Depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Depronflyg

Inlägg av MNorrgren »

Självklart kommer det bli förstärkning, dock måste jag bara hitta en affär här uppe som jag kan få tag på det från, dåligt med det här haha. Men det känns som om det är nödvändigt om inte annat. Blir en del kraft ändå trots de är så små.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tror den accen blir lagom till det där planet, 1000 mAh-accar är inte allt för stora och tunga. Du borde få helt ok flygtid, och framförallt: Både betydligt bättre drag, lättare vikt, samt längre flygtid än med grejerna du tänkte montera först ;) Minns själv när jag gick över från borstat och växlat till direktdrivet borstlöst, och bytte bort de där tunga NiCd- och NiMh-accarna (flög mest med NiCd eftersom de mår bättre än NiMh av att laddas när de är ordentligt varma), vilken otrolig skillnad det blev! Helt plötsligt blev det roligt :oops: Och man kunde flyga längre än 2 minuter på en laddning ;)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, jag hoppas det passar bra, det väger enligt sidan bara 90 gram, vilket är några gram mindre än det NiMh-accet jag har nu. Ja, Calle här på forumet har tjatat på mig att köpa lipo och borstlöst, och ja jag gav efter haha. Men som du säger, det borde bli betydligt mycket bättre flygtid och kraft. enligt specen på motorn ska den kunna ge ca 150 watt, overkill japps men vadådå. Klarar av större kärror sen längre fram också :) . Vikten var bara 49 gram, ungefär samma som denna motorn som jag tänkte använda från början.
Dock, calle sa att han har 7.4 volt, alltså 2s. Men det var så billigt med 3s så det blev två såna istället :)

Så vi får väl se när grejorna dyker upp, gaahh som ett barn på julafton nu, kan inte vänta haha.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

3s ger ju en "rappare" maskin, på både gott och ont ;) Jag flyger/flög (måste komma igång igen!!!) nästan uteslutande med 3s, men det är ju en avvägningsfråga. Ibland behöver man inte kraften från 3s, men slipper gärna vikten, då är det ju helt klart läge att gå ner till 2s. Håller man på ett tag så har man till slut en bunt accar liggande och kan då välja den bästa för tillfället :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä sant sant. Nu har jag iaf kraft så det räcker och blir över om inte annat. Lättare att inte behöva använda "gasen" så mycket, bara o dra ner. Sen ja precis, det kostar ju inte många kronor nu, så det blir ju att man samlar på sig sen.

Håller just nu på att montera servo till skevroder, jäkla pill att få det bra. Tålamod, nej...
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag flyger min "FPV"-kärra på 3s 2200mAh, och det fungerar hur bra som helst. Min combatkärra i 6mm depron, liknande den du har här, kör jag på 3s 900mAh, så det är ju liknande det du kör.
Jag har några småpittsar (spännvidd runt halvmetern) som jag kör blandat på 2s 500mAh och 3s 500mAh, fungerar bra på båda men är betydligt rappare på 3s. Egentligen ska man gå ner en storlek på propp när man kör 3s, men det orkar jag inte... verkar fungera bra ändå.
Vi brukar köra inomhuscombat i gympasal på vintern och då är det 2s 360mAh som gäller, väger nästan ingenting och man flyger ändå 5-8 minuter på dem. Oftast MYCKET kortare då man får laga kärran ganska ofta...

Om du beställer från hobbycity så passa på att köpa lite foam-safe CA med härdare. Superbra när man behöver snabblaga!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja men detta låter ju bra. Då kommer jag ha en rapp och pigg sak. Tackar för all info av er!! Underlättar mycket faktiskt.

Har nog överarbetat det som vanligt men här kommer lite bilder till. Nu ska jag bara invänta alla nya delar så jag kan montera det. Har även satt fast ett fäste för den gamla borstade motorn men detta kommer åka väck för en ny fin borstlös då. Även beställt längre servosladdar då de som finns nu är på tok för korta, suck. Så inget flygande förrän om någon vecka tyvärr, men det kommer filmer så fort som möjligt iaf. Alla roder ser ut att funka som de ska iaf. Sen får man ta lite justerande när man väl fått upp eländet i luften.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Elektroniken, endast servo och sändare/mottagare som ska vara kvar. Ganska enkel och billig skitsak men ska nog funka iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Ser ut att bli riktigt bra! Snyggt gjort med vingstyrning. :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ah man tackar och bugar, faktiskt ganska nöjd själv med. Det blev bättre än förväntat alltså. Dock, den blir rätt tung för att vara depron. Vilket kan vara bra för mig som är ganska nybörjare. Den går inte så fort haha.
Oftare har man inte så mycket skevroder på depron vad jag förstått, men jag kände jag ville ha det ändå, mer kontroll.

Har lite mer uppdatering med fler bilder. Nu har rodret på plats med, lite pill och meck med servot men det gick rätt bra det med. Allting är förstärkt och så, vilket ger mer vikt men, det ska väl hålla iaf.

Nåja, bilder:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Galet värre, snyggt :D
Du jobbar möjligen inte som flygplansdesigner i verkligheten? :lol:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Haha tack, härligt att ni tycker det ser bra ut, man blir glad :) .

Njaa, inte riktigt.... läser om en massa sjukdomar och sticker folk med sprutor men... enda likhet med flyg är att man flyger på morfin? nä men...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

:rofl Byt intresse och gör det som är roligare ;)
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Du frågade om hög eller lågvingat i början, såg inte om du fick något svar.

Högvingat är av konstruktionen betydligt stabilare än lågvingat.
Man kan tänka att kroppen gärna vill hänga under vingen.

Likaså är lite v-form (sett framifrån) på vingen även det stabiliserande.
När planet skevar, kommer den vinge som lutar neråt få lite mer lyftkraft än den som lutar uppåt, och på så sätt hjälpa till att få planet rakt. Vet inte hur mycket det hjälper med liten eller obefintlig vingprofil dock!

Dock blir planet lite sävligare och tråkigare. Men man får lite mer tid att tänka och ratta.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ah, lite bra tips där med. Kommer köra med ett mellanting här då, vingarna sitter mitt på flygplanskroppen, "klassiskt" utseende.

Funderar på att dock slipa till en liten vingprofil. Alltså limma fast en platta ovanpå vingen och sedan slipa till dem. Men det blir ett jäkla pill så hoppas nog på att det ger tillräckligt med lyft som det är nu, men tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tycker du ska skippa det. Med så tjockt depron så är nog planet tillräckligt tungt som det är. Den extra lyftkraften det ger kommer nog med råge käkas upp av den extra vikten.

För övrigt så hjälper V-form även vid hög-alpha (anfallsvinkel), d.v.s. platta vingar som enbart flyger på anfallsvinkel.
Skriv svar