Styrning av frekvensvariator VFD med ±10V
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Styrning av frekvensvariator VFD med ±10V
Hej,
Detta med att styra VFD:n kan ju ske på många sätt bereoende vad man har för VFD.
I mitt fall har jag en Mitsubishi FR-A540-3,7 Kan någon ge mig vägledning på detta, ska man behöva köpa ett optoisolerat kort typ DC03 från Homann Design?
Detta med att styra VFD:n kan ju ske på många sätt bereoende vad man har för VFD.
I mitt fall har jag en Mitsubishi FR-A540-3,7 Kan någon ge mig vägledning på detta, ska man behöva köpa ett optoisolerat kort typ DC03 från Homann Design?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Styrning av frekvensvariator VFD med ±10V
Är det inte bara så att styrelektronikens nolla/"jord" inte skall kopplas ihop med skyddsjord? Fast det kanske är just detta som blir ett problem för dig?
- tecno
- Kontakt:
Ja det är just det hur fasen ska man hantera detta. Min analoga utgång är ju 'jordad' i chassiet så jag kanske ska ge fasen i att 'koppla' den utgående jorden från min styrenhet och låta detta gå via
skyddsjorden som ju är knuten på något sätt inne i frekvensomformaren så att analogt/digitalt inte kan skapa jordslinga internt i VFD:n.
Hur skulle det vara med ett motstånd i serie med min 'styr' jord kopplat till plint 5 Analog Common alternativt det ovan?
Hursom helst så vill man ju inte blåsa rent på Kanalog kortet dvs. göra någon felaktig inkoppling.
skyddsjorden som ju är knuten på något sätt inne i frekvensomformaren så att analogt/digitalt inte kan skapa jordslinga internt i VFD:n.
Hur skulle det vara med ett motstånd i serie med min 'styr' jord kopplat till plint 5 Analog Common alternativt det ovan?
Hursom helst så vill man ju inte blåsa rent på Kanalog kortet dvs. göra någon felaktig inkoppling.
Peter Homann skriver på sin sida:
------------------------------------------
*** WARNING ***
The KB Electronics style DC speed controller circuit, other similar speed controllers as found in Asian imported mini lathes and mini mills and some VFDs are at mains voltage potential. This voltage is lethal. Do not attempt to to connect the DigiSpeed if you are not qualified to do so. Confidence is no replacement for qualification! If you feel that this project is beyond your abilities to SAFELY complete, We can install the unit for you. Please contact us for details .
-------------------------------------------
Jag tolkar det som att en optoisolerad lösning kan vara bra oavsett hur VFD:n är designad
------------------------------------------
*** WARNING ***
The KB Electronics style DC speed controller circuit, other similar speed controllers as found in Asian imported mini lathes and mini mills and some VFDs are at mains voltage potential. This voltage is lethal. Do not attempt to to connect the DigiSpeed if you are not qualified to do so. Confidence is no replacement for qualification! If you feel that this project is beyond your abilities to SAFELY complete, We can install the unit for you. Please contact us for details .
-------------------------------------------
Jag tolkar det som att en optoisolerad lösning kan vara bra oavsett hur VFD:n är designad
- tecno
- Kontakt:
Precis så är det med många VFDer
Nu är ju detta inte vad jag förstår en sådan 'dussin' VFD, att den har ±10V styrning och 4-20mA är väl lite mer vanligt i dessa sk bättre VFD:er
Ska göra lite resistans mätningar imorgon och se hur det ligger till med jordning av den analoga delen.
Nu är ju detta inte vad jag förstår en sådan 'dussin' VFD, att den har ±10V styrning och 4-20mA är väl lite mer vanligt i dessa sk bättre VFD:er
Ska göra lite resistans mätningar imorgon och se hur det ligger till med jordning av den analoga delen.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har svårt att tro att styringångarna på din VFD inte är isolerade från nätet, däremot kan jag tänka mig att man kan få lustiga jordslingor med multipla jordpunkter. Jag har för mig att man på medelstora frekvensomformare från ABB kan välja om styringångarnas "0" skall vara internt jordad eller inte.
Jag fick för mig att du hade en Hitachiomformare, men nu ser jag att det var en Mitsubishi. Så här ser det ut för en motsvarande liten Hitachi (där jag inte kan hitta något om "Do not ground" i manualen, annat än rätt stränga instruktioner för hur skyddsjorden skall kopplas och hur styr- och strömkablar skall separeras. Edit: Jag är blind. Jordsymbolen för "L"-ingången är ju inte alls den som används för skyddsjord. Kanske även här en indikation att man inte skall koppla ihop dem?
Jag fick för mig att du hade en Hitachiomformare, men nu ser jag att det var en Mitsubishi. Så här ser det ut för en motsvarande liten Hitachi (där jag inte kan hitta något om "Do not ground" i manualen, annat än rätt stränga instruktioner för hur skyddsjorden skall kopplas och hur styr- och strömkablar skall separeras. Edit: Jag är blind. Jordsymbolen för "L"-ingången är ju inte alls den som används för skyddsjord. Kanske även här en indikation att man inte skall koppla ihop dem?
Plint 5: "Referenspotential för samtliga analoga ingångar och AM-utgången.
Spänningskällan är inte isolerad från den interna styrlogiken och får inte jordas."
Spänningskällan är inte isolerad från den interna styrlogiken och får inte jordas."
