Hur stor batterikapacitet för portabelt radiokörande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Hur stor batterikapacitet för portabelt radiokörande?

Inlägg av hcb »

Följande blir nog en variant på frågan "Hur långt är ett snöre?" ...

Jag har en Icom IC-725 transceiver som jag av olika anledningar vill aktivera ute i terrängen. Den är långt ifrån avsedd för detta, och drar omkring 1.5A vid mottagning och motsvarande mycket mer vid sändning (jag har för mig att jag mätte upp ca 2 A med sändardelen aktiv men utan bärvåg). Att köpa en för ändamålet lämpligare radio är inte aktuellt.
Det givna svaret på kapacitetsfrågan är förstås "så mycket som möjligt", men om jag skall släpa på radio, antennlina, 2m-rigg med antenn och annat smått och gott vore det trevligt att ha så liten och lätt ackumulator som möjligt.
Jag har kikat på Biltemas och Julas slutna blyackar, och för rimliga pengar verkar man få 17--18 Ah. Hur många verkliga Ah kan man hoppas på att få ut ur en sådan ack med en genomsnittsbelastning av (80% mottagning à 1.5 A + 20% sändning à (2A tomgång + 10 A x 40% talenvelop))≈2.4, säg 3 A ?

Synpunkter på kvaliteten på Biltemas resp. Julas slutna ackar?
Användarvisningsbild
HåkanO

Re: Hur stor batterikapacitet för portabelt radiokörande?

Inlägg av HåkanO »

Hej

Har använt Julas små accar till min elgräsklippare och där har de funkat bra nu i tre år 7,5 Ah men ändå.

Kom ihåg när jag tillsamman med den kompis släpade upp en IC290 riktantenn och ett bilbatteri på ett berg. Vi bar batteriet hängandes på en käpp emellan oss
Sen när vi skulle tillbaka gick vi vilse och släpade batteriet säkert 5-6 km. Så ta inte tyngre accar en du absolut behöver...

Håkan
xxargs

Inlägg av xxargs »

om skall användas på 1-2 timmars PTT-tid så räkna inte med mer än halva angivna batterikapacitet - sen dyker det fort i spänning - detta är i stort sett lika för alla AGM-batterier av telecom-typ - biltemas/jula är inte sämre än dom som det står Panasonic/Yuasa på utsidan i det avseendet då alla dessa i stort sett tillverkas på samma fabrik i kina.

biltema hade förut alldeles utmärkta datablad med urladdningskurvor mm. vid olika strömmar som stämde bra med verkligheten - men dessa går tydligen inte att komma åt längre sedan när de gjorde om sin hemsida...

(varför blir det alltid mycket sämre när dom gör om sina webbplatser - Elfa hade en som fungerade, biltema var föredömliga med att vid produkterna också kunna ladda hem datablad, manualer mm. - men hela den delen verka ha förlorats...)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Tack för svaren. Det låter som om det blir Julabatteriet och att jag räknar med att få ut sisådär 7--8 Ah ur det. Nåja, det borde ju räcka till några timmars körande i alla fall. Jag återkommer med praktiska erfarenheter om ett tag hoppas jag!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Tack för svaren. Det låter som om det blir Julabatteriet och att jag räknar med att få ut sisådär 7--8 Ah ur det. Nåja, det borde ju räcka till några timmars körande i alla fall. Jag återkommer med praktiska erfarenheter om ett tag hoppas jag!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

julas AGM 7Ah har jag kört med när jag är ute i terrängen och kör radio. visserligen drar min radio ca 0.6A under mottagning på en lagom ljudvolym, samt ca 10A under sändning med bärvåg.

kan ju säga att de fungerar utomordentligt bra för lite slöpratande och lyssning, men att sitta i en timme eller två och babbla fungerar INTE! de går ett tag, sen ser man att displayen på radion blir "fladdrig" när man modulerar och då är de dags för nästa batteri...

brukar ha tre stycken 7Ah nedpackade i ryggan:)
Skriv svar