Hur nolla axlar på materialet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Hur nolla axlar på materialet

Inlägg av hubben »

Tjenare,

nu har jag ju kört lite med min CNC fräs och börjar dyka på bitar där jag behöver fräsa "från två håll". Det jag alltså behöver göra är att spänna fast materialet, köra en fräsning, sedan plocka bort vända och spänna fast igen och köra en ny körning. Då behöver jag ju på nåt bra sätt se till att 0,0 är på samma ställe på biten efter att jag spänt om den som den var innan. Finns det några bra sätt att fixxa detta på?
Nerre

Re: Hur nolla axlar på materialet

Inlägg av Nerre »

Det normala är väl att man spänner i ett maskinskruvstycke med ett monterat stopp.

Om du nu spänner fast på ett bord så får du väl ordna två fasta stödpunkter på annat sätt.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ska man fräsa runt en bit, eller längd på båda sidor vid en uppspänning så vill man kanske inte ha ett fast moterat stopp (eller enligt ditt alt att vända biten och få rätt / samma nolla).
Jag brukar då använda ett verktyg i spindeln och gå ner med som stopp. T.ex ett 10mm c-borr, då förskjuter man / går ned 5mm sidan om nollan, pausar och lägger dit biten.
Riktigt smidigt! :)

Edit: I ditt fall när "ovandelen" är större så lägger man en passbit emellan, t.ex 10mm och går då istället ned på 15mm.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Mjo, men tanken här var ju mer om man ville fräsa XY planet först och sedan kanske i XZ planet. Då ställer man ju biten på högkant och då fungerar det inte med att säkra med fräsen.

Man skulle ju kunna spänna fast en vinkel på bordet innan man lossar biten som stoppar i 2 ledder. Måste testas!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ännu en fråga som har med nollning av axlar att göra:
Om man kör med verktygsväxlare så måste man ju alltid ha samma 0-punkt för att den ska veta vart den ska gå för att byta verktyg. Men när man gör ritningar vill man ju inte behöva kompensera för verktygshållarna, utan då vill man ju ha 0,0 på materialet. Hur gör man i det här läget?

(Detta är farligt, jag blev ruggigt sugen på en verktygsväxlare till min nya Suhner nu, men för en gångs skull ska jag ta reda på hur det fungerar innan jag köper..)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dags att plugga lite, läs om G54, G55 osv.....
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tackar! Där har vi det!

Förstår jag rätt om man då monterar ändlägesbrytare och kör växlaren i det koordinatsystemet, sedan byter koordinatsystem och nollar på materialet. I scriptet för verktygsbyte kör man sedan över till växlarens koordinatsystem byter verktyg och hoppar sedan tillbaka? Kan man på något sätt spara "aktuellt" koordinatsystem i scriptet så att man går tillbaka till det senaste, och inte till ett förutbestämt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På min maskin sker verktygsväxling exakt på referenspunkten. Dvs. G53.
Har du växlingspunkten på ett annat ställe, är det ju inte nödvändigt att nyttja ett nytt koordinatsystem för det.
Du kan skriva in avvikelsen direkt i scriptet. Det blir ju samma varje gång.

Att systemet skulle minnas vilket koordinatsystem du använde sist tvivlar jag på, eftersom G54-G59 upphävs av G53.

Dessutom är det ingen bra programmeringsstrategi att göra på det sättet.
Enligt min uppfattning ska man ha med så mycket som möjligt i startblocken.
Då kan du återstarta hur mycket du vill, trots att man har resetat eller nollat om maskinen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, ok, så man har en nolla "på bordet" där man alltid fäster in det man vill fräsa då?
Som jag har det nu sätter jag ju först fast materialet och sen nollar jag koordinaterna mot det.. men det är nog smartare att göra som du säger.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Läs av koordinaterna på din önskade arbetsnollpunkt, istället för att nolla där.
Dessa koordinater petar du in på G54.

Observera att det är brukligt att Z-offset på G54 är avståndet från arbetsstycke till spindeln, ej till verktygsspets.
Längden på verktyget matas in i ett annat register. Minns inte riktigt, brukar vara D eller H?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Blir alltså att börja med att få ändlägesswitcharna att fungera, samt nollpunktsswitcharna så att man kan få en vettig referens. Och innan det måste jag ha en snabbare bordsförflyttning... annars tar det 5 minuter att gå ut till ändläget för att hitta koordinaterna. ;-)
Skriv svar