Hej,
Har en Borsch diskmaskin som fungerat ypperligt i ca 10 år.
En av deras första med automatiskt program, alltså den anpassar värme och sånt efter hur smutsigt det är.
Den har i alla fall börjat diska sämre, oavsett vilket program man väljer.
Det har hänt en gång förut, för ett par år sedan, och då hjälpte det att köra den tom med en sån där speciell flaska rengöringsmedel.
Men det har jag provat ett par gånger nu och det blir inte bättre.
Vattnet blir varmt så det verkar inte vara elememtet som felar.
Får en känsla av att det kanske är för dålig fart på pumpen som sprutar runt vattnet i maskinen, men vet inte riktigt vad jag letar efter så därför har jag inte försökt att öppna den.
Någon som har någon ide?
Eller är det ingen mening att laga en så gammal maskin?
-- Jonas
Felande Borsch diskmaskin
Re: Felande Borsch diskmaskin
Hej, jag känner igen problemet och det kan vara två saker:
Sköljpumpen fungerar dåligt, igensatta filter eller "vingar". Det kan slinka igenom skräp som sätter igen antingen pumpen eller de yttre hålen i vingarna som då inte roterar.
Eller så kommer det inte in tillräckligt med vatten, inloppstanken med alla ventiler och sensorer som på min satt på vänstersida hade blivit delvis igensatt så att den "tryck" sensorn som kände av vatten nivån trodde att den var full och det kom in för lite vatten. Tag loss och skölj rent och det funkar.
Sköljpumpen fungerar dåligt, igensatta filter eller "vingar". Det kan slinka igenom skräp som sätter igen antingen pumpen eller de yttre hålen i vingarna som då inte roterar.
Eller så kommer det inte in tillräckligt med vatten, inloppstanken med alla ventiler och sensorer som på min satt på vänstersida hade blivit delvis igensatt så att den "tryck" sensorn som kände av vatten nivån trodde att den var full och det kom in för lite vatten. Tag loss och skölj rent och det funkar.
Ok, tack för svaret!
Men, hur kommer man åt sköljpumpen?
Når man den inifrån maskinen eller måste man ta isär den på något sätt?
Men, hur kommer man åt sköljpumpen?
Når man den inifrån maskinen eller måste man ta isär den på något sätt?
Faktiskt så fixade jag min Boschmaskin senast igår, diskade dåligt, framförallt i övre korgen.
Lyfte upp silarna i bottnen, syntes nåt litet som stack fram ur hålet som jag antar leder till pumpen, efter lite trixande fick jag fram 3 majskorn å en liten bit broccoli (säger ju att sånt e farligt!) efter det funkar den perfekt!
Lyfte upp silarna i bottnen, syntes nåt litet som stack fram ur hålet som jag antar leder till pumpen, efter lite trixande fick jag fram 3 majskorn å en liten bit broccoli (säger ju att sånt e farligt!) efter det funkar den perfekt!
För att komma åt pumpen vänder du maskinen uppochner och skruvar loss botten.
Fundera dock på om det är lönt att laga en tio år gammal maskin. Stor risk att plast och tätningar har torkat och det kommer börja läcka när du haft isär den så du får byta ännu fler delar (jag talar av erfarenhet...
)
Fundera dock på om det är lönt att laga en tio år gammal maskin. Stor risk att plast och tätningar har torkat och det kommer börja läcka när du haft isär den så du får byta ännu fler delar (jag talar av erfarenhet...
Tack för alla tips!
Efter lite gogglande och läsande på diynot.com så plockade jag isär maskinen.
Tydligen så är mina symptom orsakade av, bland annat, stopp i spolarm, stopp i pumpen eller stopp i ventiler och tryck kammare som sitter på vänster sida av maskinen.
Efter att ha plockat av toppen och ena sidan så kunde jag komma åt ventilhärvan på sidan, mycket kladd i dessa....
I armarna så satt det också lite saker som inte borde vara där, typ klistermärke från ett äpple och bitar av en krabbbklo.
I pumpen i botten av maskinen så låg det också lite skräp.
Efter rensning så fungerar den igen.
Enkelt och billigt, får se hur länge den håller nu bara.
Eftersom jag "tjänade" så mycket pengar på detta så rasslar jag iväg på lunchen och köper en Nishiki crossroad istället för en ny maskin.
Så mycket roligare...
Efter lite gogglande och läsande på diynot.com så plockade jag isär maskinen.
Tydligen så är mina symptom orsakade av, bland annat, stopp i spolarm, stopp i pumpen eller stopp i ventiler och tryck kammare som sitter på vänster sida av maskinen.
Efter att ha plockat av toppen och ena sidan så kunde jag komma åt ventilhärvan på sidan, mycket kladd i dessa....
I armarna så satt det också lite saker som inte borde vara där, typ klistermärke från ett äpple och bitar av en krabbbklo.
I pumpen i botten av maskinen så låg det också lite skräp.
Efter rensning så fungerar den igen.
Enkelt och billigt, får se hur länge den håller nu bara.
Eftersom jag "tjänade" så mycket pengar på detta så rasslar jag iväg på lunchen och köper en Nishiki crossroad istället för en ny maskin.
Så mycket roligare...