Fjärrkontrollerade lampor blir datorstyrda
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Fjärrkontrollerade lampor blir datorstyrda
Upptäckte att Harald säljer kit för att fjärrkontrollera lampor för 199:-. En sändare med fem kanaler + 3 mottagare, bra pris helt klart!
Visst är det smidigt med fjärrkontroll, men man måste ju ändå trycka på knapparna själv... varför inte låta datorn göra det istället? Då kan man få lamporna att tändas när det blivit lagom mörkt, och släckas vid lämplig tid på kvällen/natten. Först en titt på fjärrkontrollen:
För att inte störa och bli störd av andra sändare i närheten kan man ändra sändarens kod, som måste stämma överrens med den kod som mottagaren ställs in på. Fjärren har fem kanaler, men genom att ändra denna kod kan man använda en hejdlös massa mottagare (om man inte är rädd för att bli störd).
Sändaren befriad från sitt skal.
Sändaren drivs med 12 volt, datorns parallellport använder fem volt. För att förenkla konstruktionen drivs den extra elektroniken av en 5.1 volts zener plus ett motstånd.
Sedan var det dags att löda in en 4066:a som med sina analoga switchar simulerar knapptryckningar. Fyra switchar per krets - en krets räcker till två kanaler.
Blev lite trång, men man kan styra fjärren manuellt med en penna eller liknande. Styrbenen till de analoga switcharna i 4066:an kopplades sedan till D0-D3 på parallellporten, vilket gör att man genom att skriva rätt värde till porten kan bestämma vilken switch som aktiveras. Sedan var det dags att titta lite på mottagaren.
Inga konstigheter här, men lite klumpig om man tex ska styra en fönsterlampa med 'taklampskontakt'. Detta åtgärdades dock med hjälp av en såg:
De tre lösa kablarna är in, ut och common, dessa kopplas sedan med en sockerbit till den lampa som ska styras.
Sen har jag inte kommit längre... nästa steg blir att löda in ett par 4066:or till i fjärrkontrollen. Då kan man styra de tre övriga kanalerna, det blir dessutom ett par switchar över vilka ska användas för att överbrygga den dip-switch som sågs i början. Man kan då välja tre adresser för sändaren och kan alltså styra 15 mottagare.
Visst är det smidigt med fjärrkontroll, men man måste ju ändå trycka på knapparna själv... varför inte låta datorn göra det istället? Då kan man få lamporna att tändas när det blivit lagom mörkt, och släckas vid lämplig tid på kvällen/natten. Först en titt på fjärrkontrollen:
För att inte störa och bli störd av andra sändare i närheten kan man ändra sändarens kod, som måste stämma överrens med den kod som mottagaren ställs in på. Fjärren har fem kanaler, men genom att ändra denna kod kan man använda en hejdlös massa mottagare (om man inte är rädd för att bli störd).
Sändaren befriad från sitt skal.
Sändaren drivs med 12 volt, datorns parallellport använder fem volt. För att förenkla konstruktionen drivs den extra elektroniken av en 5.1 volts zener plus ett motstånd.
Sedan var det dags att löda in en 4066:a som med sina analoga switchar simulerar knapptryckningar. Fyra switchar per krets - en krets räcker till två kanaler.
Blev lite trång, men man kan styra fjärren manuellt med en penna eller liknande. Styrbenen till de analoga switcharna i 4066:an kopplades sedan till D0-D3 på parallellporten, vilket gör att man genom att skriva rätt värde till porten kan bestämma vilken switch som aktiveras. Sedan var det dags att titta lite på mottagaren.
Inga konstigheter här, men lite klumpig om man tex ska styra en fönsterlampa med 'taklampskontakt'. Detta åtgärdades dock med hjälp av en såg:
De tre lösa kablarna är in, ut och common, dessa kopplas sedan med en sockerbit till den lampa som ska styras.
Sen har jag inte kommit längre... nästa steg blir att löda in ett par 4066:or till i fjärrkontrollen. Då kan man styra de tre övriga kanalerna, det blir dessutom ett par switchar över vilka ska användas för att överbrygga den dip-switch som sågs i början. Man kan då välja tre adresser för sändaren och kan alltså styra 15 mottagare.
