Uppsvällda LiPos dåliga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rocky_AL

Uppsvällda LiPos dåliga?

Inlägg av Rocky_AL »

Köpte 4st såna här: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9174 för ca 1 år sedan, alla celler läste 3,7V.
Sedan kopplade jag ihop dom 2s2p för att få dubbla spänningen och dubbla kapaciteten.
Därefter laddade jag hela packet och balanserade ordentligt till ca 4,16V/cell.

Tanken var att de skulle användas till mitt (eviga) el-cykelprojekt men det blev aldrig av att jag använde batteriet. Så det har stått i fulladdad skick under året.

Nu till problemet, batterierna verkar ha svällt upp lite. De ligger på ca 4,14V/cell så där är det inga problem. drog bort krympplasten för att inspektera cellerna och man ser på den yttersta cellen i varje pack att den är något rund. Men höljet är fortfarande rätt så mjukt. Är batterierna trasiga?

mvh
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Uppsvällda LiPos dåliga?

Inlägg av Walle »

Generellt sett, ja! De är trasiga. Uppsvällda celler ska man passa sig för, _speciellt_ när de är fulladdade! Det är när de är laddade och trasiga som de är som farligast. Går det hål så självantänder dom tämligen omedelbart och våldsamt. En tömd LiPo-cell beter sig inte alls på det sättet.

Så mitt råd är, var mycket försiktig med förvaringen. Ta ut dom och lägg dom inte nära något brandfarligt.

Du kan ju alltid testa att belasta dom och se om de krymper ihop till normalt tillstånd igen, jag har hört talas om folk som har lyckats med det i vissa situationer. Själv har jag aldrig testat, jag kasserar uppsvällda celler direkt.

Edit: Problemet är att du har förvarat dem fulladdade. LiPo ska hålla ca 3.8 V per cell vid långtidsförvaring.
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Man vill ju inte kasta 4st Lipo's som tillsammans kostade mig ca 260$ + tull/moms bara sådär. :doubt:

Men jag förstår att det är något knas med dom. Får prova att ladda ur dom. Men hur stor ska belastningen vara? 1C ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Förstår det, men man brukar kunna säga att man kan lagra LiPo upp till ett år, OM man har cellerna på 3.75-3.8 V. Ser du visuella tecken på att de är skadade så tyder allt på att det är kört.

Ja, 1C belastning kan nog vara lagom för att testa, ackarna var väl märkta med 20C eller nåt sånt va? OM de krymper ihop så måste du hålla mycket god koll på dem i framtiden (det ska man i.o.f.s. alltid göra ;) ) vid laddning och urladdning.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nejnejnej.. ;-)

Man ska inte förvara fulladdade accar, det är rätt, 3,8V/cell är bra. Men bara för att accen "puffar" lite (sväller) betyder inte det att de är kassa. Turnigys accar har problem med att de puffar. Jag har en 6s 5000mAh som puffade efter 10 flighter i min heli. Jag har fortsatt att flyga på den och den levererar bra med kräm och håller kapaciteten. Jag har en polare som har en acc som blir rund som en boll när han belastar den hårt, men den återtar formen lite när den svalnar av, och han fortsätter att använda den utan problem.

Så kör på, dra ur cellerna till 3,8V om du ska fortsätta förvara dem, du har troligen tappat några mAh i kapacitet på den, men slänga skiten behöver du inte!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Svällda accar ska man inte använda, det står jag fast vid. Om din 6s 5000 mAh-acc svällde efter tio flygningar så skulle jag ha returnerat den om jag vore du!

Vi har nog helt olika åsikt om vad säkerhet är.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har hört flera skräckberättelser om svällda LiPo på diverse RC-forum, så jag hade iaf varit väldigt försiktig.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

hubben skrev:Jag har en polare som har en acc som blir rund som en boll när han belastar den hårt.
Klara tecken på antingen en acc som inte levererar ström enligt specifikation eller en snubbe som inte borde hålla på med det han gör (DVS. tar ur mer ström än accen är specad för.)

Inget föredöme, så ta INTE efter detta.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag har haft en del lipo som svullit upp efter att ha varit med i flygkrasher. Jag har haft ett batteri som utan föregående varning självantände i ett modellflygplan och rökfyllde mitt arbetsrum. Ett tips är att förvara alla LiPo batterier i typ lerkrukor.

//Alexander
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Accar som sväller efter krascher är en helt annan grejj än accar som sväller på grund av belastning. Det är som det sägs, punkterar du höljet på accen så kommer den att ta fyr. Jag tycker inte heller att det är en bra idé att flyga accen som ser ut som en ballong, men det fungerar. Personligen har jag aldrig vart med om, eller hört i andra hand om accar som spontanantänt när de bara legat. En gång har jag sett en acc ta fyr, men det var vid en rätt våldsam krasch som resulterade i att hela helin brann upp...

Att returnera en 45 dollars acc till Kina är inte direkt en vinstaffär, även om du får en helt ny acc i retur. Bara returfrakten är ju dyrare än att köpa en ny acc...
Och om en acc är specad till 40C 2200mAh och fartreglaget är specat 40A så ser inte jag riktigt hur man kan ta ut såpass mycket mer stret ur accen än den är byggd för... Inget handhavande fel mao, utan bara dåliga kinaaccar helt enkelt.

