Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av PaNiC »

hubben skrev:Vill du verkligen ligga bra till även för din framtid som helipilot så köper du http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... irmware%29 vilket troligtvis är den mest prisvärda radion du kan köpa idag!
Är det verkligen så lämpligt med 2,4GHz till en sådan här applikation?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Kanske ska berätta varför du tycker att 2.4GHz inte är bra för dessa flygare?
Och kanske vilket du skulle föredra?
JanErik

Inlägg av JanErik »

OK, jag tar dina varningar på allvar då :)
Hur står sig 2.4 GHz mot 35 MHz i räckvidd? Och är alla HK:s radion lagliga i Europa/Norden/Finland?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

ALLA kör med 2,4GHz numer. Varför det inte skulle passa sig till en quad förstår jag inte heller, det får du gärn autveckla.

2,4 har fullt tillräcklig räckvidd (1-2km) - så långt bort ser du inte modellen. Dessutom är det mycket mindre känsligt för störningar vilket du lätt kan få problem med när du har 4st trefassystem med oskärmade motorer på en farkost.
35Mhz är en "gammal" teknologi som knappt någon köper längre. Enda gången jag kan se att det är en fördel med 35MHz är om du vill köra FPV med en laglig videosändare på 2,4GHz som då kan bli störd av radiosignalen.

Såvitt jag förstått ska radiona vara CE-märkta, vilket räcker för Europa men inte alltid Sverige. Att de är lagliga i Sverige törs jag inte svära på, men 9x är ett modulbaserat system där du kan stoppa i en spektrum- eller futabamodul som är godkänd för bruk i Sverige. Är du säker på att E-sky radion är "laglig" i Sverige?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag och en polare har var sin Turnigy 9X radio. Klockren måste jag säga! Billig och funkar ypperligt. Kör både flyg och bil med den. Flera i klubben använder den oxå och allt jag har hört om den är positivt. Byter man ut radiomodulen till en FrSky FHSS så får man en radiolänk som är jämförbar med Futaba plus möjligheten till telemetri överföring från planet.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Gjorde ett litet "uppgraderingskit" till quadden för de som vill ha mer att lyfta med...
Samma bommar, samma motorfäste och samma kamerastativ, bara annat chassie. ;-)

Bild
DupeS

Inlägg av DupeS »

KKmulticopter stödjer väl "bara" 6st motorer?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jepp, men det blir en arduino i denna tror jag. ;-)
Sen kan man ju koppla motorerna 2 och 2 på samma kanal, så då blir det bara 4 separata styrningar...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående sändarna då jag undrar lite för framtida grejer så en annan stor fördel med 35MHz, mot det där om man har en videolänk på 2.4GHz som kan störas men går visserligen att komma undan med en 1.3GHz länk, är att den pga sin låga frekvens har lättare att gå igenom dimma, moln, byggnader, trädkronor och dylikt än vad 2.4GHz kan. Kör man FPV och man vill kunna gå så långt bort som möjligt även ovanför moln och även om man vill ligga på lite lägre höjd där kanske lite av trädkronor är i vägen så borde 35MHz vara onekligen bäst av den anledningen? Inte något av de digitala system som 2.4GHz använder sig av oavsett märke kan väl ordna så att man kan få samma prestanda som 35MHz vad gäller detta?

Det är mycket av dessa anledningar som jag inte vet riktigt vad jag skall välja, eller det är kanske inte något problem med 2.4GHz trots allt då teknikerna kanske filtrerar bort störningar och dylikt så effektivt så att man ändå får nästan samma avståndsprestanda med 2.4GHz även genom moln och dylikt?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har sett folk flyga ovan moln med 2,4GHz utan problem, men flyger du på andra sidan skogen eller bakom hus så kommer du få problem oavsett vad du väljer. Det gäller att ha ren line-of-sight oavsett vilket...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

hubben skrev:ALLA kör med 2,4GHz numer.
Jasså? Min uppfattning är precis tvärt om, att 2.4GHz _börjar_ bli lite vanligare, men att 35 MHz fortfarande är i särklass vanligast. Senast jag var på en inomhusflygträff (vintras, flög inget eget då tyvärr) fanns det två 2.4 GHz-radios på plats. 20-25 på 35 MHz och några få på 40 MHz. Senaste skalaflygdagarna på Barkis (-09), i princip uteslutande 35 MHz. Kollar man runt på bilder från diverse olika RC-event så ser man nästan bara långa antenner. O.s.v..

