Ok tack! Ingen limit så alltså, bara sämre optimisering. Och visst har Asm sin charm, får se hur det blir.sodjan skrev: > Vad är det förresten för begränsningar på den fria Hitech?
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en542849
MicroC: Nybörjarproblem
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: MicroC: Nybörjarproblem
- Klas-Kenny
Nu har jag hittat felet!
Det hela berodde på en defekt kabel till jord, den glappade, så tydligen har den fungerat de gånger jag mätt att PIC'en fått sin matning, men varje gång jag mätt utgångarna har den varit död
Jag borde slängt alla dessa dåliga kablar då Electrokit skickade nya, men dum som jag var så har jag blandat ihop dom med de nya bra
Det hela berodde på en defekt kabel till jord, den glappade, så tydligen har den fungerat de gånger jag mätt att PIC'en fått sin matning, men varje gång jag mätt utgångarna har den varit död

Jag borde slängt alla dessa dåliga kablar då Electrokit skickade nya, men dum som jag var så har jag blandat ihop dom med de nya bra

Jag skriver kod för 16F PICar med HiTech C. Mitt skäl är främst att det går enklare och blir mer lättläst kod jämfört med assembler. Men jag har varit med om att minnet inte räcker till. Och då har det framförallt varit användandet av flyttal som orsakat det problemet. Nu använder jag Lite versionen av HiTech C men även om koden hade minskat genom att använda kommersiella versionen så verkar det ändå som flyttal skulle ge problem med att få minnet att räcka. Så också jag har funderat på om C är lämpligt för 16F serien.AndersG skrev:Sedan en filosofisk fråga? Orsaken att välja HiTec är väl stödet för de "små" PICarna, men är det ngn vits att programmera en så liten PIC i C? Borde man inte slå i tak rätt fort med stacknivåer, variabler etc?
Som vanligt är det alltid intressant att höra vad det är som kräver flyttal.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Just flyttal var det som fick mitt projekt att slå i 2k gränsen. Tanken var att visa en temperatur med en decimal på Lcd, tyckte det blev lättast mha ett flyttal.
Märkligt..
Jag trodde i min enfald att en decimal bara var ett tecken i samband med visualisering av ett tal
Men det kanske ligger lite i betraktarens ögon
Jag trodde i min enfald att en decimal bara var ett tecken i samband med visualisering av ett tal

Men det kanske ligger lite i betraktarens ögon

Jo, det kan verka så. Att minnet sprang iväg kan ju vara ett
tecken på att det inte var rätt väg. Enda fallet då flyttal är
motiverat är om man har väldigt stort dynamiskt omgång på
sina värden, annars (och i just ditt exempel) så är fixed point
beräkningar nog mycket mer lämpliga. I just ditt fall kan du
strunta i decimalen helt (gör beräkningarna i enheten "tiodels C").
Kommat behövs enbart på själva LCD'n för att den som läser av
temperaturen inte ska bli lurad...
ToPNoTCH, exakt...
tecken på att det inte var rätt väg. Enda fallet då flyttal är
motiverat är om man har väldigt stort dynamiskt omgång på
sina värden, annars (och i just ditt exempel) så är fixed point
beräkningar nog mycket mer lämpliga. I just ditt fall kan du
strunta i decimalen helt (gör beräkningarna i enheten "tiodels C").
Kommat behövs enbart på själva LCD'n för att den som läser av
temperaturen inte ska bli lurad...
ToPNoTCH, exakt...