Jag ska koppla en EL3063 enligt schemat i MOC3063-databladet (sidan 7, näst längst ner, Databladet för EL3063 har inga kopplingsexempel.) "Typical circuit" står det i databladet, men jag funderar på hur jag ska beräkna motstånden,de som är på 360Ω. Om jag bör ha olika värden på dessa beroende på vilken triac jag använder eller om det fungerar med 360Ω i alla fall?
Triacen jag tänkte använda är en BTA26-400B. Lasten är resistiv (värmeelement) till min reflowugn och är på ca 1500W (6.5A).
Varför jag funderar är att BTA26 har en ganska hög triggström, 35-50mA. (mer normalt är väl ca 15 mA?), om det funkar alls med EL3063? Har svårt att tolka databladen, vilka siffror som är relevanta här?
Men kan jag tänka så här:
För EL3063 står det max peak repetitive surge current = 1A. Den kan alltså komma upp i 1A innan det blir problem? I så fall är ju 50 mA inga problem. För så fort den stora triacen sluter så kommer ju inte 3063 att belastas mer, antar jag.
Men för att nå upp till 50 mA så måste det finnas en spänning på minst 18 volt. Det kanske är lite onödigt sent att trigga då? Bättre om jag kunde trigga redan vid t.ex halva spänningen - 9V. Då måste jag halvera motståndet , till ca 180 ohm. Kan det vara vettigt?
beräkna motstånd EL3063 -> triac
Re: beräkna motstånd EL3063 -> triac
Då det iaf måste gå en viss minimal ström genom TRIAC'en är de 18V knappast ett problem alls! Testa att räkna på skillnaden i tid mellan 9V och 18V på en 230V sinus.
Gör som det står i databladet, det fungerar utmärkt. Jag har gjort projekt där motstånden är 220 ohm och det fungerar utmärkt också.
Gör som det står i databladet, det fungerar utmärkt. Jag har gjort projekt där motstånden är 220 ohm och det fungerar utmärkt också.
jag testar 220 ohm. Antar att det inte utvecklas så mycket effekt i dessa motstånd.
Jag kör 1206 storlek på dom och ingen har ens blivit ljumma. Om MOC'en inte trigger går det ingen ström, om den trigger går det ström fram till TRIAC'en låser = skitkort tid.