De två jag känner som själva har kört 2.4 GHz har avskaffat det för seriöst bruk, deras system strulade för mycket. Framförallt så upplevde de betydligt mer störningar än med 35 MHz. De har återgått till 35 Mhz, och använder enbart 2.4 GHz-systemen på parkflyers där det kvittar. (Notera att med störningar syftar jag inte på roderfladder utan på "lockouts" eller "shoot downs". 35 MHz-system med PCM och failsafe reagerar likadant på störningar).

Själv har jag hittils inte testat något 2.4 GHz-system, men är rätt sugen på att skaffa ett. Skönt att slippa byta kristall, samt skönt att slippa den långa antennen. Dock skulle jag inte sätta ett sådant system i min snortunga bensinheli, då litar jag än så länge betydligt mer på 35 MHz-systemen, speciellt Futabas med PCM1024.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skämtar du med mig?
Jag har flugit rc-helikopter nu i 2 år, och stött på EN person som kör med 35MHz.. eller körde, det är utbytt nu. Även de som kör flygplan i klubben här har 2,4GHz.

Nu är väl heli lite speciellt eftersom att du i de flesta modeller har en bandgenerator i remdriften till tailaxeln och det stör ut 35MHz system rätt duktigt, men även bland flygplansflygare har de allra flesta jag stött på även 2,4GHz system idag.

Vad var det för 2,4system de testade som strulade? Futaba och Spektrum/JR har ju system som fungerar bra och har fungerat ett bra tag!
40MHz? Är det ens avsett att använda till modellflyg? 27 och 40 hade man på mark, och 35 i luften sist jag kollade...

Kolla in på http://www.rcheli.se och kolla diskussionen ang. 35/2,4. Du är i klar minoritet om du förespråkar 35... för att inte säga ensam...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

toffie skrev:Kanske ska berätta varför du tycker att 2.4GHz inte är bra för dessa flygare?
Och kanske vilket du skulle föredra?
Mest för att det ligger så mycket annan skit där idag, men även kravet på fri sikt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Varför skulle jag skämta?

Jag har flugit heli och flygplan i 15 år, det är de senaste 3-4 åren som det har minskat rejält för min del. Jag har _aldrig_ kraschat en heli på grund av störningar, vare sig från "bandgeneratorn" som tydligen ska störa så otroligt mycket, eller från andra störningar. Det är ju väldigt märkligt att det har gått alldeles utmärkt att flyga med 35 MHz i helikoptrar alldeles till för några år sedan när 2.4 GHz-systemen kom.. :roll:

Vad det gäller systemen som strulade så har jag ingen aning om vilka system det handlade om. Det var dock 3-4 år sedan.

Och ja, det går alldeles utmärkt att flyga på 40 MHz. Min första flygradio var just en för 40 MHz. Du får nog kolla noggrannare!

Dock läste du nog mitt inlägg väldigt skevt, VART någonstans skrev jag att jag förespråkar 35 MHz-system? Jag skrev ju för fan till och med själv att JAG är sugen på att SJÄLV skaffa ett 2.4 GHz-system. Jag skrev en reflektion på grund av ditt påpekande att "ALLA kör med 2,4GHz numer" vilket NATURLIGTVIS inte stämmer. Att jag skrev att JAG litar mer på det jag är van vid betyder INTE att jag "förespråkar", jag skrev väldigt tydligt att JAG inte skulle sätta ett sånt system i min bensinheli, och det beror naturligtvis på att JAG inte tidigare har testat något 2.4 GHz-system. Tydligt nog?
DupeS

Inlägg av DupeS »

I vår flygklubb är det ganska blandat med Helisar och plan,
men 2,4Ghz dominerar, några få som har kvar 35Mhz dessa mest för att det fungerar och inte är några fel på utrustningen så gillar dom att dom börjar bli själva på bandet, dvs ingen annan som har deras frekvenser :)
Skriv svar