Styrsystem som är bra eller dåliga (CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa

Re: Styrsystem som är bra eller dåliga (CNC)

Inlägg av persa »

Vilken pärla :D . Klart du ska satsa på den om du gillar den med det öppna bordet. Klart bättre maskin än många helt nya maskiner och får du sen en mekanisk reservdelsmaskin så ...

Du bör dock byta systemet. Men frågan är om 10M då är ett bra val. Verkar ju inte tillföra så mycket och reservdelsproblematiken samma om inte redan nu så om ett fåtal år

Satsa hellre på i alla fall som äldst en 90-talsstyrning så du får mer funktioner och i alla fall minst 10 år till med hyfsad reservdelshållning
Swemill

Inlägg av Swemill »

Ja, men till vilket pris? Med en 90-tals styrning så måste ju ALLT bytas.... Har ju de gamla gula motorerna och crt skärm utan "soft" knapparna. Innebär ju i princip en hel fräs som måste köpas... Att uppgradera till åtminstonne dripfeed kostar bara några tusen och är fixat på en kvart! Blir kostnaden hög så vill man ju gärna ha lite större område också än mina X457mm = annan fräs...

Har du kanske något exempel som finns "tillgängligt" eller du vet blivet gjort?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ett alternativ kanske kan vara att byta till Fanuc6MB? Ett sådant system kostar under 10k.
Bortsett parametrar mm. borde det nästan vara plug&play?

Du skulle behöva ett program likt mitt PC-program.
Det hänger man på som en "ryggsäck" på CNC-systemet och kör i dripfeed-mode.
Då får man alla finesser som fixturoffset osv.

Jag beskrev det lite kortfattat här. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 78#p582878
Swemill

Inlägg av Swemill »

Tack för tips! Kollade lite i tråden och PC programmet verkar ju smart men är nog inte riktigt för mig. Misstänker att det går massor med tid för att få allt att funka och jag vill gärna också kunna köra "från maskinen". Kör ju en del lite snabbt i MDI och har väl egentligen inget jättebehov av onlinekörning. Fanuc systemen är ju ganska driftsäkra också vilket jag är tveksam till att ett pc system kan matcha?

Ett 6M är väl inte mycket bättre men klart intressant om man skulle kunna få ett komplett system för under 10k!
Undrar bara var man kan hitta det....? Ett enda kort typ moder / pcb kort kostar ju över 10k beg!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Fanuc systemen är ju ganska driftsäkra också vilket jag är tveksam till att ett pc system kan matcha?#

Det är inget PC-system, utan bara en slags "kompilator" som fixar en ny fil att skicka till orginalsystemet.
Men strunt samma, det är inte aktuellt.

#Ett 6M är väl inte mycket bättre men klart intressant om man skulle kunna få ett komplett system för under 10k!#

Det är bättre på så sätt att du får G54-G59 + 4 axlar, dessutom "tror" jag det gick att köra dripfeed via serieporten.
Åldern är ju dock samma.

Det var en firma i skåne som hade ett 6M från en skrotad Toyoda till salu för något år sedan. Minns inte namnet på rak arm. Jag köpte verktygshållarna.
Sedan har vi Tottish, här på forumet, han köpte en träfräs som skulle konverteras till Mach3. Hur det har gått vet jag inte.
Även där satt ett 6MB.

Edit:
Annonsen fanns kvar än. :badgrin:
http://www.materialtorget.se/default.as ... kaniska+AB
Det går inte att länka direkt, du får klicka på annonser.
Priset var 10k för några år sedan. Kan vara bra att veta.
persa

Inlägg av persa »

En verkstad nära mig har en Kitamura Mycenter 1 från -91 med palettväxlare, 15000 rpm och Fanuc 0MC styrsystem som dom kan tänka sig att sälja. Då får du en helt annan nivå med AC-motorer och moderna digitala servon. Du kan ju flytta över rubbet till din maskin om du inte gillar maskiner med palettväxlare och skyddsbur

Får dom ett vettigt bud så säljer dom (Nej, dom vill inte själva ge något förslag)

Vad kan du tänka dig lägga ut för att komma upp på den här nivån. Är det bara 10.000,- så är jag dock helt säker på att dom INTE säljer. Inte ens prata vidare om maskinen. Dom har varken dålig ekonomi eller dåligt med plats
Swemill

Inlägg av Swemill »

Säter: Den där annonsen minns jag faktiskt att jag sett och firman ligger 45min från mig. Var nog inte alls inne på att byta ut styrsystemet då om jag ens hade köpt fräsen, men det kan kanske va intressant.

Persa: 0MC hade ju så klart varit kanon.... Kontaktar dig på pm!

Tackar åter igen för ert visade intresse! :tumupp:
Skriv svar