montera/fästa kugghjul på axel.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

montera/fästa kugghjul på axel.

Inlägg av rawsezx »

Hej!

Håller på och pular på ett litet projekt och har några frågor angående kuggjul och hur sjutton man bäst fäster dessa på en axel! Beställde från farnell två stycken olika kugghjul bara för att förstå lite bättre (tänkte om det medföljde en insexskruv som skruvas mot axeln, eller om det var utfräst för plattkil med motsv kilspår).

Men axelhålet var ju precis som jag misstänkte, ett vanligt hål. :)

Bild på dom två som jag införskaffade, båda med 4mm axelhål:
Bild

Tog en 4mm borr och tänkte om hålet var en aning mindre och ev. skulle värmas för att sedan låta kugghjulet fastna på axeln, men borren passade perfekt i hålet, inget glapp, men tyvärr så gled den i sidled samt slirade...

Nu är dessa detaljer ganska små, har gjort en del större monteringar (läs: axeldiameter > 40mm) och då har man ju använt sig av en taper bush (vet ej korrekt benämning på svenska). Nästa tanke var att försöka limma dit kugghjulen med exempelvis loctite 603 eller motsv. men det känns inte direkt säkert, en mekanisk lösning som fysiskt förhindrar att kugghjulet slirar samt ej rör sig i sidled känns tryggare.

Sökte vidare på nätet och hittade till rs-online.com (http://se.rs-online.com/web/search/sear ... 4294955836)

i deras datablad för kugghjul längst ner så skriver dom: "Sintered bronze bushes (see below) are available to be used with these gears" PDF dokument:
http://docs-europe.origin.electrocompon ... 9ad3ef.pdf

Vad används dom till? är det som jag misstänker, att dom används för att klämma fast kugghjul mot axel?

Tacksam för svar.

//Kalle
Användarvisningsbild
hubben

Re: montera/fästa kugghjul på axel.

Inlägg av hubben »

Tjenare,

jag flyger rc-heli och vi har liknande det metalldrev på vissa storlekar av heli. Det finns ALLTID en låsning i form av en låsskruv som går mot en avfasning på axeln. Detta tillsammans med loctite sitter stenhårt. Antingen loctitear man bara låsskruven, men man kan även köra någon sorts låsning mellan drev och axel som gör att du inte kan få bort den utan att värma sen... ;-)

Plastdrevet ska väl vara pressform på, eller så får man limma?
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Tackar och bockar för svaret Hubben!

Just detta metalldrev så finns det ingen låsskruv som skall fästas mot en axel med avfasning, kanske får lov att borra och gänga själv? Känns dock lite överarbetat får dra iväg ett mail till tillverkaren och höra vad dom rekommenderar.

Smidigast vore förstås en stoppskruv men hurvida det fungerar mot en helt rund axel utan avfasningen vet jag inte, tanken är att det skall hålla länge och jag vill försöka bygga bort konstruktionsmissar redan från början istället för att få börja uppdatera
en hel hög senare...

Gällande pressning på plastdrevet, är en "4 mm" axel i själva verket lite större så att det passar skall passa? Typ "branschstandard" eller nått åt det hållet?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hur stort är metalldrevet?

Nej, axlar är snarare lite mindre vad jag har erfarat. En 6mm axel är 5,98mm osv.

När jag får axlar utan avfasning brukar jag göra en egen med dremeln. Vad ska hjulen sitta på / driva?
monstrum

Inlägg av monstrum »

För mindre elhelikoptrar (motsvarande 250-klass) är det vanligt att drevet som sitter på motoraxeln saknar stopskruv. Då är det istället till att pressa på den på axeln som gäller (som är något större än hålet då naturligtvis).
Oftast behöver man ett speciellt verktyg ifall man vill lossa det sedan. Egentligen bara något som håller drevet undertill och pressar in axeln ovanifrån.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

Nu har jag konsulterat verkstadshandboken och den rekommenderar loctite 603 för ändamålet gällande fastsättning av metalldrev.

På loctites hemsida går följande att utläsa: http://loctite.fast.de/wwdh/se/i115ch07.htm
Så det verkar var "the way to go" Precis som du skriver Hubbe så är axlarna lite mindre och hålet i kugghjulet lite större
enligt vad jag kan utläsa på spec:en av kugghjulet H7 tolerans/kvalitet (eller hur man nu uttrycker det).

Men då kommer förstås nästa fråga, vilket lim används om man skall ha metall mot plast? :-) Drar iväg ett mail till loctite och
frågar! kugghjulet skall sitta monterat i ett kamerahus som skall kunna vridas 360 grader.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

De 250s jag byggt har haft stoppskruv men det kan vara som du säger.. men då gäller det som sagt att hålet är mindre än axeln.
Skriv svar