GKod för EMC2

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
hubben

GKod för EMC2

Inlägg av hubben »

Hej,

nu har jag letat runt och håller halvt på att bli galen. Jag har modellerat upp en pryl jag ska fräsa ut i SolidWorks och har börjat försöka översätta den till G-kod. Det mesta fungerar med 2D fräsning, men jag vill även kunna köra lite 3D.
Jag har testat ett gäng enklare 2D program som tar DXF-filer, men då vill inte EMC2 läsa g-koden som den ska, klagar på radier och matningshastigheter som saknas.
Jag har även testat att exportera som STL och importerat i FreeMill, ett verktyg som ser helt OK ut, men dels får jag inte någon postprocessor att fungera, vet inte vilken jag ska använda och den generera g-kod som sveper svep efter svep över X axeln och inkrementerar Y långsamt. Detta vill man ju för 3D, men i 2D vill jag hellre att den ska följa de linjer som finns, annars blir hålbilder etc rätt konstiga.

BÄST vore såklart att skriva egen g-kod, nåt som jag inte är främmande för men då skulle jag gärna vilja ha tips om nåt bra verktyg som kan "visa" min G-kod så att man ser att det blir OK innan man laddar in det i fräsen.

Ni som kör EMC2, vad använder ni för verktyg?
X-IL
EF Sponsor

Re: GKod för EMC2

Inlägg av X-IL »

Tror att jag använt CAMBAM-genererat i EMC2 när jag testade. Tror du kan välja det som postprocessor där också.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ser ut som EXAKT det jag söker efter! Tusen tack för tipset, blir att testa när ungarna sover. ;-)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det var så lite så. Måste berömma dig för den enormt snabba konverteringen du gjort. Min skrot-CNC tog nog närmare ett år att bygga innan den funkade bra. Och nu står den oanvänd igen eftersom jag inte har orkat borra 10 hål i två alubitar (5 i varje).

EDIT: Förresten, CamBam är ju shareware, så jag tror du har 40 starter på dig, jag brukar låta det stå på så länge datorn är på (många dagar) för att spara lite uppstarter. Sen går det säkert att gå runt skyddet om man verkligen vill :vissla:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tackar. Jag är ju långt ifrån klar ännu, vändglappen är inte fixxade och jag har nya drivare/motorer på väg från cncrouterparts. Men den är ju körbar. ;-)

Antingen får man väl slänga lite pengar till utvecklarna om det fungerar bra, eller så slänger man in den i en virtualbox som man tar en snapshot på. När man då gjort 40 starter läser man bara tebax snapshoten och har 40 till. ;-)

Edit: Om det inte vore för alla hjälpsamma människor på detta forum hade jag fortfarande stått i startgroparna med bygget!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

ja Virtualbox är en lösning på problemet, en annan är att hålla koll på registret.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Sweet, nu har jag ett motorfäste i frigolit (vad jag nu ska med det till) vilket betyder att CamBam gör exakt det jag vill att den ska göra!

Kan ändå vara roligt att skriva g-kod, någon som vet av nån bra editor där man kan få "se" g-koden medan man skriver den? Alltså, där det visas en figur av vad koden gör.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Har inte sett någon sådan editor, lärde mig på MS Dos Edit att skriva Gkod och senare NCedit.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nackdelen när man knackar g-kod i notepad eller emacs är ju att det blir så bökigt när man slarvar. ;-) Jobbar som programmerare så jag vet hur ofta man skriver fel i koden, och det vill man ju gärna se då innan man gör körningen...
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Vet inte om du kan editera G-koden direkt här..
Men simulering verkar funka iaf.

NC Sim

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, upptäckte en lite otäck sak i CamBam. Jag har en profil jag ska skära ut, där det i profilen finns ett hål som är anslutet till profilen med en "kanal" som är lika bred som fräsen (6mm). När jag cammar upp det ser allt ok ut, men när jag testkör så kör den hålet, ut i kanalen, vänder, går in till hålet, inkrementerar Z och kör igen. Så håller den på tills den gjort hålet hela vägen igenom. Sen ger den sig ut på att fräsa profilen, utan att höja Z... i mitt fall vill den alltså köra 21mm Z i ett fräs vilket blir lite spännande. Jag har gjort en polyline av hela profilen och kör den som en "Profile", det borde väl fungera?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Prova att ange fräsens diameter till 5.999 eller liknande, kan det bli bättre?

Gillar inte heller hur cambam uppför sig när det är lite trångt...
Skriv svar