Hur ska man jorda rätt? Störningsproblem.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Hur ska man jorda rätt? Störningsproblem.

Inlägg av anders_bzn »

Jag har byggt en förförstärkare som finn dokumenterad i denna tråd

Jag har dock lite problem med att PIC-kontrollern på kontrollerkortet resettar sig när man till exempel tänder de tre lysrörsarmaturerna i taket i verkstan. Länk till schemat.

Jag har ett filtrerat nättintag bak i lådan som är av plåt, denna är skyddsjordad.

När jag kopplar ihop jorden på lågspänningssidan med skyddsjorden så verkar saken bli bättre.

I förförstärkaren finns även en helt separat nätdel för audiokretsen som ger +-15V, den har också en "jord" som inte är ihopkopplad med något annat. Bör den vara det?

Ska man ha en resistor i mellan jordarna, eller kanske en RC-länk för att bara ta AC komponenten. Lär mig!
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Hur ska man jorda rätt? Störningsproblem.

Inlägg av 4kTRB »

En bra bok i ämnet är inte fel att ha i hyllan.
http://www.amazon.com/Electromagnetic-C ... 057&sr=1-1

Sedan tror jag elektronik-ingenjörer som jobbar med sjukhusprylar är kunniga när det gäller sånt här.
De tolererar nog inte för många resetade instrument bara för någon tände lyset i taket.
Så kan du få tag i en sån så är det bra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Orsakerna kan vara många och lösningen framgår inte av schemat.
* Hur långa är ledningarna mellan knapparna och PIC'en?
* Är knapparna monterat på kretskortet direkt?
* JP1 ("Switchboard") - är den med kabel till "yttre världen"? (räknat från kretskortet)

Jag ser många potentiella störmöjligheter i det schema, ett gravt är t.ex. att VDD kan tas ut direkt på ett kontaktdon, detta betyder ju att störningar kan komma in direkt också!

Enligt schemat verkar brytarna vara PÅ kretskortet varför de torde vara ett mindre problem.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

en 10uF - 47uF kondensator på VCC sidan skulle nog också göra gott

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En vanlig feltanke är att är det skyddsjordat så är det störtåligt men ibland är det tvärtom. Störningar från omgivningen kan orsaka ström genom apparaten (blir störning) som går ut på skyddsjorden. det kan även komma störningar på skyddsjorden som går genom apparaten och kopplar mot omgivningen kapacitivt.

Skyddsjord är inte 0 ohm till moderjord, den är ofta 1,5 mm2 och många meter som ger en stor induktans.
Skyddsjord är bra för 50Hz elsäkerhet men värdelös för EMC.

Sedan var det någon spänning till försteget som låg och flöt, inte bra.

Rent generellt ska man skapa ordentliga jordplan (heltäcknde koppar på mönsterkortet) och alla signaler (ALLA) som går in och ut från detta jordplan SKA filtreras, induktans + kondensator dimensionerade så att de med nöd och näppe släpper igenom signalen och helst inget annat.

Då kanske det fungerar.

Protte
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ok. Tack för alla kommentarer.

Icecap:
Du har rätt i att knapparna sitter på kortet, men en av den sitter på tvådecimeter kabel tillsammans med en lysdiod (JP5).
JP1, SWITCHBOARD går via en flatkabel till ett annat kort där det sitter ett antal reläer (små ytmonterade saker).

Swech:
Ja värma dit en konding och testa.

Sen har PIC:en ett antal icke anslutna pinnar, dessa är satta som utgångar. Bör man istället jorda dem via en resistor och sätta dem som ingångar?

Jag återkommer med resultat
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De oanvända pinnar duger fint som utgångar, det ger ingen störningar.

ALLT(!) som går ut ifrån kortet ska vara avkopplat! Att du har VDD (+5V) ut från kortet utan en avkoppling är ett stort problem!!!

Likaså knappen! Ledningen går in direkt på portpinnen och det ger störningar! Pull-up ska flyttas och bestå av ett motstånd mellan knappens anslutning till kretskortet och VDD. Från det punkt ska det finnas ett 10k motstånd till portpinnen och mellan portpinnen och GND ska det placeras en 10-100nF kondensator, helst keramisk.

VDD är en styggelse att skicka ur kretskortet, kan avkopplas med en induktans med konding på ömse sida, igen är det bäst med keramiska på kanske 100nF.

Jag har rullar med 100nF keramiska 1206 & 0805 kondensatorer, just för att ha som avkoppling till olika saker.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det verkar vara powerknappen som ställer till det mest, kopplar man loss den så ressettar inte PIC:en. Ska testa Icecaps förslag i morgon kväll.

Konding på 100u på 5-voltssidan av 7805:an spelade ingen roll.

Avkopplingen av ULN2003:an sitter så till att den kan tjäna som avkoppling av VDD ut.

Jag länkar layouten av kortet hit också:
Bild
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Powerknappen verkar ju ligga på MCLR pinnen. Hur har du tänkt där?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tänkt och tänkt, jag använder den som RA3, en vanlig portpinne. Skulle det kunna vara ett problem?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur ser din power switch ut? på schemat du länkat till finns det bara 4 anslutningar som man bara kan gissa sig till funktionen.

Edit: Har du programmerat "Internal MCLR" http://www.jescab.se/InternMCLR.html
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, det har jag. Annars skulle programmet ju resetta varje gång jag trycker på knappen. Knappen är kopplad till jord, så att man sänker pinnen när den är intryckt.

Notera att det fungerar som det ska, förrutom att det ballar ur vid störningar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Ok, Har du trotts det testat att lägga pwr knappen på en annan pinne. Fanns ju några andra pinnar ledigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 100µF på 5V sidan hjälper inte mycket alls vid störningar, vid de frekvenser som det innebär brukar elektrolytkondensatorer att fungera som en spole och det är anledningen till att ett par 100nF keramiska väl placerade kondensatorer kan göra underverk.

En induktans mellan 5V "internt" och "externt" med 100nF på varje ända gör sannolikt stora skillnaden, att bara avkoppla 5V ledningen ut med en elektrolyt ger ingen märkbar effekt.

Så upprepa för dig själv 100 gg: "100nF keramiska kondensatorer är BRA att avkoppla med"
Man kan faktisk använda 10nF också, det viktigaste är "keramisk" och "korta ledare".
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag ska testa lite mer ikväll, jag har en STOR påse 100nF kondingar att plocka ur.
Skriv svar