PCB modul för att spara ner till AVI/MPEG från kameramodul.
PCB modul för att spara ner till AVI/MPEG från kameramodul.
Som topic lyder, söker ett enkelt kretskort/modul där jag kan plugga in ett USB minne, trycka på en knapp och sedan spelar den in från en kameramodul.
Har hittat denna: http://wondcam.com/dvr-module.html
Verkar vara precis det jag söker, förutom att jag inte riktigt får svar på mina frågor, utan får mer svar som "- Yes Sir! Very very cheap! MOQ only 100 pcs! Good price for you my friend! Only $90".
Någon som vet nått annat kort som passar in på min beskrivning?
Söker även en liten kameramodul som klarar färg, bra vitbalans hög upplösning 30 fps och liten i dimensionerna?
Hoppas tråden ligger i rätt forumsdel!
//K
Har hittat denna: http://wondcam.com/dvr-module.html
Verkar vara precis det jag söker, förutom att jag inte riktigt får svar på mina frågor, utan får mer svar som "- Yes Sir! Very very cheap! MOQ only 100 pcs! Good price for you my friend! Only $90".
Någon som vet nått annat kort som passar in på min beskrivning?
Söker även en liten kameramodul som klarar färg, bra vitbalans hög upplösning 30 fps och liten i dimensionerna?
Hoppas tråden ligger i rätt forumsdel!
//K
Re: PCB modul för att spara ner till AVI/MPEG från kameramod
Ehhh... vänta lite nu.
Den spelar ju in helt vanlig TV-video signal som konverteras till 640x480 30fps. Nu är ju det inte riktigt rätt så det blir trix där.
Således har du massor av olika kameror att välja på... Sök på Ebay "CCTV" så får du några hundra olika modeller att välja på och minst lika många olika objektiv.
DVR kortet verkar ju bra och mindre än andra system jag sett. Priset är kanske något dyrare ... men så är det rätt litet också.
Det som kostar är ju dessa två:
16 Support cycle recording, use a little memory can recording forever
17.Support motion detection function(optional)
Utan dom så faller ju priset extremt.
Den spelar ju in helt vanlig TV-video signal som konverteras till 640x480 30fps. Nu är ju det inte riktigt rätt så det blir trix där.
Således har du massor av olika kameror att välja på... Sök på Ebay "CCTV" så får du några hundra olika modeller att välja på och minst lika många olika objektiv.
DVR kortet verkar ju bra och mindre än andra system jag sett. Priset är kanske något dyrare ... men så är det rätt litet också.
Det som kostar är ju dessa två:
16 Support cycle recording, use a little memory can recording forever
17.Support motion detection function(optional)
Utan dom så faller ju priset extremt.
Det var nästan det jag förstod, men fick aldrig svar från säljaren om den spelade in och sparade som AVI.
.avi är ett filformat inte en kodning som t.ex H.264, mpeg4 mm är. Att skapa en .avi fil är rätt enkelt. Att skapa en "codec" är betydligt värre.
Kanske du får titta på FPGA ?
Vilken upplösning, bildhastighet (fps), mpeg kodning mm hadde du tänkt dig?
Kanske du får titta på FPGA ?
Vilken upplösning, bildhastighet (fps), mpeg kodning mm hadde du tänkt dig?
AVI är ett kontainerformat som kan innehålla bl.a. video och bild kodat med olika kodek.
Men du har rätt i att .avi är ett filformat.
Men du har rätt i att .avi är ett filformat.
Oberoende filformat eller codec:s mm.
Jag vill kunna stoppa in ett USB minne, trycka på en knapp, spela in det som kameran filmar, därefter trycka på samma knapp igen, ta ur USB minnet, stoppa in det i en dator och sedan kunna titta på det som jag har spelat in. 30 fps, upplösning, tja jag vet inte 720x576 som kameran klarar av.
Allt detta vill jag ha helst på ett och samma kretskort som går att montera i en låda för mobilt bruk.
Dvs jag vill inte koppla in kameran till en bärbar dator som spelar in. Det skall vara enkelt och simpelt.

Jag vill kunna stoppa in ett USB minne, trycka på en knapp, spela in det som kameran filmar, därefter trycka på samma knapp igen, ta ur USB minnet, stoppa in det i en dator och sedan kunna titta på det som jag har spelat in. 30 fps, upplösning, tja jag vet inte 720x576 som kameran klarar av.
Allt detta vill jag ha helst på ett och samma kretskort som går att montera i en låda för mobilt bruk.
Dvs jag vill inte koppla in kameran till en bärbar dator som spelar in. Det skall vara enkelt och simpelt.
Det finns sådan där video->USB lådor. En sådan + en mikrokontroller med inbyggd host/OTG-USB borde kunna lösa ditt problem.
Vad hade du tänkt dig för codec då.. MJPEG? RGB24? MPEG4?
Nog nästan lättare att ta en ITX-dator och göra någon anpassad mjukvara för detta.
Nog nästan lättare att ta en ITX-dator och göra någon anpassad mjukvara för detta.
Blueint:
Verkar kunna vara en lösning, kräver dock lite mer kunskap än vad jag besitter gällande programmering av mikrokontrollen. Tackar för tipset!
Mada:
Det vet jag faktiskt inte, tipsa eller länka gärna till några moduler som har/stödjer dom olika som du nämner, så kan jag testa dom...
Eller vad va det du tänkte på? Menar du att någon eller några av dom du nämnde är ett bättre val om man betänker prisbild och tillgänglighet? (med tanke på topic i tråden).
Mvh Kalle.
Verkar kunna vara en lösning, kräver dock lite mer kunskap än vad jag besitter gällande programmering av mikrokontrollen. Tackar för tipset!
Mada:
Det vet jag faktiskt inte, tipsa eller länka gärna till några moduler som har/stödjer dom olika som du nämner, så kan jag testa dom...
Eller vad va det du tänkte på? Menar du att någon eller några av dom du nämnde är ett bättre val om man betänker prisbild och tillgänglighet? (med tanke på topic i tråden).
Mvh Kalle.