Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Mitt quadprojekt

Inlägg av hubben »

Jo, angående SF eller SFP. Om du bygger en tricopter så kör du bara med SF proppar, då har du ett servo i tailen som vinklar en motor och styr piro med, dvs så att den inte bara står och snurrar runt.
Bygger du en quad/hexa måste varannan motor gå "åt andra hållet" för att kompensera gyrokrafterna. Därför måste varannan vara SF och varannan SFP så att alla motorer ger lyft vid sin rotationsriktning. När du vill piruettera minskar du bara gasen på 2 proppar och ökar på de 2 andra. Lyftkraften förblir konstant men vridmomentet från motorerna som varvar mer gör nu att farkosten vrider på sig... ;-)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skulle tillverka några småbitar i alu till quadden nu och hade lite brådis, så jag lyckades bryta av min 4mm fräs. TYPISKT! Nu får jag tänka om lite och vänta på grejjer från sorotec...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra förklaring, stort tack! :tumupp: Tur jag frågade, hade nog köpt fyra SF proppar annars :lol: (när du beskriver är det självklart, men jag hade inte en tanke på det :oops: )
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Intressant bygge! Håller själv lite smått på att bygga en quadcopter. Har köpt hem motorer (940 kv), esc och propellrar. Fick en Razor 9DOF IMU i födelsedagspresent av min fru som jag ska använda till stabiliseringen.
Propellrarna köpte jag från mikrokopter då de säljer matchande par (höger/vänster par). Det blev 2st par 10"x4.5" och 2st par 12"x4.5".
Testade att köra en motor med en 12"x4.5". Fick ca 400 grams lyftkraft (lite osäker mätuppställning) vid fullt blås med 11V (motsvarande ca 3 lipo) matningsspänning till esc. Esc drog ca 4A.
Tror du 10" är bättre? Tänkte eftersom motorn har ganska lågt kv att en större propeller skulle pass bättre...
ove

Inlägg av ove »

Jag tror jag har någon 4mm jula fräs hemma och en 6mm till 4mm reduceringshylsa... ska kolla när jag kommer hem.

Hör av dig om du vill låna.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu blev det väl ändå lite fel Ove? :lol:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Peter H >> Tror att Ove hänvisade till detta
hubben skrev:Skulle tillverka några småbitar i alu till quadden nu och hade lite brådis, så jag lyckades bryta av min 4mm fräs. TYPISKT! Nu får jag tänka om lite och vänta på grejjer från sorotec...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Självklart, glömde att Hubben kört av sin fräs :oops:

Appropå material till Tricopter eller Quadcopters... Har sett att vissa bygger konstruktioner med vad som ser ut som glasfiberlaminat (typ kretskortlaminat fast utan koppar). Är det någon som vet var man hittar detta? Är det en fördel viktmässigt att välja glasfiberlaminat före säg plexi, koppar, mässing eller alumninium (tänkte om man tar samma tjocklek ~1mm) :humm:
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

@Andax: Hur gjorde du mätningen? Skulle vara rätt intressant att veta hur mycket drag man får med de olika propparna. Vad var det för motorer du köpte? Vore jag du skulle jag börja med att köra 10" proppar, för du får ett jääääädra drag med de propparna. Säg till om du vill ha mina filer för rambygget så att du kan göra nåt liknande. ;-)

@ove: Känns trist att köra sönder dina fräsar. Julafräsar är väl inte så dyra, åker och köper någon egen. Ska testa fräsa med 2mm fräs istället, 0,1mm/varv och i 20mm/min, det borde väl fungera? I alu ska jag ju kunna köra 0,1mm/tand = 1250rpm * 2tänder *0,1 = 250mm/min. Jag körde 100mm/min med 4mm fräsen och den gick av. Måste ha härdat av igår när jag råkade köra den i skruvstädet eller nåt...

@PeterH: Glasfiberlaminat är lätt och bygger du en boxram av det håller det jädrit bra. Särskilt snyggt är det ju inte men det fungerar helt klart.
[edit]
Snyggt: http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... M_Thick%29
[/edit]
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Hubben, jag har monterat motorerna på ett kors gjort av 15x20 mm balsaregel (första prototypchassiet). För att mäta dragkraften så la jag en ände av korset på en hushållsvåg och balancerade korset på en punkt ungefär i mitten tills vågen visade noll. När jag körde motorn i andra änden försöker den lyfta uppåt. Höll ner kring vickpunkten så att den inte lyfte där. Då borde kraften som tycker ner på vågen bli lika stor som lyftkraften. Säkert inte jättenoggrannt men ger ändå en fingervisning.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det skulle vara kul att bygga en provbänk av något slag så att man kan testa lite olika kombinationer.
Sen är det ju inte 100% dragkraft som är intressant egentligen då du aldrig kan flyga över 80%. Det behövs lite overhead för att gyroplattan ska kunna kompensera och om du behöver 100% för att lyfta så kommer inte gyrona att kunna göra någonting alls.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Principen är ju enkel, borde inte vara svårt att bygga en rigg heller...

Bild

En balanserade arm och en flyttbar motvikt som ställs in så att vågen visar noll :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeterH, precis så!

Hubben, jag gjorde en grov överslagsräkning och summerade ihop vad allt väger eller troligtvis kommer att väga och landade på mellan 800-1000g (Motorer, propellrar, escs och balsakorset står för 400g av dessa, resten är bara uppskattat. Ett hyffsat lipo på 3000mA ligger väl på ca 250 g (?)). Om varje motor har 100% dragkraft på 400g, dvs totalt 1600g så borde jag ligga på max ca 60% för att hovra.
Apropå motorerna så är det denna från Deal extreme jag köpt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur står sig motorn från DX jämfört med exempelvis denna från Ebay?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett quads med 4 liktroterande propeller men de sitter lite på snedden istället, just för att kunde gasa på 2 motorer och släppa på de 2 andra för att få rotation. Jag var väldig skeptisk då jag såg bild på det första gång men har sett lite olika bilder på samma förfarande.

Fördelen är ju att man bara behöver en enda typ propeller till allt, nackdelen är att man ju måste förlora lite effektivitet.
Skriv svar