Hej,
Hoppas att någon kan hjälpa mig med följande problem:
Från en parallellport på datorn skickar jag en PWM signal (5V) som jag vill ha upp till 24V för att styra en uppsättning lysdioder. Har hört att man kan använda en "opto" där man har etta in (5V) och etta ut (24V) genom att koppla in opton till extern spänningskälla på 24V. Någon som har/kan rita ett schema på detta hur det ser ut?
Tack för hjälpen!!!
använda optokopplare för omvandla PWM matn 5V till ut 24V
Re: använda optokopplare för omvandla PWM matn 5V till ut 24
Räcker det inte att bara låta 5 V-signalen styra en transistor?
24 V - seriemotstånd - lysdioder - kollektor
5 V-utgång - basmotstånd - bas
och emittern till jord.
Googlade fram ett litet schema (som det står i texten behövs inte R2 för 5 V-styrning).
Det kan ju vara fler dioder, och R3 och dioderna kan ju sitta i vilken ordning som helst.
Och +Vdd kan alltså vara 24 V.
http://www.scienceprog.com/interfacing- ... l-devices/
24 V - seriemotstånd - lysdioder - kollektor
5 V-utgång - basmotstånd - bas
och emittern till jord.
Googlade fram ett litet schema (som det står i texten behövs inte R2 för 5 V-styrning).
Det kan ju vara fler dioder, och R3 och dioderna kan ju sitta i vilken ordning som helst.
Och +Vdd kan alltså vara 24 V.
http://www.scienceprog.com/interfacing- ... l-devices/
Re: använda optokopplare för omvandla PWM matn 5V till ut 24
Välkommen till forumet!
Det förutsätter ju att du kan koppa samman jorden för 24-volten med datorns jord (Nerres förslag, alltså). Annars är det nog opto som gäller. Men optokopplare är ofta ganska långsamma i omslag - och dessutom osymmetriska, så om PWM-frekvensen är hög kan det ställa till problem. I så fall behövs ytterligare en transistor.

Det förutsätter ju att du kan koppa samman jorden för 24-volten med datorns jord (Nerres förslag, alltså). Annars är det nog opto som gäller. Men optokopplare är ofta ganska långsamma i omslag - och dessutom osymmetriska, så om PWM-frekvensen är hög kan det ställa till problem. I så fall behövs ytterligare en transistor.