Visst är ni medvetna om att batterierna ni har i mobiltelefon och dator troligen är lipo accar även de? Förvarar ni era datorer/telefoner i lerkärl?
Man ska inte ta onödiga risker, men man behöver inte överdriva heller. Ladda aldrig accar oövervakat, kassera skadade accar och var ruggigt försiktig med lödkolven så att ingenting kortsluts eller punkteras. Det är när accarna belastas och blir varma det kan gå åt pipan, alltså vid i och urladdning så då gäller det att vara med...
Om det nu vore så farligt med lipos som bara ligger tycker man att det borde brinna nån hobbybutik lite då och då, men jag har aldrig hört talas om det fenomenet heller.... och de har accarna framme på hyllan.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om en acc är specad till 40C 2200mAh och fartreglaget är specat 40A så är det ENKELT att ta ut mer.

Bara att ansluta en motor som drar 60A. Sen får man se VAD som ger sig först :P

Hint:
Det är inte motorn.

- I absolut bästa fall har man ett fartreglage som är skyddat mot överbelastning och slår av sig under flygning (inte fullt så kul med en heli som med flygplan)
- Om man har tur är det fartreglaget och det brinner upp INNAN total kortslutning av LiPo.
- Om man har otur är det fartreglaget med det kortsluter liPo och det övebelastas och brinner upp med.
- Om man har REJÄL TUR landar man och inser att LiPo är svullet som en ballong och kan därmed ÅTGÄRDA batteri, eller motor beroende på vilken som är fel(spacad)

Det man INTE bör göra är att rycka på axlarna och fortsätta med samma konfiguration.
Ett svullet batteri efter flygning ÄR ett tecken på att något är fel. Det må vara skitkvalitet på acc'en men det ändrar inte på detta faktum.

Här hade jag tänkt att infoga en bild på resultatet av ett fartreglage som brann under flygning, men hittade inte mobilen fotot ligger i.
Men det är en kolhög med tre stycken metalltrådar i mitten. Allt som blev kvar.

Skrev detta mest som ett kontra påstående till kommentaren "men det fungerar".
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Får tacka för alla svar. Ska koppla in lite glödtråd imorgon, ladda ur till 3,8V och se om accarna blir platta igen. Annars får de nog kastas dessvärre. :(
Men alltid lär man sig något.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Glöm inte bort dom under urladdning bara.

Går cellerna under 2.8V kan dom sabbas för alltid.

Lycka till.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

2200mAh 40C = 88A. Visst, du kan peaka bra mycket högre än så under korta perioder med en sådan setup, men man brukar få vara glad om du kan köra märkströmen genom en kinaESC någon längre tid utan att det brinner.

Vanligast när man överbelastar billiga grejjer utan cutoff är ju att ESC:en kortsluter accen och man har en liten majbrasa på fältet.

När ska man tycka att accen puffat tillräckligt mycket för att kasseras? Direkt den inte ser ut som en tegelsten längre (dvs rätt snabbt även vid normal användning) eller var på skalan från tegelsten till ballong går gränsen?
Är det någon här som hört talas om att en LiPo självantänder när den ligger på hyllan och inte belastas?

Självklart är det bra att förvara i lerkärl och att inte plåga sina accar så att de puffar, det argumenterar jag inte emot - även nya liposar kan brinna om det vill sig illa... men att slänga ett par oanvända 5s 5000mAh accar bara för att de svällt lite tycker jag är överdrivet. Risken för en olycka är större, men den är inte stor ändå. Med 99% säkerhet kan du använda accarna tills dess de är slut även om de ser ut som de gör nu, men den sista procenten innebär eventuellt att någonting brinner upp vilket inte är någonting man ska undervärdera risken med! En 5s acc som tar eld under laddning är inte rolig att handskas med!

[edit] Ang. killen med ballonglipon så har han flugit i 5 år, laddar sina accar utan uppsikt (har hittat hans laddare med 2x3s accar igång under vardagsrumssoffan hans) och tar ofta ut för mycket ur accarna innan han slutar flyga. Det är INTE ett bra exempel att följa, det är egentligen inte frågan OM det börjar brinna utan NÄR... men med tanke på hur han hanterar sina accar, och att det aldrig hänt nåt där, så känns det rätt safe när man alltid sitter i närheten när man laddar, laddar på icke-brännbart underlag och håller koll på temperatur och laddström. [/edit]
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Post #4 på den här sidan innehåller en omfattande lista på LiPo-bränder, bland annat sådana som har startat till synes helt spontant.

Ett av problemen med en acc som har svällt är att svällningen ofta orsakar delaminering mellan polerna och polymeret (det skikt som står för elektrolysen). Det i sin tur kan orsaka allt från att den cellen tar sämre laddning, med överladdning av övriga celler som resultat (om man inte använder balanseringsladdare), till kortslutning i cellen, med brand som följd.
Skriv svar