Vad för lim efter lödning av små sladdar.
Vad för lim efter lödning av små sladdar.
Hej!
Jag är väldigt ny på det här med lödning. Jag har lyckats löda på kablar på väldigt små stift. Jag har lött på kablar på en 5x2 stifts kontakt med 1,24mm mellanrum. Helnöjd att jag faktiskt lyckades få på alla kablar utan att det smetades ihop eller liknande.
Men nu är jag livrädd att någon kabel ska släppa eller nudda varandra eller liknande. Jag har sett på många andra ställen att de använt någon form av gummimassa runt kablarna. Är det helt vanligt silikonlim eller vad är det för något? Eller finns det något annat bra som jag kan använda för att sakerna ska fortsätta vara på plats.
Som sagt jag är ny på detta.
Jag är väldigt ny på det här med lödning. Jag har lyckats löda på kablar på väldigt små stift. Jag har lött på kablar på en 5x2 stifts kontakt med 1,24mm mellanrum. Helnöjd att jag faktiskt lyckades få på alla kablar utan att det smetades ihop eller liknande.
Men nu är jag livrädd att någon kabel ska släppa eller nudda varandra eller liknande. Jag har sett på många andra ställen att de använt någon form av gummimassa runt kablarna. Är det helt vanligt silikonlim eller vad är det för något? Eller finns det något annat bra som jag kan använda för att sakerna ska fortsätta vara på plats.
Som sagt jag är ny på detta.
Re: Vad för lim efter lödning av små sladdar.
Problemet med krympslang är väl att den inte tränger in emellan de 2 raderna med stift. Jag vill att det ska tränga in emellan alla kablarna så de inte går ihop.
- Klas-Kenny
Vanligtvis har man smal krympslang, en över var kabel. Alltså totalt 10 krympslangar i ditt fall.
Smältlim funkar bra annars, förutsatt att kontakten inte blir varm då.
blir lite dragavlastning också.
blir lite dragavlastning också.
Jag menade en krympslangsstump runt varje ledare, men ingen kan ju läsa mina tankar så skulle givetvis ha skrivit det.
Bruker använda smältlim, men som redan nämt, akta så inte förbindelserna blir för varma så lödningen släpper.
Om man bara tar det lungt och har lite tålamod blir det bra.
Om man bara tar det lungt och har lite tålamod blir det bra.
Jag köpte tidigare på Clas (antar att det finns kvar) nån typ av epoximassa (tillverkare Plastic Padding) som är som modellera. Man skär av en bit, sen knådar man den i händerna så att expoxi och härdare möts. Om man sen klämmer på lite från båda sidor på kontakten så kan den pressas mellan stiften. När den sen härdat blir den hårt. Tycker det funkar kanon.