stendött ekolod
stendött ekolod
Hej. Jag kan inte så mycket om elektronik och behöver hjälp. Mitt ekolod till båten har stendött. Ekolodet får ström och är jordat. Jag har öppnat ekolodet och mätt strömstyrkan där strömmen går in till kretskortet och kollat att det är jordat. Inga kablar sitter löst. Min fråga är om det finns komponenter på kretskortet som kan vara säkringar? Ska jag mäta ohm på alla komponenter?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Re: stendött ekolod
Svårt att säga varför det inte startar. Har du spänning på själva kretskortet eller har du bara mätt upp spänning där den kommer in från batteriet? Kan ju vara så att skyddsdioden för polvänding har pajat tänkte jag. Efter som den är död så gissar jag oxo på att den inte får 5volt från ngn spänningsregulator på kortet. Ett till tips är att du helt enkelt googlar på ekolodets modell och nummer,kan vara så att detta är ett vanligt fel som flera varit med om och då kan det finns tips på google. Lycka till! 

Tack för svar. Jag har bara mätt där den röda kabeln går in i kretskortet. Där är det cirka 13 volt. Och sa har jag kollat att den svarta kabeln är jordad. Jag ska lära mig hur man felsöker skyddsdioden. Jag vill verkligen förstå vad som hänt. Det är mycket krångligt att byta ekolod eftersom givaren också måste bytas under båten. Modellen har utgått och ingen har erfarenhet av ett ekolod som bara dör. Skickar med en bild på ekolodet och det kan ge något tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Jag antar att det är nere i högra hörnet som strömförsörjningen går in, jag skulle börja med att mäta spänningen efter dioden där. Ser ut som det står D8 vid den, det borde vara skyddsdiod för polvändning eller något liknande. Har du ingen spänning efter dioden så kan det vara den som har dött av någon anledning
Om du har 10-13V efter dioden kan du försöka mäta spänningen på den blå kabeln i övre vänstra hörnet. Är det ingen spänning där så är det nog något fel med spänningsregleringen på kretskortet som antagligen är högen komponenter strax ovanför dioden och till höger om de två stora kondensatorerna i högra hörnet. Jag kan inte se märkningen på komponenterna där, men troligtvis handlar det om någon switchad reglering och det brukar kräva lite mer utrustning än en biltema-multimeter och en hel del kunskap för att felsöka.
Var försiktig i närheten av utgången till givaren eftersom det kan vara ganska höga spänningar där, gissningsvis är det den svarta lite grövre kabeln uppe till höger på bilden.
Om du har 10-13V efter dioden kan du försöka mäta spänningen på den blå kabeln i övre vänstra hörnet. Är det ingen spänning där så är det nog något fel med spänningsregleringen på kretskortet som antagligen är högen komponenter strax ovanför dioden och till höger om de två stora kondensatorerna i högra hörnet. Jag kan inte se märkningen på komponenterna där, men troligtvis handlar det om någon switchad reglering och det brukar kräva lite mer utrustning än en biltema-multimeter och en hel del kunskap för att felsöka.
Var försiktig i närheten av utgången till givaren eftersom det kan vara ganska höga spänningar där, gissningsvis är det den svarta lite grövre kabeln uppe till höger på bilden.
Tack för tipsen. Jag mätte 13v både före och efter D8-dioden. Den blå sladden tror jag går till ljudhögtalare. Där mätte jag 0.08 volt. Jag antar att jag får ge upp. Jag hade hoppats på att byta en komponent och så skulle det vara fixkat. Men det verkar vara krångligare än så. Det jag inte begriper är varför displayen har dött. Om någon vet någon i Stockholmstrakten som kan felsöka så är jag tacksam för tips.
Tack i alla fall.
Tack i alla fall.
Här kommer alla uppgifter som jag har:
BOTTOMLINE
Tournament 1100
PAT. 5260912
S/N 01420212
på kretskortet står det 001100/B010220A
BOTTOMLINE
Tournament 1100
PAT. 5260912
S/N 01420212
på kretskortet står det 001100/B010220A
Jag kan inte se tillräckligt för att definitivt avgöra om det är något problem att du inte har spänning till högtalaren, men det såg ut som den borde vara kopplad direkt till den positiva spänningen. Du skulle kanske kunna leta fram ett datablad för kretsen som sköter spänningsregleringen och luska ut var utgående spänning mäts. En annan tanke är att det kan vara problem med kontakten till givaren, d.v.s. att kabeln är av någonstans eller bara dålig kontakt, en del ekolod startar inte om de inte känner av/har en givare inkopplad. Blockerade knappar på frontpanelen kan också ge samma typ av fel.
Annars verkar det vara ett relativt billigt ekolod så du kanske kan hitta en begagnad basenhet billigt på nätet istället.
Annars verkar det vara ett relativt billigt ekolod så du kanske kan hitta en begagnad basenhet billigt på nätet istället.
Jag har ett bottomline 1200 som jag skulle kunna sälja för några hundringar. Chansen finns ju att dessa använder samma givare men att själva ekolodet är uppgraderat (borde utvecklats till det bättre mellan 1100 och 1200)
Funktion kan jag inte riktigt svära på då jag inte får den att visa något som känns vettigt förutom vattentemp. Men jag gissar på att min givare är trasig. Den hade lossnat i plastfästena och sitter med stripes (funkar till allt
)
Har två runda kontakter en för batteri och en för givare. Påminner lite om DIN-kontakter om dessa är bekanta?
Funktion kan jag inte riktigt svära på då jag inte får den att visa något som känns vettigt förutom vattentemp. Men jag gissar på att min givare är trasig. Den hade lossnat i plastfästena och sitter med stripes (funkar till allt

Har två runda kontakter en för batteri och en för givare. Påminner lite om DIN-kontakter om dessa är bekanta?