Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av squiz3r »

Hej. För ett tag sedan bestämde jag mig för att efter en lång väntan köpa delar för att bygga ett radiostyrt flygplan. Igår fick jag hem en leverans från HK med 6-kanals radiostyrning (modell billigare än billigast, men verkar som att den ändå fått väldigt bra betyg) och lite annat byggmaterial. Jag har också varit och köpt en massa 3mm och 6mm Depron att bygga flygplanet av.

Då jag numera är en fattig student har jag väldigt dålig tillgång till verktyg, så det första planet i alla fall har jag inga estetiska krav på; lyfter det från marken så är jag mer än nöjd!

Radiostyrningen lyckades jag efter mycket googlande och läsande koppla in till datorn så att jag fick den som en virutuell joystick så att jag kan träna i flygsimulatorn FMS. Programmet som löste mina problem var T6Sim som är gratis för nedladdning.
Bild

Radiostyrning + propellrar, motor, fartreglage och superlim, kardborreband, fibertejp osv uppackat.
Bild

Först testade jag motorn (som är från DX) med en 4,5x4 propeller (114mm i diameter).
Bild

Sedan testade jag den större 7,0x3,5 propellern som är 178mm i diameter. Motorn hade inga problem att varva upp någon av propellrarna, men då båda två gav stor kraft som jag tror är mer än tillräcklig kommer jag köra med den lilla som det ser ut nu.
Bild

Hur flygplanet ska se ut har jag funderat på väldigt mycket fram och tillbaks, men just nu lutar det åt att bygga någon "predetor" inspirerad modell.
Bild
(Bild lånad från: http://trendsupdates.com/)

Mer uppdateringar kommer snarast!
Användarvisningsbild
hubben

Re: Squiz3r bygger nybörjar RC-flygplan

Inlägg av hubben »

Den här började jag med som första depronkärra:

Bild
Bild

Enkel att bygga och flyger ruggigt bra, + att den ser bra ut i luften.
Byggde nåt liknande det du tänkt för att köra FPV:

Bild
Bild
Med belysning, flaps och hela kittet. Flyger jättefint men blev för klen för att lasta en massa FPV utrustning på.

Nu kör jag en Polaris för FPV bestyret:
- som jag visst inte tagit nåra bilder på än. En sjökärra med lådkropp. Blir en hel del mer jobb i att bygga den dock.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag var under ett långt tag inne på att bygga exakt en sån som din första, men jag valde bort den nu eftersom mina batterier är väldigt stora (3S2200mAh, alla andra ligger på andra sidan av Sverige..) och jag visste inte hur en sån depron-fighter (F-15?) beter sig med stor vikt.

Nu ska jag köra till soptippen med ett gäng datorer, men sen kommer det en till liten uppdatering :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kul att du ska komma igång nu! :)

Brytbladskniv och stållinjal är i princip de enda verktyg jag använder när jag bygger depronplan :)

Behöver du tips för något byggmoment så är det bara att tjoa till :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag brukar köra med lödkolv eller nikothraltråd, men ska man bara bygga dem ett åt gången så duger brytbladskniv gott. Fördelen med värme är att ytan där du skär blir hård.

Originalet till F22:an jag byggt är menat just för 3s 2200mAh accar, eller det flyger iallafall jag i den stora. Den lilla (3mm depron) flyger jag på en 3s 500mAh acc.

Vilket lim använder du? UhuPor som finns på teknikmagasinet är magiskt bra till bygget, alternativt foam-safe CA om du har lite brådis. ;-)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hubben: En fråga från en oinsatt RC-flygare.
Var är ving-profilen? På dina bilder ser det ut som helt plana skivor till vingarna...
Eller kör ni efter principen: även kylskåp kan flyga bara man har tillräckligt med motorkraft!?.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kör med CA lim och "High Strength" fiber tejp. CA-limmet är inte foamsafe, men eftersom flera påstod att det fungerade perfekt till Depron köpte jag det ändå (pga priset), och det fungerar halvbra. Det fräter lite på mina depronbitar, men inte så det är några problem. Starkt blir det i alla fall!

Fagge: Det är väldigt vanligt på RC-flygplan faktiskt att man inte har någon profil. Det blir väll lite mer ineffektivt, men du flyger t.ex. lika bra inverterat som vanligt, så det finns ju fördelar med det också. Alla Depron-fighters (?) kör med platta vingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Här kommer den lovade uppdateringen.

Jag började med att göra en snabbskiss på hur flygplanet ska se ut med den puttande propellern i aktern.
Bild

Sedan byggde jag ihop en väldigt snabbt gjord modell utav modellen, inget precisionsarbete men jag lärde mig en del :). Vingen satte jag fast med kardborreband som test, det verkar vara lovande; skyddar antagligen saker och ting vid eventuell krasch och gör att man kan flytta vingen lite fram/bak/höger/vänster.
Bild

Bild

Den flyger halvbra, men helt okej med mina förväntningar. Jag ska fortsätta experimentera med kameran o se om jag kan få en bild över flygplanets färdbana när jag släpper det från handen.

