Elgitarr och volympot

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lennart H

Elgitarr och volympot

Inlägg av Lennart H »

Varit inne på Diskant-forum och ställt en fråga men inte fått nåt riktigt svar.
Jag spelar elgitarr och mekar en del med dom också.
Frågan gäller hur värdet av en volympot påverkar frekvensomfånget på utsignalen från micken.
Det som sägs är att kretsen pot-mick fungerar som en kondensator, vilket medför läckage av högre frekvenser. Och att ju högre värde på potten, desto mindre läckage.
Dvs, diskussionen gäller under ett speciellt villkor: Utvolymen från gitarren är på max, vilket innebär att potten är på sitt lägsta värde, vilket i praktiken innebär 1-4 ohm. De typiska värdena på gitarrpottar är 250 och 500 kohm. Ibland 1 giga. Micken är en spole med resistans nånstans 5 kohm-15 kohm. Strömmen ligger kring 200-500 mA.
Min fråga är nu: Har det totala värdet på potten (enligt de värden jag angett) någon verkan på frekvensläckaget, när resistansen på potten är inställt på t ex 2 ohm? Alltså, är det möjligt att så mycket av växelströmmen går "bakvägen" via den mycket större resistansen att det märkbart påverkar frekvensen hos utsignalen? Och att man skulle märka skillnad mellan en 250 kohm-pot och en 500 kohm?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Elgitarr och volympot

Inlägg av grym »

utan att vara för kritisk så stämmer inte en del saker ovan

men en pots värde i sig ändrar inte frekvensgången i audioområdet så man märker det
men har man en kondensator efter potten så får man ett lågpassfilter som ändrar sig efter pottens värde, så visst kan det ändra sig
Lennart H

Inlägg av Lennart H »

Du får gärna tala om vad som inte stämmer, jag vill gärna lära mig mer! :)
Utgångspunkten är alltså att man inte ändrar värdet (vrider) på potten. Men ditt svar är att man inte med örat skulle kunna märka skillnaden mellan en 250 kohm och en 500 kohm...
Skulle man ens med ett känsligt instrument kunna mäta en skillnad? Kanske dum fråga, för på nåt fysiklab i USA finns väl nåt instrument tillräckligt känsligt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där 200-500mA låter helt galet
edit Giga ohm låter fasligt mycket med

ett schema hur det är kopplat hjälper mycket :wink:

och ja, med dagens instrument kan man säkert se skillnad på nästan allt, även om du inte hör det
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att kunna svara på frågan behöver man veta hur sakerna är kopplade. Är alla gitarrer likadant kopplade?

Och jag vågar nog påstå att man kan mäta betydligt bättre än man kan lyssna. Det gällde nog t.o.m. för 20-30 år sen.
Lennart H

Inlägg av Lennart H »

grym skrev:dom där 200-500mA låter helt galet
edit Giga ohm låter fasligt mycket med

ett schema hur det är kopplat hjälper mycket :wink:

och ja, med dagens instrument kan man säkert se skillnad på nästan allt, även om du inte hör det
Jajja...inte giga utan mega...felskrivning. Och det där med strömmen var också fel... :x
Millivolt ska det vara.

Schemat vet jag inte hur jag ska rita, men jag vet ju hur det är kopplat...alltid nåt.

Vi har två komponenter: en spole med en resistans på t ex 10 kohm.
En potentiometer på 500 kohm.
Ena änden på spolen till jord (skärm/chassi). Andra änden till en av de yttre pinnarna. Ut genom mittenpinnen till förstärkare. Tredje pinnen till jord.

Grundfrågan: Skulle ett mänskligt öra uppfatta en skillnad i frekvens om istället potten byttes mot en med värdet 250 kohm? (Med ovan nämnda villkor.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

NEJ
JohanF

Inlägg av JohanF »

På frågan ovan så säger örat JA.
Det vanliga resonemanget är att lägre värde på poten (250K<500k) lastar ner diskanten.

Typexempel:
Bild

tillägg: Vill du ha vettiga svar på tekniska frågor så rekommenderar jag http://www.ljudbojen.com/bojen/ före diskant-forumet.
Lennart H

Inlägg av Lennart H »

Det vanliga resonemanget är att lägre värde på poten (250K<500k) lastar ner diskanten.
Ja, det är ju det som är utgångspunkten i min fråga. Men varför skulle ett lägre värde på en resistor fungera som hi-passfilter?
Och det vi ska jämföra minskningen från 500 k till 250k med är den parallella resistorn 1 ohm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför skulle poten lasta ner diskanten mer än övriga frekvenser?

Är det för att mikrofonen har olika impedans för olika frekvenser?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom poten har betydligt högre impedans än MICen (faktor 10-50, typ), så kan den knappast lasta ned nånting
Lennart H

Inlägg av Lennart H »

Visst, spolen (10k) och en resistor 500k ligger parallellt mot jord. Men det slutar ju inte där. Resistorn 500k ligger också parallellt med resistorn 1 ohm som går vidare till förstärkaren. (Vad det finns för impedanser där och hur det påverkar kretsen är väl också en fråga.)
Varför skulle det alltså läcka genom 500k, av de högre frekvenserna inom audioområdet?
Och så mycket att öronen kan uppfatta en skillnad om 500k-poten byts mot en 250k.
Jag märker att om värdet på poten ändras genom vridning så försvinner en viss grad av de högre frekvenserna. Men jag anar att detta har att göra med att signalen nu tar andra vägar genom pot och spole. Jag tänker att det är spolens reaktion mot högre frekvenser som nu träder in genom att kretsens egenskaper ändras, snarare än att det uppstår ett high-passfilter mot jord. Har jag rätt där?
Skriv svar