Styrsystem som är bra eller dåliga (CNC)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Styrsystem som är bra eller dåliga (CNC)

Inlägg av DW »

säter:
Kearney&Trecker är inte det din svarv? Om, så får jag inte har mer svarvar. det blir obalans i industrin :)

EMC2 kör man även ombyggda Emco maskiner med och är tydligen "stabilt" enl säker källa :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är en fleroperationsmaskin. Svarven är en Boehringer.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=kearney
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-ja bevare mej väl. Den var nog med när "mannen från Uncle" gick på TV, innan 80% av EF var födda :lol:
Hade ju varit kul o se den in action, vad kostade den ny? När är den född?
killen på bild verkar lika häpen som jag, det är inte du i ungdomen säter :)
manuncle19674.jpg
[/img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Hade ju varit kul o se den in action, vad kostade den ny? När är den född?#

Jag har tyvärr aldrig kört den. :tumner: Det vore en dröm att se den i funktion.
Jag skulle tippa att nypriset 1969, var väldigt väldigt högt.

Notera verktygsmagasinet med 60st verktygsplatser. Verktygshållarna är octalkodade, så man behöver inte hålla koll på var verktygen sitter i magasinet.
Maskinen är fullt 3-axlig + en indexerande B-axel.

Skulle väl passa bra på DW's NC-museum. :badgrin:
2010_08050403.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har som sagt sett denna maskinen på plats, måste säga att den är verkligen imponerande. Tyvärr har man ju varken plats eller el i vägguttaget för att klara av denna pjäsen. Har en bekant som har jobbat på IBM och jag har för mig att han har berättat om denna maskinen. Förmodligen har den gjort 'mindre-lätta' prylar i mängder som på den tiden fanns i IBM's produkter.

Skulle vara som sagt riktigt kul att få sätta tänderna i denna pjäsen och Machifiera den fullt ut.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-69 hmm, ja då körde jag trail (enduro var inte uppfunnet) i skogen och vill minnas att TV var svartvit.

Om tecno får köpa den billigt borde EF vara med o samla in till ny 40kv trafo-kiosk i Sparreholm :lol:

Har aldrig sett något liknande trotts många besök på High Chaparall. (på rätt sida staketet)

Bakom till höger i bild syns någon fin panel. Är det till nämnda maskin eller nyare?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Jag gillar Fanuc men så är det också nästan det enda jag har erfarenhet av...

Vill passa på och fråga vilka som är "nära" / liknande Fanuc? Har läst bl.a att Yasnac är väldigt likt Fanuc? Finns det fler? Siemens har ju en del äldre system med samma betäckning?
persa

Inlägg av persa »

Yasnac och Mitsubishi är väldigt lika Fanuc. Siemens och Fanuc hade ett nära samarbete tidigt 80-tal så Siemens 3 är tillverkat av Fanuc vad jag vet. Däremot är Siemens 8 och alla 800-system rena Siemensprodukter och ligger längre från Fanuc

Sen finns det idag en del dialogsystem som har en ISO-kod kompatibel med Fanuc som alternativ för dom som vill köra ISO-kod. Hurco har bl.a. detta
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Siemens och Fanuc hade ett nära samarbete tidigt 80-tal så Siemens 3 är tillverkat av Fanuc vad jag vet.#

Fanuc-7M är ett resultat av detta samarbete med Siemens. (senare även 9M 0ch 12M)
7M var på sin tid ett highend-system, svindyrt och före sin tid, med tex. makroprogrammering mm.
Det fanns även ett amerikanskt system involverat i detta samarbete, General Numerics.

Notera att Fanuc7M är ett äldre system än 6M, såldes samtidigt med Fanuc3000C.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Tackar för informationen. Verkar som persa och säter har väldigt mycket kunskap om gamla cnc maskiner! Arbetar ni kanske med detta?

Angående Siemens 3 blev jag lite extra intresserad då jag har ett Fanuc 3 system hemma, men dessa har väl olika "komponenter" / är olika uppbyggda trots samarbetet misstänker jag?

Fanucs 6M var väl ett mer "avancerat" system då de ofta finns med 4'e axel!?
Väldigt intressant med detta då dessa maskiner ligger på en "rimlig" kostnad. 6M systemet har kanske en nackdel med sitt "bubble" memory?
persa

Inlägg av persa »

Ja, jag tror det är olika komponenter i Siemens resp. Fanuc system 3. Siemens 3 blev ett mer långlivat system, där jag hört att det sista systemet nytillverkades -94 till en slipmaskin. Fanuc 3 tillverkades bara under några år (ca. -83 till -85)

Fanuc system 6 kom -80 och tillverkades fram till ca. -86. Det blev en riktig storsäljare för Fanuc. Det var vad jag vet det sista Fanucsystemet som jobbade mot DC servon. Finns fortfarande gott om begagnade reservdelar till den styrningen
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om jag minns rätt, så var Fanuc3M en snikversion av 6M.
3M har CMOSminne istället för 6M's bubbelminne. 3m saknar även remsläsare, vilket omöjliggör dripfeed via BTR-interface.
Jag tror det togs fram CMOSminnen även för 6m, efter att folk börjat tröttna på bubbelminnet.
Däremot tror jag inte Siemens-3 och Fanuc-3 har något gemensamt.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Det sitter i varje fall en Fanuc remsläsare på min 3M-C men jag har också förstått att den inte ska ha någon "tape reader port",
som möjliggör dripfeed. För det ska funka så behöver "software chips" / Eproms bytas ut.

Hur är då Fanuc 10M? Vad jag förstått så är den ganska likvärdig 3M och går i vissa fall inte heller att köra dripfeed?

Min fundering är p.g.a att jag ev har möjlighet att köpa en flerop identisk med min men med 10M systemet och paletter.
Detta skulle ge mig åtminstonne G54 - G59 kordinatsystem och fler m-koder att utnyttja för delningsapparat / indexbord, men är systemet egentligen bättre eller likvärdigt?
Till 3M finns som sagt dripfeed eproms att köpa, vilket jag annars tänkt göra men om det inte funkar på 10M så är den ju nästan sämre...

Vad är förresten nackdelen bubble memory?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Som jag förstått är 10M efterföljaren till 3M, och 11M är efterföljaren 6M.
Jag tvivlar på att 10M är speciellt bättre än ett 3M. :tumner:

Är det så illa att 3M inte har G54-G59? 6M har det, det vet jag.

Ang. bubbelminne är det väl inga nackdelar, tvärtom du slipper backup-batteri.
Däremot är det tveksamt om dom säljs nya längre.

Vad är det för flerop du har?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Japp, det är så illa.... Jag använder G54 o uppåt (upp till 30 olika "nollpunkter") dagligen på jobbet så det var lite bökigt i början med endast G92. Efter lite inkörning så funkar faktiskt även G92 bra men för framtida projekt med ett "trunnion" bord i delningsapparaten så hade det varit väldans bra med G54 - G59!

Min flerop är en Kitamura Mycenter 1, i skick som ny med endast 1500 arbetstimmar sedan -83. Knappt ett arbetsår uppdelat på 27år!
Maskinen jag kanske kan köpa till rätt pris är en 1B. Identisk verktygsväxlare, spindel osv men med 10M och 2 paletter.
Den har dock gått mer och funderingen är att ha den som reservdelsmaskin samt flytta över styrsystemet + hela panelen då jag även föredrar mitt öppna, vanliga fräsbord. Frågan är bara om det är lönt....
Skriv svar