Mjukvara för touch, vad letar jag efter?? BILDER!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Variosboy

Mjukvara för touch, vad letar jag efter?? BILDER!

Inlägg av Variosboy »

Kanske en konstigt rubrik, men frågan som lyder är:
Skulle vilja veta om och i så fall det finns för program som man kan göra ett eget GUI i för körning på Touchskärmar!
Vore mycket smidigt om man kunde göra så det är läsbart i webbläsaren på respektive dator så jag slipper bry mig om vilket os som körs på dem..

Kan man på något smidigt sätt få en dator att utföra vissa kommandon över nätverket med detta?

Lite bakgrund:
Försöker få lite nytta av ett gäng Panel-PC som jag fått tag i, dessvärre så lyckas jag inte få dem att funka med någon operativsystem som stödjer touch från början (lite för klena skulle jag gissa).. Det enda jag fått till är Windows 2000 med digitouch på, och det fungerar ju, men det finns ju inget smart GUI i W2000 för touch... Eller!?

Det jag skulle vilja kunna göra med några enkla knapptryckningar är följande:

-Kunna se temperaturen på pannan i huset.
-Tända/släcka lampor.

Tänker samla in lite data (panntemp, osv) på en dator i mitt nätverk, och denna datan skulle jag alltså vilja kunna "surfa" till och titta på med någon av de andra datorerna.

Två bilder om det nu har något värde...
Bild
Bild

EDIT: Bilder.
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Mjukvara för touch, vad letar jag efter?? BILDER!

Inlägg av Variosboy »

Ingen som ens kan ge mig några tips om hur jag löser delmomenten?

Det mest primära är att göra "hemsidan" och sen koppla "knappar" på den till funktioner i andra program, eller att med hjälp av knapparna lägga in värden i tabeller, så kan jag sen läsa av dessa över nätverket..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ubuntu linux har väl stöd för touchscreen?

Installera LAMP och skriv något i PHP som skickar requests eller lägger in det i en db eller kanske kör exec på något script...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den mest intressanta frågan är väl: vad är det för hårdvara för touchen?

Om jag förstått rätt är det annars "vanliga PC"? Så det som krävs då är ju nåt som har drivrutin/stöd för själva touchpanelen.

Finns det linux-stöd så skulle jag nog satsa på att försöka få in Android.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Meduza skrev:Ubuntu linux har väl stöd för touchscreen?

Installera LAMP och skriv något i PHP som skickar requests eller lägger in det i en db eller kanske kör exec på något script...
Har försökt att installera UBUNTU genom att boota från USB, men av någon anledning hänger det sig i uppstarten varje gång. Har sökt på det och inte hittat någonting och på UBUNTU-forumet får jag inga svar alls på vad som kan ha gått fel.

Ska söka på LAMP, PHP osv, så tack för de tipsen!
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Nerre skrev:Den mest intressanta frågan är väl: vad är det för hårdvara för touchen?

Om jag förstått rätt är det annars "vanliga PC"? Så det som krävs då är ju nåt som har drivrutin/stöd för själva touchpanelen.

Finns det linux-stöd så skulle jag nog satsa på att försöka få in Android.
Har haft tankarna på ANDROID också, men jag blir bortfintad på vägen när jag letar efter information. Det är en smula för mycket fikonspråk för min kunskapsnivå! :)

Har inte specifikationen framför mig, men har för mig att det heter microtouch någonting, hårdvaran alltså.
Vi har kört Linux på dom till det dom använts till..
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Nu har jag hittat en stor del av lösningen!!

AndysHomeControl tillsammans med en Tellstick så är problemet löst!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Variosboy skrev: Har haft tankarna på ANDROID också, men jag blir bortfintad på vägen när jag letar efter information. Det är en smula för mycket fikonspråk för min kunskapsnivå! :)
Jag har inte tittat så mycket på hur man kör Android på en vanlig PC, men det är ju en linux-kernel i botten så om jag förstått rätt så är det mer eller mindre bara att köra om man ser till att ha en kernel som har det stöd för hårdvaran som behövs. Drar jag igång en kommandoprompt på min mobil så känner jag mig rätt hemma där, men har inte riktigt koll på hur de olika delarna av Android hänger ihop.
Skriv svar