Tvätta ett saltvatten skadat PCB?
- Anahka1975
Tvätta ett saltvatten skadat PCB?
Min far har köpt en båt som varit sjunken i saltvatten. Det finns ganska mycket elektronik i den som tagit in vatten. Vissa saker har klarat sig "bättre" än andra och borde gå att fixa. Så frågan är nu, hur skulle ni ha tvättat rent? Det är salt, ärj och allmänt smutsigt på korten.
Hittade tråden med tvättråd om en nerspydd Amiga, diskmaskinen kan ju va ett bra tips för att få bort salter men hur löser man ärj? funderar på 5-56 och tandborste efterföljt av spritbad för att sen tvättas i dest.vatten alternativt diskmaskin utan medel och sen få torka på pannan i + 2veckor. Vad tror ni, bra eller Anus?
/Anders
Hittade tråden med tvättråd om en nerspydd Amiga, diskmaskinen kan ju va ett bra tips för att få bort salter men hur löser man ärj? funderar på 5-56 och tandborste efterföljt av spritbad för att sen tvättas i dest.vatten alternativt diskmaskin utan medel och sen få torka på pannan i + 2veckor. Vad tror ni, bra eller Anus?
/Anders
Re: Tvätta ett saltvatten skadat PCB?
5-56 ska man hålla så långt bort från elektronik som möjligt.
Annars gillar jag också destillerat vatten och isopropanol eller ren etanol om man får tag i det (funkar ju med T-röd eller K-sprit men..)
Annars gillar jag också destillerat vatten och isopropanol eller ren etanol om man får tag i det (funkar ju med T-röd eller K-sprit men..)
Jag reparerade ett NASA ekolod som fått vatten i sig och ärgat. Tvättade rent med T-sprit och lödde trådar över saknade ledarbanor.
- Anahka1975
Man behöver alltså inget som löser ärj eller löser sprit det?
Vad är orsaken till att 5-56 inte ska användas?
Om du menar det gröna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ärg) så brukar det lossna rent mekaniskt.
- Anahka1975
Nädå, visst säger vi ärg här med, men ni kanske stavar annorlunda där
Måste kolla med grannen som är från de djupa värmländska skogarna 

För det innehåller såväl olja som rostlösande medel som inte elektronik brukar må så bra av.Anahka1975 skrev:Man behöver alltså inget som löser ärj eller löser sprit det?
CRC har en speciell spray för elektronik som är mer anpassad för det.. minns inte namnet bara.
Yes diskmedel,mjuk tandborste och vanligt vatten.
Yeset skall du ha i för att minsa ytspänningen i vattnet och för att få en löddrande effekt vid borstningen
Sen sköljer du extremt noga med vanligt vatten.
Sista sköjningarna kan ju sen göra i sprit eller destillerat vatten för att få bort den mycket svagt ledande eletriska hinnan som vanligt vatten kan ge - lite beronde på vart man bor och vart vattnet kommer ifrån.
Denna är inget problem för elektronik i torr inomhusmiljö men kan bli mer ledande när den återfuktas av fuktig luft och så att säga blir "aktiv"
Yeset skall du ha i för att minsa ytspänningen i vattnet och för att få en löddrande effekt vid borstningen
Sen sköljer du extremt noga med vanligt vatten.
Sista sköjningarna kan ju sen göra i sprit eller destillerat vatten för att få bort den mycket svagt ledande eletriska hinnan som vanligt vatten kan ge - lite beronde på vart man bor och vart vattnet kommer ifrån.
Denna är inget problem för elektronik i torr inomhusmiljö men kan bli mer ledande när den återfuktas av fuktig luft och så att säga blir "aktiv"
Varmt destvatten löser ”ärj” och rester av havsvatten ganska bra speciellt om man hjälper till med en borste.
- Anahka1975
det första och viktigaste - inga spänningskällor kvar - plocka bort ev. batterier och ersätt med nytt när det hela har torkat senare
se till att ha rejäl torktid - vatten/sprit som trängt in under kretsarna, bakom och inuti displayer mm. kan ta lång tid på att orka ut iom. att det bara är den tunna kanten på delar av mm. eller genom ett litet hål/glipa som kan dunsta.
låt det torka i ett par veckor, gärna över ett vattenelement om den är varm.
Eller som jag när brorsan droppade nallen i vatten (gissa var - det som man hört alla andra har gjort men aldrig händer en själv) - efter noga sköljning i destvatten så åkte den och batteriet in i en syltburk som liten vakumkammare och därefter gick varmkörda vakumpumpen tills 0.01 mBar ungefär - vid dom låga trycken så är det garanterat ingen vatten kvar inne i telefonen och man fick bort vatten och imma bakom displayglas mm. som annars kan ta väldigt lång tid att få bort
- telefonen fungerade efteråt! - är faktiskt förvånad då jag hade mina misstankar både på om displayen skulle dela sig och om batteriet skulle svälla/sprängas i undertrycket - så jag var beredd på det...
se till att ha rejäl torktid - vatten/sprit som trängt in under kretsarna, bakom och inuti displayer mm. kan ta lång tid på att orka ut iom. att det bara är den tunna kanten på delar av mm. eller genom ett litet hål/glipa som kan dunsta.
låt det torka i ett par veckor, gärna över ett vattenelement om den är varm.
Eller som jag när brorsan droppade nallen i vatten (gissa var - det som man hört alla andra har gjort men aldrig händer en själv) - efter noga sköljning i destvatten så åkte den och batteriet in i en syltburk som liten vakumkammare och därefter gick varmkörda vakumpumpen tills 0.01 mBar ungefär - vid dom låga trycken så är det garanterat ingen vatten kvar inne i telefonen och man fick bort vatten och imma bakom displayglas mm. som annars kan ta väldigt lång tid att få bort
- telefonen fungerade efteråt! - är faktiskt förvånad då jag hade mina misstankar både på om displayen skulle dela sig och om batteriet skulle svälla/sprängas i undertrycket - så jag var beredd på det...
- Anahka1975
Efter att nu ha provat varmvatten + lite yes och en mjuk tandborste kan jag konstatera att det är kört. Minst 10 komponenter (ytmonterade) återfanns i diskhon. Och vid en inspektion av "den stora" processorn på kortet så har vissa ben oxiderat helt bort.
Bara ringa och få pris på nytt kort...
Kan dock konstatera att det funkar ganska bra med vatten-yes metoden följt av sprit...
Tack för tipsen!
Bara ringa och få pris på nytt kort...
Kan dock konstatera att det funkar ganska bra med vatten-yes metoden följt av sprit...
Tack för tipsen!