Fundering kring småskalig solcell
-
Romantikern
Fundering kring småskalig solcell
Hej gott folk!
Jag har en fundering kring solceller, den mindre typen. Jag har ett litet projekt på gång där jag skall skapa en "dominoeffekt" och få den ena mekanismen att utlösa den andra. Kanske lägger upp det mer i detalj i en annan tråd.
Ett steg skulle vara en solcell som får energi av någon ljuskälla. Jag har tidigare byggt (med hjälp) en liten krets där en solcell ger ström från en lampa och är nu osäker på hur jag bör gå till väga. Har inte kvar den som jag tidigare haft. Hittade en solcell på ELFA och mina två frågor är:
1. Är denna solcell lämplig för ändamålet, kommer den kunna drivas med en mindre lampa?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19185
2. Behövs det mer än bara själva solcellen för att få ut användbar ström? I mitt tidigare bygge som nämns ovan vill jag minnas att jag hade lite komponenter (en transistor, en kondensator och ett gäng resistorer) anslutna till solcellen.
Edit: Stavfel och oklarheter.
Jag har en fundering kring solceller, den mindre typen. Jag har ett litet projekt på gång där jag skall skapa en "dominoeffekt" och få den ena mekanismen att utlösa den andra. Kanske lägger upp det mer i detalj i en annan tråd.
Ett steg skulle vara en solcell som får energi av någon ljuskälla. Jag har tidigare byggt (med hjälp) en liten krets där en solcell ger ström från en lampa och är nu osäker på hur jag bör gå till väga. Har inte kvar den som jag tidigare haft. Hittade en solcell på ELFA och mina två frågor är:
1. Är denna solcell lämplig för ändamålet, kommer den kunna drivas med en mindre lampa?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19185
2. Behövs det mer än bara själva solcellen för att få ut användbar ström? I mitt tidigare bygge som nämns ovan vill jag minnas att jag hade lite komponenter (en transistor, en kondensator och ett gäng resistorer) anslutna till solcellen.
Edit: Stavfel och oklarheter.
Re: Fundering kring småskalig solcell
Alla solceller ger energi ifrån sig om det finns inkommande ljus, frågan är bara hur mycket.
1: Då du inte anger hur mycket effekt du behöver för att din "effekt" ska utlösas kan frågan inte besvaras men som första riktmärke kan du ta att den energi som anges från solcellen avser den mest maximala soldag du kan hitta här i Sverige, en normal soldag ger runt hälften och en lampa avsevärd mindre.
2: Nej (om nu den alls GER "användbar ström" nog). En kondensator parallellt ville dock sänka den dynamiska impedans.
1: Då du inte anger hur mycket effekt du behöver för att din "effekt" ska utlösas kan frågan inte besvaras men som första riktmärke kan du ta att den energi som anges från solcellen avser den mest maximala soldag du kan hitta här i Sverige, en normal soldag ger runt hälften och en lampa avsevärd mindre.
2: Nej (om nu den alls GER "användbar ström" nog). En kondensator parallellt ville dock sänka den dynamiska impedans.
-
Romantikern
1. Eftersom att jag inte har byggt något ännu så har jag inget direkt krav på effekt, det enda som behövs är ATT det kommer ut något alls som kan användas i nästa steg. Sedan får jag anpassa det steget efter solcellen. Är det bara effekten på en lampa som avgör hur mycket solcellen i sin tur ger? Alltså är en 60W glödlampa garanterat bättre än en 40W?
2. Ok, då är det inte en nödvändighet i mitt fall.
Tack för svar!
/ Romantikern
2. Ok, då är det inte en nödvändighet i mitt fall.
Tack för svar!
/ Romantikern
Nej, det är mängden ljus och vilka våglängder ljuset har som främst avgör.
-
Romantikern
Ok då antar jag att det är UV som fungerar bäst?
Skulle denna fungera tro?
http://www.kjell.com/?item=63194&path=4 ... 000&view=1
Skulle denna fungera tro?
http://www.kjell.com/?item=63194&path=4 ... 000&view=1
Ingen aning om ifall UV funkar bäst. Skulle gissa att det beror på vilken teknik solcellen är gjort med.
