Elstängsel, - Ingen stöt med gummistövlar eller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Elstängsel, - Ingen stöt med gummistövlar eller?

Inlägg av xxargs »

Det där var väl inte elstängsel - hoppas jag... :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

10 000V och 16k Joule är manligare!! :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

hästen gör bara fel "EN" gång......... :?

Jag hörde om nå fiffig häst som var rätt rymningsbenägen, den hästen kände efter om det var ström i stängslet med håren den har på mulen innan den tog beslut om ett breakout. Den la helt sonika några hår mot stängslet, var strömmen på var det bara att chilla annars så var det bara att forcera och dra till det grönare gräset. :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ponera att squiz3r och Grym möts vid nån bortglömd kohage någonstans i närheten av Örkeljunga (ungefär lika långt att åka). squiz3r får sina flak jägermeiste och lyckas dessutom så här på lördagskvällen med bedriften att tippa i sig en ansenlig mängd av den jästa sörjan. Men squiz3r ville inte möta Grym själv (vem vill det :foliehatt: ) så han lyckas lura med en mindre smart vän att hålla honom sällskap först bara på resan till Örkeljunga och sedan övertygas denna vän att hålla squiz3r i handen när testet ska ske. I såfall vems arm kommer att domna av squiz3r eller hans naiva väns arm? Om squiz3r håller i sin vän och sedan tar i stängslet tex, blir det inte lite hugget som stucket om inte vännen jordar sig extra bra mot tex ett jordspett
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

xxargs: jo det är det faktiskt: http://www.hastboxen.com/index.php?page ... t&Itemid=3

Den höga effekten behövs för att motverka spänningsfall när stängseltråden jordas ner av en massa gräs och sly.
Även om man är nog så effektiv så är det omöjligt att hålla kilometervis med stängsel fritt från gräs.
Har man tillräckligt biffigt aggregat så bränns och torkas gräset, resistansen ökar därmed och spänningen stiger igen.
Sedan växer gräset och börjar leda igen - en självreglerande process ;)

Edit: Jag räknade just lite från specen:

Kod: Markera allt

5000V/500Ohm = 11A
Inte undra på att det kittlar i fingrarna ;)
Tack vare att urladdningstiden är så kort så överlever man ju trots den stora strömmen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

10.2 Joule...det är som att bli skjuten av ett licensfritt luftgevär..som är något starkare än det får vara! :)

Fick mig en redig kyss när jag skulle mecka med vårat 35 kV-aggregat (för tjurar) när jag var 15 eller nåt sånt. Tyvärr minns jag inte laddenergin, bara spänningen :)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Klart chokerande! :tumupp: :mrgreen:

Som sämst har jag nog mått när jag petade på fel sida av en säkring laddad matad med ca 380-400V dc. Var inte mig själv på 30 minuter... 17 år var jag nog.. kallsvettig, värk i musklerna och leder, kände mig så jäkla matt...

230Vac kan jag inte ens minnas hur många ggr jag oavsiktligen kommit emot, känns som det rycker våldsamt i armen när stötvågorna rullar över en. Gör inte som jag!!! :doubt:

Blixt aggregat för "här kommer stora elaka trucken" trippade jag själv... dock inte självmant jag "bara" följde strömmen längs kretskortet med en skruvmejsel i handen... bara det att fetkondingen var laddad med 200Vdc och redo. Intressanta var ju att jag blev både tokbländad och zappad!
FLASHBANG! :mrgreen:

Trots min (o)vana så AVSKYR jag verkligen att bli zappad. :oops:
Silverstream

Inlägg av Silverstream »

Det är intressant att alla säger att det ska kännas även med stövlar på. Min erfarenhet säger att det är tvärtom, åtminstone med vissa stövlar.
När man är ute och röjer kring stängslen brukar jag kolla om det är ström med ett grässtrå innan man känner direkt med handen. Jag har flertalet gånger trott att strömmen varit frånkopplat då jag inte känt något, inte ens då jag haft tråden i knuten näve. Sedan kommer farsan, stövellös, och känner på tråden. Pang...

Men som sagt så beror det lite på vad det är för stövel.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo det kan lätt kännas med stövlar på. Been there done that 8) men roligast är ändå när hunden ska springa under och nuddar med svansen. Gnyr i en halvtimme efteråt. Men sedan ska han dit igen för att ta reda på va de var och gör det igen :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

orvar-e skrev:Ponera att squiz3r och Grym möts vid nån bortglömd kohage någonstans i närheten av Örkeljunga (ungefär lika långt att åka). squiz3r får sina flak jägermeiste och lyckas dessutom så här på lördagskvällen med bedriften att tippa i sig en ansenlig mängd av den jästa sörjan. Men squiz3r ville inte möta Grym själv (vem vill det :foliehatt: ) så han lyckas lura med en mindre smart vän att hålla honom sällskap först bara på resan till Örkeljunga och sedan övertygas denna vän att hålla squiz3r i handen när testet ska ske. I såfall vems arm kommer att domna av squiz3r eller hans naiva väns arm? Om squiz3r håller i sin vän och sedan tar i stängslet tex, blir det inte lite hugget som stucket om inte vännen jordar sig extra bra mot tex ett jordspett
Min lättlurade vän (som fått halva flaket?) borde få en ungefär lika stark stöt som jag då han har samma kapacitans? I och för sig är jag ett stort motstånd som är kopplat emellan... :humm: (Jag kanske ska byta plats med min naiva vän?)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ju längre från den källan man är (fler personer emellan) desto mindre stöt får man.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det beror på om strömmen leds av en del av personerna innan eller om all ström går i serie med alla personer...

spänningen är så hög att det knappast spelar roll om det är 1 eller 3 personer i serie....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skit samma, vi provar :whoho:

när och var ? :twisted:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Två flak jäger är jag på tråden också... :mrgreen:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Bra, Då är vi två stycken! 98 frivilliga till?? (Vi måste ju testa en kedja med 100 personer)

Grym: Glöm inte ta med 200 flak jäger bara ;)
Skriv svar