Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glattnos

Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?

Inlägg av Glattnos »

Jag håller på att sätta GPS-styrning på en radiostyrd bil. Bilen är eldriven och har ett elektroniskt fartreglage med inbyggd BEC, dvs den förser normalt mottagaren med ström från driv-accen.

Nu ska ju jag inte ha någon mottagare utan ett styrsystem som jag har byggt med en Atmega168.

Nu är jag inte helt säker på hur jag ska göra med strömförsörjningen. Det skulle ju vara smidigt att använda BEC:n.
BEC:n ger 5,95 volt när jag mäter.
På styrkortet har jag en LM341 5-voltregulator, den kräver ca 7,5 volt för att ge 5 volt ut.
Drivaccen är en Li-Po på 7,4 volt.

Vad är bästa sättet att göra detta på?
Koppla BEC:n till styrkortet genom LM341:en, ger mindre än 5 volt till kortet
Koppla BEC:n förbi LM341:en och direkt in i styrkortet, ger 5,95 volt till Atmegan168:an, styrservo, GPS-modul mm
Koppla driv-accen till LM341:en så den får 7,4 volt, då borde den ge runt 5 volt eller strax under

GPS-modulen(EM-411)klarar 6,5 volt
Styrservo klarar naturligtvis 6 volt
Atmegan hittar jag på sid 299 i databladet, Absolut Maximum Raitings, Operation Voltage 6.0 V

Innebär det att jag kan koppla från BEC:n direkt?
Användarvisningsbild
jesse

Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?

Inlägg av jesse »

Det finns väl spänningsregulatorer med 0.2 volt drop. Sätt dit en sån.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Håller med jesse, skaffa en bättre regulator, en 7805 t.ex denna: 73-286-55 "Input Voltage (5.0 - 18 V)"

Du vill inte koppla direkt på accen, då du i så fall går miste om ESC:ns djupurladdningsskydd.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Aha! Att jag inte tänkte på det!

Walle: Ja, jag funderade på djupurladdningsskyddet men tänkte att motorn stannar ju och då ser man ju att det slagit till, men naturligtvis, det gäller ju att man kopplar från strömmen direkt när motorn stannar då. Jag ska skaffa en 7805.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Atmega, styrservo och GPS lär dra extremt lite ström jämfört med motorn, dessutom har jag aldrig stött på en ESC som stänger BEC kretsen vid low-power... det betyder att atmega/styrservo/gps kommer fortsätta få ström oavsett om du kopplar genom BEC eller inte.

Droppa 0,2v för att vara säker låter ju som ett säkert kort. Det går inte ställa utspänning på BEC:en, det går i många fall där den levererar 6v...
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

hubben: Hmmm...Men jag undrar om det inte är så att den faktiskt stänger BEC:n också, bara det att den stänger av motorn långt före så normalt märker man det aldrig eftersom man byter acc när motorn stannar. Men jag VET inte hur det är, men TROR att det är så.

Fartreglaget är från Yeah Racing och vad jag kan hitta så går det inte att ställa om till 5 V utan det står bara 6V / 1.5A.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Men har jag fattat rätt att Atmega168 går att driva med 6 volt?

Så jag skulle kunna testa systemet innan jag får den nya regulatorn.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Angående BEC:en så har jag uppfattat det precis som Glattnos, åtminstone på de ESC:er jag själv äger. D.v.s. motor-cut off sker betydligt tidigare än än "skyddsnedstängning" av hela kretsen. Man vill ju gärna kunna kontrollera nedfärden även om motorn inte har ström (om man flyger, alltså)..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Men har jag fattat rätt att Atmega168 går att driva med 6 volt?

nej.
Operating Voltage:
– 2.7 - 5.5V for ATmega48/88/168
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

jesse: Okej, det såg jag faktiskt inte(var väll för enkelt att hitta, typiskt)

Det jag läste var:
Electrical Characteristics
Absolute Maximum Ratings*
Maximum Operating Voltage ............................................ 6.0V
Men det är ju inte så bra att köra den på 5.95 volt kontinuerligt förståss.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du har ju bra marginaler neråt. Om du seriekopplar två dioder (0.6 volt) med matningen så får du alltid ut ca 1.2 volt lägre spänning till AVR:en. Borde kunna duga, beroende på vad du i sin tur ska driva med AVR-utgångarna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Walle skrev:Håller med jesse, skaffa en bättre regulator, en 7805 t.ex denna: 73-286-55 "Input Voltage (5.0 - 18 V)"

Du vill inte koppla direkt på accen, då du i så fall går miste om ESC:ns djupurladdningsskydd.
Ehhh, var ser du att 7805 skulle kunna ta 5.0 volt som inspänning? Den behöver också minst 7 volt ungefär, helst 7.5 volt. Nej, det behövs nog någon annan typ. Orkar dock inte leta bland leverantörerna just nu.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Feltolkade databladet. Ganska dumt att de skriver sådär dock, lätt att feltolka. Dropout spänningen är ju 2 V så precis som du skriver behöver den också 7 V in för att kunna ge 5 V ut. En LDO-regulator är vad som behövs. Typ nåt sånt här (beroende på hur mycket ström du behöver, denna ger 0.5 A): 73-256-99
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför krångla till det ?

BEC har en hyggligt stabiliserad utgång som inte sänker spänningen när batteriet urladdas.

Jesses id'e med två dioder borde fungera aldeles utmärkt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det jag läste var:
> Citera:
> Electrical Characteristics
> Absolute Maximum Ratings*
> Maximum Operating Voltage ............................................ 6.0V
>
> Men det är ju inte så bra att köra den på 5.95 volt kontinuerligt förståss.

OK, här finns det anlening att vara lite (över-) tydlig, och läs noga, detta är skit-viktigt !

Du har läst under "Absolute Maximum Ratings". Notera att det finns en "*" där efter "Ratings" !
Har du alls läst det som står till höger vid denna fotnot i databladet ?
Det som står där är i princip att "Absolute Maximum Ratings" är de gränser då Atmel garanterar
att processorn inte *TAR SKADA*. Det finns dock ingen som helst garanti att den *FUNGERAR*
vid dessa värden. Nu vet jag i och för sig inte om det har någon betydelse om det fungerar eller inte...

Ovanstående gäller alltid för "Absolute Maximum Ratings" i alla datablad oavsett
leverantör, typ av krets eller något annat.
Skriv svar