- tecno
- Kontakt:
Bara att konstatera att nåt isolerat behövs till denna för styrning av 0-5V / 0-10V / ±10V / 4-20mA.
Kanalog har ju optoisolerade utgångar som går att PWM styra.

Vad skulle jag behöva hänga på här för att få ut 0-5V styrt via PWM?
Fick detta förslaget av Tom på Dynomotion
Kanalog har ju optoisolerade utgångar som går att PWM styra.
Vad skulle jag behöva hänga på här för att få ut 0-5V styrt via PWM?
Fick detta förslaget av Tom på Dynomotion
Hur ska då detta kopplas?Hey, if you only need a slow but isolated voltage, you might be able to just use a capacitor and use a Kanalog opto isolated output to PWM it with software. It has a 10K ohm input impedence so for example a 100uF cap with a 1K ohm would have a time constant of 0.1sec. I think you could write a KFlop User Program to PWM with a 5KHz "Clock" that wouldn't have too much ripple.
Nått i stil med följande:
Annars är det typ en Digispeed eller en isolationsförstärkare.
/Henrik.
/Henrik.
- tecno
- Kontakt:
Alldeles riktigt, har bara inte hunnit få ut schemat. Klämt i mig en pizza och slappat lite
. Nedan exempel kod att utgå ifrån sammansatt av Tom. Port# 7
Kod: Markera allt
#include "KMotionDef.h"
main()
{
int i=0,k;
int v=100; // desired output voltage
for (;;)
{
WaitNextTimeSlice();
k = ((i&1) << 7)| // bit reverse i
((i&2) << 5)|
((i&4) << 3)|
((i&8) << 1)|
((i&16) >> 1)|
((i&32) >>
3)|
((i&64) >> 5)|
((i&128) >> 7);
if (k >= v)
SetBit(151);
else
ClearBit(151);
i = ++i & 255; // 8 bit counter
}
}
Hur får du önskad spindelhastighet från Mach3 till KMotion kortet? Har det nån MODBUS slav "i bakgrunden" med vilken du kan ta emot S-värdet eller hur "kopplar man ihop det" så att säga?
- tecno
- Kontakt:
Från KMotion Plugin manualen för Mach3
Hoppas kunna testa detta snart bara jag känner mig mera fit for fight, har nåt elände med annalkande förkylning eller nåt
Så detta borde ju vara körbart, det kan ju vara så att det inte blir linjärt med den C-koden men det får man försöka rätta till. Vore skönt att kunna göra det mesta direkt från Dynomotion prylarna så man slipper haka på en massa andra prylar men enklare anpassningar får man ju ta.7. Within Mach3 - configure IO Bits.
Various M Codes may be used within Mach3 to activate IO bits on KMotion. Select the Menu Config|Ports & Pins to bring up the Dialog shown below. When using the KMotion Plugin, Pin Numbers now correspond to KMotion IO Bit Numbers rather than Parallel port Pins. Some of the terminology on the screen may be misleading as it was designed expecting to use a parallel port.
Hoppas kunna testa detta snart bara jag känner mig mera fit for fight, har nåt elände med annalkande förkylning eller nåt
Mmmm men det är väl bara "vanliga" in och utgångar, dvs du kan enkelt mappa Output2 till en I/O på KMotion men hur får du det "analoga värdet" motsvarande önskat varvtal ut från Mach3 och in i variabeln v i ditt KMotion user program?
Ahh, det står ju här.
/Henrik.
Ahh, det står ju här.
Så SpindleMach3.c ska redigeras till att köra ditt userpogram - nice!Mach3 generates Spindle Messages for On, Off, and Speed Changes. Specify a KMotion Spindle Speed User Program to handle and perform appropriate actions for the various Mach3 Spindle Messages. A default SpindleMach3.c program is included in the default installation that will simply print the messages and desired speeds requested by Mach3.
/Henrik.
- tecno
- Kontakt:
Det finns en hel del att sätta sig in i
För en gammal stöt som inte har direkt hållit på med programmering så kan det bli en hel del frågor, men Tom på Dynomotion verkar vara en hyvens tjomme att ha och göra med. Han är lika rapp som vännerna på Artsoft med att försöka hålla support biten på en hög nivå som verkligen uppskattas av användarna i Yahoo gruppen.
Nåväl, detta löser sig med tiden och jag har ju som sagt ingen deadline att hålla mig till utan tar denna hjärnjumppan med ro
Har ju så mycket annat att pyssla med under tiden, så många projekt igång............................................... men man kan nog se ljuset därborta.
Jag är innerligt tacksam att ha EF som bollplank med så många duktiga forister som hjälper till
För en gammal stöt som inte har direkt hållit på med programmering så kan det bli en hel del frågor, men Tom på Dynomotion verkar vara en hyvens tjomme att ha och göra med. Han är lika rapp som vännerna på Artsoft med att försöka hålla support biten på en hög nivå som verkligen uppskattas av användarna i Yahoo gruppen.
Nåväl, detta löser sig med tiden och jag har ju som sagt ingen deadline att hålla mig till utan tar denna hjärnjumppan med ro
Har ju så mycket annat att pyssla med under tiden, så många projekt igång............................................... men man kan nog se ljuset därborta.
Jag är innerligt tacksam att ha EF som bollplank med så många duktiga forister som hjälper till