TomasL: Hur kommer du till att U-värdet blir 3 W/m2K?
I mina beräkningar har jag utgått från Fourier's lag för värmeledning i en dimension. Enligt Wikipedias artikel om värmeledning (
heat conduction) är lagen i en dimension:
four1.png
I ekvationen är qx värmeflödestätheten (typ), k materialets värmeledningsförmåga, och dT/dx värmegradienten (i en riktning).
Efter lite förenklingar (antaganden) och integreringar kommer man till:
four2.png
I denna ekvation är DQ/Dt värmeströmmen, k samma som tidigare, A ytan vinkelrätt mot värmeströmmen, DT temperaturen över det betraktade området och Dx tjockleken på det betraktade området.
Om man betraktar värmet som överförs på en sekund blir uträkningarna då:
DQ/Dt = -0,04 W/mK*0,82m2*110K/0,12m = 30W.
På samma Wikipediaartikel hittar man också något som kallas conductance (eng.) och betecknas med U. Det skulle alltså svara mot U = k/Dx = 0,04 W/mK / 0,12m = 0.33 W/m2K.
Och slutligen håller jag med om att det är mer komplicerat än så här. Men som jag tidigare skrev så gällde uträkningarna för ett s.k. worst case scenario. Beaktande av naturlig konvektion inne i lådan, konvektion + strålning från isoleringen, geometrin vid kanterna/hörnen av lådan och temperaturminskningen hos vatten leder alla till en mindre värmeöverföring, och därför mindre behövlig isoleringstjocklek.
Det jag tidigare gjorde var att beakta värmeminskningen hos vattnet, men samtidigt gjorde jag (åtminstone) ett svarvfel i beräkningarna. Jag har inte gått igenom dem ännu, och vid närmare eftertanke skulle resultatet knappast ändra mycket från det vi håller på att räkna på för tillfället.
Vill man ta konvektionen inne i lådan och utanför i beaktande borde man hitta lämpliga korrelationer för värmeöverföringstalet. Det skulle säkert gå för den naturliga konvektionen inne i lådan, men att hitta något som passar en kub inne i motorutrymmet på en bil blir nog värre

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.