// Danne

Edit: Hubben: Jag glömde nämna att ditt andra flygplan såg riktigt trevligt ut, kanske blir ett sånt jag bygger nästa gång :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ett försök till att fånga planets flygbana:
Bild

Flygningen denna gången blev dock en brantare dykning än vad det brukar vara, och min metod att fånga det var långt ifrån optimal. Men som sagt; ett försök i alla fall :).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Du vet vart tyngdpunkten ska ligga va? Ca 25-33% från vingens framkant. På bilden ser det ut som att planet är framtuuuungt :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ah, 25-33%, jag körde i mitten av vingen nu. Men om jag kastar flygplanet långsamt så stallar det/bakdelen trillar ner, och om jag kastar det snabbt så dyker det brant/gör en inverterad loop. Vad beror det på? Låter väll inte som ett tecken på framtunghet? :) (Då borde den ju dyka om jag kastar den långsamt?)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ah nej det låter som om tyngdpunkten ligger hyffsat rätt, men du har positiv lyftkraft från stabilisatorn. För att få ett plan "självstabiliserande" i glidflykt vill man ha något negativ lyftkraft från stabben, så planet "reser sig" ju fortare det går.

Med positiv lyftkraft från stabben blir det det omvända, ju fortare det går ju mer dyker planet.

Ps: Ett tips för att få till mjuka välvningar på vingen är att pressa med handflatorna och dra depronbiten över en bordskant, så man komprimerar insidan något. Man får arbeta tills man får till en snygg välvning. Med en balsalist som vingbalk som är lika bred som vingen tjock så behövs knappt spryglar.

Ang materialtjocklek så bygger/byggde (tänkte komma igång igen!) jag nästan uteslutande av 3mm. 6mm är på tok för tjock för vingar o dyl. anser jag.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

På FPV kärran har jag faktiskt lite vingprofil, slipad ur 2x6mm depron. Helt onödigt igentligen. ;-)
Jag har 8 depronkärror och denna är den enda med lite profil, och den flyger nästan sämst. ;-) Profilen på vingen ger ytterst lite lyft, det som är viktigt är attackvinkeln. Det profilen i praktiken gör är att ge vingen lite attackvinkel även när undersidan av vingen är plan (ja det finns en liten påverkan av tryckskillnader med).

Foam-safe CA är inte dyrt.
hobbycity.com/../..Product_Name=Evotite_CA460_Foam_Safe_Super_Glue_%28Medium%29

Jag har ett par flaskor sådan hemma, PM:a om du vill köpa en till självkostnadspris...

Det du ska tänka på är att "ytan" på depronet är typ 75% av depronets styrka. Fräter du igenom den när du limmar försvagar du konstruktionen ordentligt!

Ang. tyngdpunkt, tänk på att du ska ha motorn LÄNGST bak. Du måste kunna balansera upp detta med accen i nosen så du vill ha ganska långt "utstick" framåt. Om du inte byggt något plan tidigare skulle jag helt klart satsa på att slanga ner någon ritning och utgå ifrån som första test. Det lär man sig massor på, och får en modell som flyger direkt. Depronskivan du slösar är ju inte direkt dyr... ;-)

Hur har du tänkt göra roderlänkage? Jag brukar göra en triangel i depron som man ställer på rodret, sedan limmar man en kolfiberstav på den som sticker ut så att "gånggärnet" på den blir precis 90 grader över gånggärnet mellan vinge/roder. Gånggärnet på kolfiberstaven är helt enkelt en bit krympslang - stoppa i en kolfiberstav i var ända och krymp ihop. Fungerar utmärkt. Till små modeller fungerar packtejp perfekt som gånggärn mellan vinge/roder, till större tar du innanmätet från en diskett och gör 1x4cm remsor av. Skär upp slitsar i vinge och roder och CA-limma fast remsorna så att de håller rodret på plats. Håller många gånger mer än depronet. ;-) Du vill dock fasa kanterna på både roder och vinge.

Jo - visst förstärker du vingen med ex kolfiber?
Senast redigerad av blueint 18 september 2010, 14:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Nerkortad url
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag är så lat så jag köper roderhorn i plast för typ 20:-/påse om 2 eller nåt i den stilen :) De jag brukar använda har två genomgående plaststänger som man trycker fast en bricka på baksidan. Sen kör jag med antingen kolfiberstång eller sytråd, beroende på storlek på modellen och hur servot monteras :)

Min absolut överlägset simplaste depronmodell byggdes genom att ett depronflak blev rundat i ena änden, en "rygg" och "mage" i depron limmades fast (framifrån såg det alltså ut som ett + typ). Lite förstärkningar för att inte "vingarna" skulle flaxa för mycket, och så skar jag ut två gigantiska höjd/skevroder, samt två gigantiska sidroder (ett ovanför "vingen", och ett nedanför). På med motor i nosen, acc någonstans i framändan. Tog 20 minuter att slänga ihop, och flög bokstavligt talat sig själv på lågt motorpådrag. Vansinnesenkelt plan att hovra med var det också, i princip kunde man ta upp det i hovring och sen bara släppa kontrollen och knalla runt och titta på det. Med 4:1 i motorprestanda (fem gånger så hög dragkraft som vikt) så rörde det på sig om man ville det också. Blir sugen på att bygga ett nytt sånt! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tycker att det är roligare att bygga ihop ett eget flygplan, så jag testar det. Skulle det gå helt åt skogen får jag väll bygga ett efter en beprövad ritning.

Tack för tipsen! Gångjärn mellan vinge/roder tänkte jag testa att bara tejpa ihop med fibertejpen som jag länkade till innan. Roderhorn bör väll inte vara några svårigheter att bygga från en bit depron/balsa trä tycker jag :).

6mm depronen köpte jag för att ha till att bygga depron fighters, en stor sån behöver nog ha 6mm tjockt verkar det som.
Skriv svar