Trådlyft!
Men nu fortsätter projektet. Panelen är numer helt omdesignad. Istället för gamla VU-mätare sitter det nu Saab originalinstrument, två strömbrytare och två kontrollampor (även dessa Saab original). Tanken är att det ska likna instrumentbrädan i en Saab från sent 60-tal:
Har tyvärr inte någon bild av senaste versionen, här är en tidigare:
Knappen är nu flyttad ut till höger och en blå lampa sitter där knappen satt. Till vänster om temp-mätaren finns dessutom en andra knapp. Funktionerna är som följer:
Knapp 1 - Huvudbrytare för husvagnen, styr ett relä monterat vid batteriet.
Knapp 2 - Brytare för panelelektroniken. Stänger av mätarna och elektroniken för att spara ström.
Lampa 1 - Indikerar att huvudströmmen är på.
Lampa 2 - Indikerar att panelen är på.
Klocka - Visar tiden (doh!

)
Tempmätare - Visar temperaturen. Styrs via PWM av styrelektroniken som i sin tur använder en MCP9701 tempsensor.
Tankmätare - Visar batterispänningen. Styrs på samma sätt som tempmätaren.
Bakom allt detta finns en elektronikbox innehållandes bland annat en Pic MCU och en LCD. MCU:n styr mätarna, mäter temp osv. LCD används för att visa mer exakta värden, och inkluderar även strömmätning. Denna låda placeras inne på en hylla så att den kan tas fram vid behov men inte synas på utställningar.
Panelen är klar och arbete pågår med styrelektroniken. Håller på att skriva kod, och har testat en strömmätare baserad på MAX4070. Till denna används en kabelstump som givare (Rs), och jag har räknat så här:
MAX4070 kräver ett spänningsfall på 50mV för att ge fullt utslag. Den fungerar oavsett åt vilket håll strömmen går, och när 0 ampere flyter är utspänningen 2,5 volt. För att kunna mäta +/- 15 ampere ska Rs vara 0,05V/15A = 0.0033 ohm.
Formel för att räkna ut hur lång sensorkabeln ska vara:
R=l/(k*A)
där:
R = Resistansen i Ohm
l = total ledningslängd
k = konduktivitet mätt i "kappa". Koppar har konduktiviteten 56
A = ledningsarea mm2
Används 0,75mm kabel blir det som följer:
R=l/42
0,0033*42=l -> l=0,14m
Vid maxströmmen ska strömmen över Rs vara 50mV, utspänningen är då 5000mV. Detta ger att 1mV på Rs ger 50mV ut.
Jag har mätt på min konstruktion, och får fram att MAX4070 ger 2,641 volt ut vid 1 ampere.
141mV ut (2641-2500) bör då motsvara 2,82mV på Rs. Då har vi 1 ampere och 2,82mV vilket ger ett R på 0,00282ohm. Värdet skulle vara 0,0033, så det är ok men inte perfekt. Räknar man sedan baklänges så blir maxströmmen 0,05V/0,00282 ohm = 17,73A.
Det jag funderar på nu är om jag ska försöka trimma mitt Rs, byta ut det mot en riktigt sensormotstånd eller anpassa koden efter de uppmätta värdena...