jack skrev:Har inte själv pysslat något med AVR, dock tror jag att just STK500 är en av de mer populära.
Okej, tack
Macce skrev:Jag köpte ett experimentkort/programmerare från Tietomyrsky med 4 knappar och 8 leds på för 50 euro.
Okej. Jobbigt att den mesta texten va på finska
Funderar på att köpa den från Velleman ändå. Hur svårt är det att jobba med PIC egentligen? Jag har bara lite grundkunskaper i elektronik. Har dock hållt på en hel del med programmering. Jag vill mest göra enkla projekt såsom motordrivning och temperaturstyrning osv.
PIC är inte särskilt svårt om man bara ska göra enklare saker. Ganska enkelt att komma igång faktiskt. Läs igenom tråden i Guider/FAQ-delen så rätar nog de flesta frågetecknen ut sig. Fråga annars.
Om du nu ska ha en PIC-programmerare så vill jag rekommendera K150. USB, stödjer i stort sett alla krestar osv. Har en själv och är inget annat än nöjd med den. Tyvärr är den lite dyr. http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7533&path=
Nope, allt du behöver är en ATMega 32 för $6.9 och en 10 Contact IDC Socket Connector för $0.25 (futurlec.com)
Vill du köra lite snabbare än vad den interna oscillatorn tillåter är det bara att lägga till en keramisk resonator alt. kristall från elfa, exempelvis 74-702-30 för 10:-.
Till matningsspänningen har jag en batterieliminator från myrorna, 15:- och en 7805 regulator, kostar väl en tia eller så den med.