CPLD, FPGA hård och mjukvara för programering
-
CPLD, FPGA hård och mjukvara för programering
Hej, jag har börjat interesera mej för CPLD, FPGA och ska nu köpa utrustning för detta. Är det någon som kan hjälpa mej hitta rätt verktyg för detta? Har letat på nätet men inte hittat den information jag behöver. kanske för att mina kunskaper är något begränsat ännu inom detta område. Vad ska jag välja för krettes? Mjukvara? Hårdvara? Och vad är det för skillnad på CPLD och FPGA?
En CPLD består av ett antal "makroceller" som i sin tur består av ett antal grindar och en vippa som är själva utgången, denna är klockad av en av de klockingångar som finns på kretsen.
FPGA har jag inte använt men vad jag förstått är de mer flexibelt uppbyggda vilket också innebär att man själv (eller syntesverktyget) måste hålla koll på hur lång tid det tar för signalen att vandra genom grindarna. De är inte synkrona som en CPLD. Men det kanske utvecklingsverktygen tar hand om... Det finns mycket större och snabbare FPGA:er än CPLD:er i varje fall. Rätta mig om jag har fel.
Det smidigaste sättet att komma igång är nog att köpa ett starter-kit. Det finns från $99 och då ingår allt du behöver!
FPGA-kit
CPLD-kit
/Johan
FPGA har jag inte använt men vad jag förstått är de mer flexibelt uppbyggda vilket också innebär att man själv (eller syntesverktyget) måste hålla koll på hur lång tid det tar för signalen att vandra genom grindarna. De är inte synkrona som en CPLD. Men det kanske utvecklingsverktygen tar hand om... Det finns mycket större och snabbare FPGA:er än CPLD:er i varje fall. Rätta mig om jag har fel.
Det smidigaste sättet att komma igång är nog att köpa ett starter-kit. Det finns från $99 och då ingår allt du behöver!
FPGA-kit
CPLD-kit
/Johan
CPLD har makroceller med massor av ingångar, och en vippa på utgången.strombom skrev: FPGA har jag inte använt men vad jag förstått är de mer flexibelt uppbyggda vilket också innebär att man själv (eller syntesverktyget) måste hålla koll på hur lång tid det tar för signalen att vandra genom grindarna. De är inte synkrona som en CPLD. Men det kanske utvecklingsverktygen tar hand om... Det finns mycket större och snabbare FPGA:er än CPLD:er i varje fall. Rätta mig om jag har fel.
FPGA har celler med oftast fyra eller fem ingångar, och vippa på utgången. FPGA-cellerna är betydligt snabbare och det finns många fler...
Framför har jag en medelstor FPGA med drygt 26000 celler, och CPLD är sällan större än 256 celler...
Dessutom hittar man ofta andra byggblock i en FPGA, t.ex. inbyggda RAM-block, multiplikatorer, och t.o.m. hela powerPC-processorer