Liten chuck till fräsmaskin
Liten chuck till fräsmaskin
Har en tanke att man kanske skulle få tag i en borrchuck som går att fästa i en fräshylsa. Anledningen är att jag vill ha lite fler alternativ till borr, utan att för den skulle behöva köpa på mig tiotals olika hylsor till fräsmaskinen.
Har dessvärre inte tillgång till svarv, för då hade man ju givetvis enkelt smalnat av borren ner till närmsta hylsa.
Det handlar om små borr (<6 mm), men jag vill kunna t.ex. borra 4.8 mm CNC-maskinen utan att behöva antingen borra 3 eller 4 mm och sedan behöva köra upp till 4.8 mm manuellt, eller fräsa upp hålet med en 3 mm fräs.
En miniatyrchuck med en fast axel på 8 mm hade varit perfekt, någon som vet var en sådan kan införskaffas?
Har dessvärre inte tillgång till svarv, för då hade man ju givetvis enkelt smalnat av borren ner till närmsta hylsa.
Det handlar om små borr (<6 mm), men jag vill kunna t.ex. borra 4.8 mm CNC-maskinen utan att behöva antingen borra 3 eller 4 mm och sedan behöva köra upp till 4.8 mm manuellt, eller fräsa upp hålet med en 3 mm fräs.
En miniatyrchuck med en fast axel på 8 mm hade varit perfekt, någon som vet var en sådan kan införskaffas?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Liten chuck till fräsmaskin
http://cgi.ebay.de/Prazision-CNC-KurzBo ... 1e54a54958
Köp en sådan och lämna in för rundslipning till önskad skaft diameter
Köp en sådan och lämna in för rundslipning till önskad skaft diameter
OTDTools, till exempel.
1) Snabbchuck 0.5-6mm, B10 (no-name) Art Nr: 992082 229:-
2) Borrchuckdorn B10, d.8mm Art Nr:20104003: 168:-
1) Snabbchuck 0.5-6mm, B10 (no-name) Art Nr: 992082 229:-
2) Borrchuckdorn B10, d.8mm Art Nr:20104003: 168:-
- tecno
- Kontakt:
Bara kolla ATT den chucken klarar av lite högre varvtal vilket inte är så säkert.
- tecno
- Kontakt:
Hos leverantören/tillverkaren, den jag länkade till är OK upp till 12000rpm. Vad är minimi varvtalet på din spindelmotor?
Får du obalans så riskerar du att förstöra lagringen i spindeln.
Får du obalans så riskerar du att förstöra lagringen i spindeln.
Jaha, då förstår jag. Spindeln klarar 3500 - 30000, dock misstänker jag att man inte har några 1kW vid annat än max så jag brukar ligga på 20000 och fräsa, men jag tvivlar på att den skulle ha problem att orka med att borra småhål i 12000 RPM.
- tecno
- Kontakt:
Personligen har jag köpt en serie spännhylsor vilket är klart bästa valet till min spindelmotor som går från ca 11krpm till 24krpm, visst ett pyssel varje gång man skal byta borr/fräs men garanterat minst strul med spindelmotorns lagring.
Jo det kanske blir billigare och bättre i slutänden med hylsor. Har ju inte så fasligt hög frigång på Z heller så att bygga upp med en chuck är kanske inte funkis om det ska gå att ha till nåt vettigt.
Problemet är t.ex. ifall jag skall borra upp för en M5 (4.2mm) så är den närmsta hylsan 4 mm. Visst, borra ur 4->4.2 är väl kanske gjort på 10 sek med en skruvdragare och det är såpass lite material att det i princip är omöjligt att få det snett, men det känns ändå inte rätt.
Då är det mindre krångel att bara slänga i en 2mm fräs och göra ett styrhål för manuell borrning i pelarborr.
Så, antingen krångla i maskinen, eller krångla efteråt. Verkar inte finnas några genvägar.
Problemet är t.ex. ifall jag skall borra upp för en M5 (4.2mm) så är den närmsta hylsan 4 mm. Visst, borra ur 4->4.2 är väl kanske gjort på 10 sek med en skruvdragare och det är såpass lite material att det i princip är omöjligt att få det snett, men det känns ändå inte rätt.
Då är det mindre krångel att bara slänga i en 2mm fräs och göra ett styrhål för manuell borrning i pelarborr.
Så, antingen krångla i maskinen, eller krångla efteråt. Verkar inte finnas några genvägar.
- tecno
- Kontakt:
Enkelt löst, ta en 3mm fräs och fräs hålet till önskad diameter eller så går du på en special gängfräs som jag hänvisat till i flera trådar. Med den behöver du inte förborra heller.
Brukar inte en 5mm spänhylsa gå mellan 4 - 5 mm.
I så fall tar du bara en 5mm hylsa och sätter ditt 4,2mm borr i den.
--Per
I så fall tar du bara en 5mm hylsa och sätter ditt 4,2mm borr i den.
--Per
Är det inte suboptimalt att borra med spännhylsor, har haft svårt att få dem att klara av de axiella krafterna har jag för mig, alltså borren har vandrat in i hylsan. Eller är det bara dåliga hylsor/borrar/handhavande?
- tecno
- Kontakt:
Har aldrig haft det problemet så det måste vara fel i nåt led.