Labbagg 0-25V 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Labbagg 0-25V 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)

Inlägg av kankki »

Dags att bygga ett labb-agg. Har redan ett 2A labb-agg jag byggde för länge sedan men det har ingen strömbegränsning, och jag är trött på att byta säkringar! :D

Utgår ifrån ett Electronics-lab schema med lite modifikationer.

Har byggt ihop en en fungerande breadboardprototyp.
Bild
Bild
Bild

Verkar som det läcker igenom lite 100hz och annat skit. Får väl ösa på lite fler avkopplingskondingar. Jag använder ganska dåliga keramiska kondensatorer så jag måste kanske byta ut dem. :humm:

Bild

Kylfläns m.m.
Bild

Ska byggas i ett gammalt AKAI kassettdeck :D

Bild

Projektet kommer dock inte framskrida särskilt snabbt. Skolan.. :P
Senast redigerad av kankki 28 juli 2011, 20:21:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Labbagg 0-25v 0-7A

Inlägg av Electricguy »

Se där ja, de verkar vara ett stående koncept!! :D ett av mina första labbagg byggde jag också i ett kasettdäck! :P
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag använde också ett kassettdäck! :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^De e najs! Hur fixade du frontpanelen?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

@kimmen

liten fråga vad står det på panelen vid current low/high switchen?

Inte dåligt med 4kw från ett kassettdeck :)

Du kanske skulle beskriva ditt nätagg i en projekttråd då den har tre lite ovanliga inställningar
output on/off
current setpoint
OVP

vet inte om jag sett alla tre i ett och samma nätagg förut
Tekko

Inlägg av Tekko »

Att fixa frontpanelen på ett kassettdeck e en baggis, bara kapa till en bit aluplåt å sätt dit, såhär blev det när jag gjorde just detta på ett gammalt kassettdeck:
Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu var det säkert "trycket" (alltså själva texten) som avsågs... :vissla:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Skriva ut på paper, sen sätter man genoskinlig plast med lim på baksidan över.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Frontpanelen är gjord som Tekko beskriver. Det sitter aluminiumplåt fastskruvad på fronten och sedan är det vanligt papper som det är skrivet på. Pappret hålls fast med självhäftande plast men jag hade inget lim mellan pappret och plåten. Hade det varit större "öppna" ytor utan reglage kanske det skulle bli bättre med lim där också av något slag men det funkade bra på min panel utan. Den har hållit ganska bra men har blivit lite skadad längst upp till vänster för jag brukade ofta ställa det på högkant förut.

@stenD
Den knappen ställer om mellan högt och lågt strömområde. På det höga strömområdet går det att ta ut 3,5A och på det låga 2A. Använder man det låga området går det att komma upp till c:a 36V men på det höga endast c:a 18V men då med mer ström. Strömgränsvärdena är valda efter vad transformatorn, som kom från en förstärkare, klarar. Det stod faktiskt skrivet på den både spänningsmärkning och strömmärkning för alla lindningarna! Det är inte alls vanligt i konsumentelektronik. :mrgreen:

Lysdioden "High tap" visar om den höga eller låga spänningen från transformatorn är vald. Det current range-knappen gör är att inaktivera omkopplingen till den högre spänningen om det höga strömområdet är valt. Transformatorn som sitter i är en 18-0-18V 3,5A som i princip kopplas om mellan fullbryggelikriktning (c:a 50V olastat) och mittappad helvågslikriktning (c:a 25V olastat) och knappen finns för att kunna utnyttja den högre strömkapaciteten på det låga spänningsområdet.

Knappen till vänster om den väljer om strömmätaren skall visa det inställda strömbegränsningsvärdet (setpoint) eller utströmmen (output).

Den svarta brytaren (output on/off) till höger är bara seriekopplad med utgången. Den är mycket praktisk för att t.ex. kunna först ställa in spänning och strömbegränsning och sedan slå på lasten.

OVP-ratten styr en krets som kortsluter utgången med en tyristor om det inställda värdet överskrids. Jag gjorde den faktiskt som en omkopplare med 3V-steg upp till 24V och sedan 6V-steg. Det hade kanske varit bättre med en steglös inställning egentligen. Den svarta knappen under stänger av utspänningen när den trycks in så att tyristorn skall sluta leda.

Ja jag kanske borde göra en projekttråd. Jag har faktiskt det handritade schemat någonstans här i röran. :D Jag har dock fått lite problem med det och det är att det verkar glappa när låg utspänning är inställd. Det skulle möjligen bara kunna vara potentiometern som är lite dålig. Slår man lite på det så börjar det dock fungera igen, och man känner sig precis som ryssen i Armageddon. 8) "This is How We Fix Problem in Russian Space Station!"
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Ok, snappat.
Glappet kan ju vara en lödning också, även en omkopplare.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mmm. Det finns några kontakter i den också som jag misstänker. :P
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

@Kimmen. Jag tycker du har lyckats jävligt bra med både smarta funktioner och
ett snyggt utseende! :tumupp: :bravo: Typiskt EF bygge!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ska försöka fixa en snygg frontpanel. Har kapat till en bit från ett gammalt datachassi. Borde vara tillräckligt stadigt. Vad tror ni om att fästa ett papper med klarlack?

Blir nog tyvärr inga uppdateringar på ett tag :|
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

@Kimmen:

Smart och snyggt det där med frontpanelen, tackar för tipset!

En varning förresten gällande OVP, den där grejen vill man nog ha en säkring på ifall man skulle få för sig att ladda batterier och gör bort sig. En bilsäkring funkar nog rätt bra till det där... Annars kan ju en brytare på OVP-kretsen, eller en batterisymbol invid maxläget, kanske vara en bra idé.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jo, helt sant. Det sitter en säkring i serie med utgången just av den anledningen och för att skydda om man skulle koppla in ett batteri med fel polaritet.
Skriv svar