Lite googlande antyder att för solceller av kisel så är blått ljus effektivast. Men du ska ju inte sätta nåt filter framför ljuset, för alla filter tar ju bort lite ljus. Så en vit lampa ger ju mer ström än om du sätter ett blått filter framför samma lampa.
Lite googlande antyder att för solceller av kisel så är blått ljus effektivast. Men du ska ju inte sätta nåt filter framför ljuset, för alla filter tar ju bort lite ljus. Så en vit lampa ger ju mer ström än om du sätter ett blått filter framför samma lampa.
Det du nämner med en liten krets efter solcellen kan ju vara vettigt i vissa fall. Om nästa steg är att skjuta av en solenoid eller något annat som bara behöver en kort effektpuls så kan man ju låta solcellen ladda en kondensator och vid en viss nivå trigga solenoiden. Jag vet inte hur önskvärd en fördröjning är i din maskin, men det är ju en metod för att slippa för stora och dyra solceller. Men är man beredd att handla en sådan sak på ELFA så kanske inte priset spelar någon roll?
Jo, bara för att förtydliga: Solceller i allmänhet ger väldigt lite ström och är rätt dyra.
Den du länkar till kan under optimala förhållanden* ge så mycket energi så att det räcker till 2st små lysdioder.
Du är människa och använder ögat för att bedöma ljusstyrka. Ögat har extremt extremt extremt bra dynamik och tycker inte det är något problem med skillnader på 30'000ggr i ljusstyrka. Således tycker du, så som människa, att nästan alla ljusstyrkor är lika starka "OK för mig".
En solcell är inte lika lättlurad. */ Den vill vara utomhus i fullt solsken i Juni. Inomhus är det bara 1 / 1000 del av det ljuset.
Den du länkar till kan under optimala förhållanden* ge så mycket energi så att det räcker till 2st små lysdioder.
Du är människa och använder ögat för att bedöma ljusstyrka. Ögat har extremt extremt extremt bra dynamik och tycker inte det är något problem med skillnader på 30'000ggr i ljusstyrka. Således tycker du, så som människa, att nästan alla ljusstyrkor är lika starka "OK för mig".
En solcell är inte lika lättlurad. */ Den vill vara utomhus i fullt solsken i Juni. Inomhus är det bara 1 / 1000 del av det ljuset.
-
Romantikern
Ja ok de låter ju vettigt, i den som jag tidigare haft så behövdes dock ingen solenoid för att få resultat. Den gick direkt till en liten motor som kunde gå hela tiden och det enda som behövdes var en vanlig 60W glödlampa. Om man gav den för lite ljus så gick den ryckigt eftersom kondensatorn laddade ur då och då (ca ensekundsintervall). Fördröjningar är inget större problem om dom inte är allt för långa. Priset är relativt viktigt, solcellen är dock den enda delen som jag hade tänkt köpa, resten av stegen är relativt enkla och jag har en hel källare full med diverse delar. Finns det bättre sätt att skaffa sig solceller?Jonas L skrev:Det du nämner med en liten krets efter solcellen kan ju vara vettigt i vissa fall. Om nästa steg är att skjuta av en solenoid eller något annat som bara behöver en kort effektpuls så kan man ju låta solcellen ladda en kondensator och vid en viss nivå trigga solenoiden. Jag vet inte hur önskvärd en fördröjning är i din maskin, men det är ju en metod för att slippa för stora och dyra solceller. Men är man beredd att handla en sådan sak på ELFA så kanske inte priset spelar någon roll?
Om det nu är som netrunner säger så är ju det lite väl svag ström, en lysdiod kan ju inte avlösa kommande steg.
Tack för alla svar!
Det finns många ställen att köpa solceller. Denna ger t.ex. 10 ggr effekten för ett lägre pris.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4008&path=
Med detta vill jag inte säga att det inte finns bättre, det gör det säkert. Kolla t.ex. Conrad.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 4008&path=
Med detta vill jag inte säga att det inte finns bättre, det gör det säkert. Kolla t.ex. Conrad.
-
bildgravyr
Om det inte är något krav på effekt kanske det skulle funka med solcell från en solcellslampa tex: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152575335 (3st för 99:-) eller räknare tex: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152323954 (29:-).