Någon som testat Julas tiltbara skruvstycke?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Någon som testat Julas tiltbara skruvstycke?

Inlägg av X-IL »

Jag har behov av att kunna fräsa i diverse vinklar, och det är sällan det funkar med olika typer av underlägg och riggningar. Jula har ju ett tiltbart skruvstycke som är billigt(379kr), men det är väl knappast bra? Frågan är om det är tillräckligt bra för att använda, eller blir man bara förbannad? Nästa steg upp lär väl bli bra mycket dyrare.
v-g
EF Sponsor

Re: Någon som testat Julas tiltbara skruvstycke?

Inlägg av v-g »

Kanske inte hjälper men jag tycker alla vridbara skruvstycken är rena rama skiten i verkstaden, möjligen som komplement men som huvudstycke så går de bara i stycken. Jag är en person som använder skruvstycken hårt, sliter, böjer och slår med hjälp av stycket.

En kompis köpte ett sånt billigt, kul när skiten tålde ett slag :mrgreen:

Smidda tror jag är det bästa vad gäller hållbarhet.

För fräsning är väl det viktigaste att det inte glappar när man väl satt fast det och det tror jag det länkade klarar, en fräs har ju inte så stor kraft. Däremot är jag osäker vad gäller vibrationer :humm:

Det finns troligen en anledning att maskinskruvstycken finns och att de är (relativt) låga.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Skruvstyckesdelen är väl samma som i deras koordinatskruvstycke? Ett sånt har jag och det skruvstycket är i alla fall helt oanvändbart till fräsning.
thewho

Inlägg av thewho »

Köpte ett sånt när jag köpte min fräs, och kan säga att de ligger isärskruvat i "småmetallbitslådan" :lol:
Nä men kan säga att de är helt värdelöst, allt är snett och vint så man blir bara tokig om man ska försöka använda det.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Åk till Jula och känn på det. Du kommer att hoppa över det köpet. Har för mig att ett sådant har stått som visningsexemplar på Jula i Västerås. Rena junket. Det finns som sagt bra sådana, men då får du slänga på en nolla och multiplicera med två på priset.

Sinuslinjal och passbitar "is the shit".
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo jag har varit och känt på det på Jula och intrycket var väl ungefär så. Men det satt dumt till så det var svårt att klämma och känna ordentligt.
Borken

Inlägg av Borken »

Rent Junk.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Överlag tycker jag att man ska åka till Jula och känna på skiten innan man köper något där.

Har ett skruvstycke, lite verktyg och enklare maskiner från Jula, men jag hade gärna åkt tillbaka i tiden och inte köpt skiten där. Märket "Meec" ska man hålla sig långt borta från.

En sak är att sälja billiga kinesgrejer, men på Jula har man inte ens bemödat sig med någon intern kvalitetskontroll, och accepterar heller inte att kunderna kommer tillbaka med grejerna för att dom är helt värdelösa.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Meec är skräp, men Ferm som är Julas andra märke fungerar rätt ok. Jag har en Fermkopia av en dremel, som fungerar mycket bättre än originaldremeln jag köpte. Jag har Meec kap och gersåg som fungerar ypperligt - så allt är inte skräp.

Men just skruvstäden och XY-borden har jag varit och kikat på, och det kommer jag inte att handla där. Som det skrivits tidigare, rent junk. Det blir nog bättre om du håller stycket med en tång medan du fräser...
monstrum

Inlägg av monstrum »

Man kanske borde samla recensioner av Jula-grejer någonstans. Kan ju tillägga att skiv- och bandslipen från Meec är helt oduglig. Blir rakare om man spänner fast skiten och kör med en fil.
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Tänkte tipsa om att www.duabhuset.se har ett mycket prisvärt budget-skruvstycke (dock ej tiltbart). Det heter "Maskinskruvstycke MV-6" på deras hemsida och kostar endast 150kr med backbredd 146mm och gap 140mm. Kännst tungt och gediget.

Jag chansade lite och beställde ett när jag ändå skulle beställa en kompressor. Hade inte så höga förväntningar men jag tycker det verkar helt ok. Jag har inte mätt något för att kolla planhet etc men det är inget kännbart glapp när man spänner fast något. Kan återkomma med mer detaljer när jag hunnit testa det lite mer. Men 150kr va det ju aboslut värt! :-)

//Jonas
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det där är ett borrskruvstycke.
Den rörliga backen kan lyfta vid påfrästning.
declint

Inlägg av declint »

Jag har ett sånt där. Tycker det funkar alldeles utmärkt till lite småsaker. Visst är det säkert för klent för en stor 20tons fräs, men jag tror det funkar ypperligt till våra så hobbyprylar.
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Ja, självklart finns det bättre men dom kostar minst 10 gånger så mycket.

Som sagt kan jag inte känna att den rörliga backen rör något på sig (uppåt) när jag rycker och sliter för hand. Som Declint säger så räcker det nog för mig och de flesta hobbyfräsarna som inte vill lägga ut flera tusen. Om det skulle visa sig att backen åker upp går det nog med lite modifieringar att få dit en skruv som man kan "spänna ner" backen med.

Jag har tittat på andra liknande skruvstycken på jula och biltema (som dessutom var dyrare) och det var rena skräpet jämför med denna.
//Jonas
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det där ger ett mer gediget intryck, men jag har just nu ett vanligt Jula-skruvstycke och tills det går sönder så köps det nog inget nytt "vanligt". Dock springer jag ju på loppisar hela tiden så vem vet vad som ramlar på en.
Skriv svar