Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Mitt quadprojekt

Inlägg av hubben »

Oftast är det så att större motor = starkare, så ebaymotorn är nog lite mer att åka med än DX motorn. Själv köper jag alla mina grejjer på hobbycity. ;-)

Nu har jag iallafall fräst klart plasten. Distanserna mellan makrolonskivorna har jag jobbat med (lite då och då) under hela dagen idag, men fick inte till nåt bra. Slutade med att jag handjagade ur plast och det blev som det blev. Nästa version ska ha alu, och jag måste göra i alu för motorfästena... det får bli morgondagens projekt.

Lite bilder:

Alla delar ihopkrafsade
Bild

Början på basen.
Bild

Bild

Suddig bild men man får en uppfattning om storleken
Bild

Stöttorna till acchyllan sitter
Bild

Lite bommar monterade
Bild

Bild

Acchyllan på plats:
Bild

Som sagt, detta är version 1.0, nästa får bli bättre nu vill jag bara upp i luften. =)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ser bra ut, vad väger en sån konstruktion i "naket" läge?
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Köpte oxå mina motorer samt fartreglage till min tricopter från DX... Mycket nöjd hittils!

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35707

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34338

EDIT:

Här händer det grejjer medans man skriver ett inlägg!!

Ser riktigt bra ut!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

1800kv kan vara lite mycker, men säger du att det fungerar så gör det väl det. ;-)

Ingen aning vad det väger, jag är jädrit dålig på att väga saker jag bygger. Elkonverterade en sånhär i vintras:
http://wiki.stilit.se/doku.php?id=projects:tz90
och det tog mig nästan ett år att få tummen ur och väga den. =) Sen glömde jag ju bort vad den vägde innan jag hann berätta det för dem som frågat. ;-)

Jag ska få dit motorfästen och sen ska jag väga ramen. Som sagt, om någon är intresserad så kan jag lägga upp .nc filerna för EMC2 eller DXF filerna. Fungerar lika bra att bygga i kolfiber/glasfiber som i makrolon, men jag hade en liten skiva i garaget och det blev ju rätt snyggt. ;-)
Jag är inte alltför oroad för vikten, jag har ju känt på draget från 10" propparna och den kommer med enkelhet att orka flyga. =)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hittade också hit till denna intressant tråd :)

Började visserligen att läsa lite här först http://www.instructables.com/id/Quadrotor/.

Skall bli intressant att följa tråden.

// Marcus
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeterH skrev:Hur står sig motorn från DX jämfört med exempelvis denna från Ebay?
Motorn jag köpte från DX Mystery heter A2212-15 930KV. Tror 22 kommer från diametern på statorstacken (22 mm), 12 från längden på magneterna (12 mm) på rotorn och 15 från antal lindningsvarv. 930kv är en följd av bl.a. lindningsvarv.
Motorn du länkade till (BC2836-9 880KV) har en alternativ beteckning 2217-9 (enl herr google) vilket borde betyda att den har 17 mm långa magneter. Så lite ovetenskapligt borde ebaymotorn vara ca 17/12 ggr starkare, dvs drygt 40% mer drag i vid samma lindning och motorström. Nu skiljer ju lindningen också så jag vet inte. Dock är det säkert att ebaymotorn är större och starkare.
Såg t.ex. att 2836 motorn fanns med 6, 7, 9 och 11 varvs lindning. Den med 6 varv har 350-400W effekt medan 11 varvs låg på dryga 200W. Å andra sidan har säkert 11-varvsmotorn nästan dubbla vridmomentet.

Ett tips är att testa Drive Calculator. Det är en mjukvara som kan kalkylera dragkraft etc, för en motor/propeller/esc kombination. Bygger på olika användares egna tester. Resultaten får tas med en nypa salt...

Hubben, ruskigt snyggt. Själv har jag en lite enklare balsaträkonstruktion till min första prototyp....
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

lite OT men ett exempel på vad en quadcopter kan göra:
En autonom variant som gör lite trick:

edit: en där den loopar också:

häftigt!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Samma styrkort/programvara som jag kör med:

http://vimeo.com/13830888
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

edit: en där den loopar också:
HAHA, jag tror inte du länkade till officiella videon av ljudet att döma. :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hahahahaha! Någon har haft riktigt roligt där!
Användarvisningsbild
dar303

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Inlägg av dar303 »

haha, hade ljudet av på datorn! humor!
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Haha! Jag dör...

:rofl

Hade oxå ljudet avstängt första gången...
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Detta ser mäkta intressant ut Hubben!
Nu ska jag banne mig bygga en också! Hoppas du kan guida mig lite!

Vad är det för rör du kör med?

Kan du lägga upp DXF filerna så vore det toppen! Får åka och hämta min Lillasyster Dolly som står i förrådet.

Blev lite fundersam när jag såg vilka gyron du köpt, och sedan när jag såg dem monterade på styrkortet.
Såg inte lika ut alls!! Men du har tagit ur gyrot ur kapslingen va?

Har läst lite på RC-groups och det verkar vara en Rolf Bakke som har designat KK-styrkortet?
Är det en svensk eller norsk tro?

Måste skaffa mig en sändare/mottagre, har två fyrkanals flygradios från förr.. Kan de gå att använda tro?

Ska du pimpa din quad nåt? RGB dioder längs armarna måste du bara ha! :-)

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hejhej,

jepp, man tar loss gyrokortet från gyrot. Där sitter lite annat lull man kan använda om man vill, men till just denna PCB är det bara gyrokortet man använder.

Rören är bommar till 450-size helis. Hade ett gäng sådana och de är styva och lätta och bra.
Det är Rolf Bakke, aka CaptainKUK, som designat kortet. Därav KK-multicopter. ;-) Han är norsk..

4 kanaler räcker, bara att köra på.

Pimpning är en självklarhet, här kommer:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Idag har det gått bra. ;-)
Jag funderade en del och valde att byta ut mina plastdistanser mot alu-dito. Lyckades faktiskt lära mig ett och annat om att fräsa smådetaljer i alu idag, men mest av allt vet jag att jag måste göra fräsen SNABBARE!

Bild

Bild

Bild

Jag låter bilderna tala lite för sig själva.

Bild

Bild

Jag gjorde en fuling och gängade den övre makrolonplattan, så slipper man använda 200 muttrar. Snyggt blir det dessutom!
Bild

Börjat montera motorer
Bild

Bild

ESC:ar och lite smågott...
Bild

Pimp my QUAD
Bild

Röda, gröna och blå LED lister som lyser duktigt
Bild

I morse gav jag mig den på att quadden skulle i luften ikväll. Så det sista blev lite snabbjobb bara, smältlimmade kolfiberlist runtom för att fästa LED-listerna, elektroliklådan fästes med dubbelhäftande BT tejp etc.
Snörde ihop den och ut på altanen i bäckmörkret. Den tippade, bakre motorn gick fel håll, fixxade och....

Rätt upp i luften. Den ville dra lite så man fick kämpa på i 5 minuter med att trimma in den men sen flög den som en dröm! SJUKT coolt att stå och piruettera med den över gräsmattan, synd att ingen filmade! MÄKTIGT värre!
Flög ett varv runt huset, lekte lite över gräsmattan när.... luftfuktigheten (typ 110%) gjorde så att BT tejpen lossnade. PCB:n med alla gyron tippade runt och qudden gjorde en halvloop och gick inverterat rätt ner i gräsmattan...

Skaderapport: 2 trasiga 10" proppar.
Imorron ska jag skruva fast kontrollenheten och testflyga 12" proppar i dagsljus. ;-)
Skriv svar