Ofrivillig offset
Ofrivillig offset
Har ett problem när jag fräser med min CNC-maskin.
När jag mäter den tillverkade delen blir alla kurvor ca 0,1-0,2 mm för stora eller för små.
Jag kör med Mach3.
Min första slutsats var att jag antagligen behövde kalibrera stegmotorerna, men då det visade sig att kruvorna alltid hamnar "utanför", dvs inre kurvor som hål och fickor blir alltid för små och yttre kurvor blir alltid för stora så kan inte detta vara problemet.
Min tanke var att det antagligen är flex i maskinen som gör frässtålet alltid trycks ut från skärytan.
Om så är fallet borde det gå att kompensera genom att i CAM-programmet använda t.ex. en 5.9mm-fräs och i maskinen sätta en på 6 mm, då borde den alltid gå 0,05 mm innanför kurvorna.
Finns det något bättre sätt?
När jag mäter den tillverkade delen blir alla kurvor ca 0,1-0,2 mm för stora eller för små.
Jag kör med Mach3.
Min första slutsats var att jag antagligen behövde kalibrera stegmotorerna, men då det visade sig att kruvorna alltid hamnar "utanför", dvs inre kurvor som hål och fickor blir alltid för små och yttre kurvor blir alltid för stora så kan inte detta vara problemet.
Min tanke var att det antagligen är flex i maskinen som gör frässtålet alltid trycks ut från skärytan.
Om så är fallet borde det gå att kompensera genom att i CAM-programmet använda t.ex. en 5.9mm-fräs och i maskinen sätta en på 6 mm, då borde den alltid gå 0,05 mm innanför kurvorna.
Finns det något bättre sätt?
Re: Ofrivillig offset
Är du säker på att fräsen har den diameter du ställt in? Mätt med mikrometer? Provat att fräsa ett rakt spår och se om bredden blir samma som fräsens diameter?
#Finns det något bättre sätt?#
Jag använder mig av fräsradiekompensering när jag fräser kritiska mått.
Då behöver du inte ta ut en ny fil från CAM-programmet, utan ställer om radien direkt i styrsystemet.
Jag använder mig av fräsradiekompensering när jag fräser kritiska mått.
Då behöver du inte ta ut en ny fil från CAM-programmet, utan ställer om radien direkt i styrsystemet.
Har inte mätt med mikrometer, men jag har mätt fräsen med samma skjutmått som jag mätt de tillverkade delarna med så felmätningen där borde ju canceleras.
Fräsradiekompensering, finns den inställningen någonstans i Mach3?
Fräsradiekompensering, finns den inställningen någonstans i Mach3?
Men det slog mig nu att hur skall styrsystemet veta om den skall gå utanför eller innanför en kurva? Den informationen borde ju endast finnas i CAM-programmet?
Det väljer du med G41 resp. G42. Lägg ur kompenseringen med G40.
G41 till vänster om konturen, G42 till höger.
G41 till vänster om konturen, G42 till höger.
Precis. Det är väl rätt uppenbart att maskinerna klarar verktygsdiametern själv. Om man t.ex. kör med verktyg som slits så måste man ju kompensera efter slitaget efter hand och det funkar ju inte om man måste dra ut ny kod från CAM-programmet varje gång.
Ja det låter ju vettigt.
Men då antar jag att man måste mata ut kod som alltid går åt samma håll. Om jag t.ex. skall tillverka en cirkel som är 2 mm tjock (alltså ett väldigt kort rör) och fräser ur det inre hålet motsols och det yttre medsols så funkar det ju. Men om jag av någon anledning kör samma riktning på bägge, kommer inte styrsystemet i så fall kompensera åt fel håll?
Men då antar jag att man måste mata ut kod som alltid går åt samma håll. Om jag t.ex. skall tillverka en cirkel som är 2 mm tjock (alltså ett väldigt kort rör) och fräser ur det inre hålet motsols och det yttre medsols så funkar det ju. Men om jag av någon anledning kör samma riktning på bägge, kommer inte styrsystemet i så fall kompensera åt fel håll?
Så länge du gör lika på varje pass fungerar det.
I ditt exempel måste du givetvis använda G41 i det ena fallet och G42 i det andra.
OBS du kan inte blanda medfräsning och motfräsning, och tro att du ska få samma mått.
I ditt exempel måste du givetvis använda G41 i det ena fallet och G42 i det andra.
OBS du kan inte blanda medfräsning och motfräsning, och tro att du ska få samma mått.
Du kan växla mellan G41 och G42 i samma program.
Om du kör CAM-beredning så fixar den det åt dig, annars får du hålla ordning på det själv.
Glöm inte att du även måste ange vilken kompensering maskinen ska använda. Brukar anges med D eller H.
Om du kör CAM-beredning så fixar den det åt dig, annars får du hålla ordning på det själv.
Glöm inte att du även måste ange vilken kompensering maskinen ska använda. Brukar anges med D eller H.
Ok, då tror jag det klarnat lite. På finish-passen kör jag alltid så att spånorna skickas bakåt (medfräsning?) så där känns det väl vettigt att lägga in något i post-processorn så att den kör ett G41 och i de vanliga grovfräsningarna så kör den G40 (ingen kompensation). Sen får jag väl se till att lägga in ett -0.1 eller så på diameter-värdet så att den tar lite extra. Eller går det inte att använda negativa värden?
Eller också programmerar du färdig kontur på finskäret.
Då får du alltså lägga in hela fräsens radie i offset.
Om behov finns kan du även använda flera olika radiekompenseringar för samma verktyg.
Som Noxin skrev, bara att använda olika D eller H nummer.
Då får du alltså lägga in hela fräsens radie i offset.
Om behov finns kan du även använda flera olika radiekompenseringar för samma verktyg.
Som Noxin skrev, bara att använda olika D eller H nummer.