lyfta det jag vill att den ska kompletterar jag med 4 armar till. Anledningen att jag uppgraderat till ett oktochassie redan nu är att det är så många andra som vill att jag ska bygga en okto istället.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Henry: Nej det var faktiskt menat till trådskaparen . Har inte läst hela tråden..
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Jag har kollat en del på hans projekt faktiskt..
Denna bygger jag mest för att det är skoj, och en del för att ha nåt att köra på CNC-fräsen jag håller på med...
Denna bygger jag mest för att det är skoj, och en del för att ha nåt att köra på CNC-fräsen jag håller på med...
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Jag har sett några som designat quads mfl att dom byggt in så man lätt kan vika ihop den för lättare transport, har du funderat på det?
tex, den här.
tex, den här.
Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)
Man får lite redundans med en okto. Om en motor stannar på en quad så faller den till marken helt okontrollerbar, men på en okto kan åtminstone ett par motorer stanna utan att det blir katastrof. Det kan nog kännas lite säkrare ifall man har en dyr systemkamera hängande undertillDupeS skrev:Finns det någon fördel att använda 8st mindre motorer mot att använda 4st större motorer (som jag då hade tänkt)?