Fototransistor? Dom kan inte läsa avståndet va? Men borde väl fungera hyffsat om man sätter 2-flera olika transistorer med olika avstånd bredvid varandra?
Backvarnare, vilken sensor?
Backvarnare, vilken sensor?
Tjena, tänkte göra ett simpelt backvarnarsystem som har en/flera sensorer som känner av hur nära ett föremål är. Men vad ska jag använda för sensor? Det ska helst vara billigt och finnas på kjell&company
Kollade på ultraljud men de står att räckvidden är 0.6-6 meter, och 0.6 meter är lite väl stort för en backvarnare...
Fototransistor? Dom kan inte läsa avståndet va? Men borde väl fungera hyffsat om man sätter 2-flera olika transistorer med olika avstånd bredvid varandra?
Re: Backvarnare, vilken sensor?
Måste det vara hos Kjelle? Biltema har ju annars färdiga backvarnare för några hundringar... Varför borde 0,6 meter vara väl stort?
Kjelle ligger nära och bra
Och syftet är inte riktigt att skaffa en backvarnare utan att bygga en, tänkte att det kan vara kul att lära mig min pic lite bättre 
Vet inte vilken ultraljudssensor du tittade på men 87798 från kjell ser lämplig ut att modifiera.