Trevligt!
Jag har funderat på om man låter bli att röra de nätanslutna delarna och bara fifflar lite med fjärrkontrollen så den går att styra (elektriskt) av en dator eller µC, har man inte en laglig produkt att styra 230VAC-prylar då? Med tanke på hur många lagar det finns för att hindra hemmapulare från att ansluta sina prylar till elnätet lagligt.
Jag har funderat på om man låter bli att röra de nätanslutna delarna och bara fifflar lite med fjärrkontrollen så den går att styra (elektriskt) av en dator eller µC, har man inte en laglig produkt att styra 230VAC-prylar då? Med tanke på hur många lagar det finns för att hindra hemmapulare från att ansluta sina prylar till elnätet lagligt.
Enligt vad jag vet får man ansluta "allting" till el-nätet så länge det är "säkert och ofarligt" men enbart via inpluggning i vägguttag. Det är inte tillåtet att skruva in (fastmontera) t.ex. t.ex. fjärris-mottagarna (i detta projekt) men det är tillåtet att byta kontaktdonen ut till t.ex. lamputtag fast bara om det görs på ett "säkert och ofarligt" sätt.....
Allt som monteras in i ledningsnätet måste vara godkänd med (S) (samt CE) eller liknande samt monteras av behörig, skulle kåken fjutte av i en stor grillfest får du betala själv om det kan misstänkas att din installation startade elden.
Edit: Det betyder också att om man bygger en bra grej och vill sälja den måste man få den godkänd med CE, (S) och hela klabbet. Det kan bli dyrt men sedan kan man sälja till hela EU å andra sidan. Fast man kan sälja byggsatser där slutanvändaren måste utföra en viss del själv (och det räcker inte med att skruva fast ett kontaktdon). Sen får man värdera hur mycket slutanvändaren ska göra själv, man kan ju tänka på IKEA........
Allt som monteras in i ledningsnätet måste vara godkänd med (S) (samt CE) eller liknande samt monteras av behörig, skulle kåken fjutte av i en stor grillfest får du betala själv om det kan misstänkas att din installation startade elden.
Edit: Det betyder också att om man bygger en bra grej och vill sälja den måste man få den godkänd med CE, (S) och hela klabbet. Det kan bli dyrt men sedan kan man sälja till hela EU å andra sidan. Fast man kan sälja byggsatser där slutanvändaren måste utföra en viss del själv (och det räcker inte med att skruva fast ett kontaktdon). Sen får man värdera hur mycket slutanvändaren ska göra själv, man kan ju tänka på IKEA........
Då fjärrsändaren inte är kopplat till (galvanisk) el-nätet har den inget med den delen att göra.
Edit: och så länge man inte ändrar de förutsättninger som sändaren är beroende av (spänning, skärmning osv.) för att uppfylla sin PTS-godkännande är läget lugnt.
Edit: och så länge man inte ändrar de förutsättninger som sändaren är beroende av (spänning, skärmning osv.) för att uppfylla sin PTS-godkännande är läget lugnt.
Senast redigerad av Icecap 13 juni 2005, 22:56:37, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Ja särskilt tillåtet är det väl inte att modifiera mottagarna såhär.. men det är ju inte heller lagligt att köra för fort, men det är kul
Jag har nu arbetat lite med programmet som ska styra alltihop, det kan nu läsa av ljusnivån i rummet via en DS9490, DS2450 och ett fotomotstånd + ta reda på vad klockan är. Problemet är bara att datorn det ska kopplas till står i ett fönsterlöst rum, så det blir till att dra kabel till ljussensorn.
Dessutom hade jag lite hjärnsläpp vid konstruktionen... tyckte det var smidigt att låta sändaren drivas av det batteri som redan fanns på plats, en cmos-krets drar ju inte mycket. Sedan kom jag fram till att en zenerdiod+motstånd blev en lagom enkel nätdel... ni kan ju själva räkna ut hur länge batteriet varar
Om den får fnatt? Har faktiskt inte provat med denna konstruktion, däremot med en annan pryl där jag använde reläer kopplade till parallellporten som ljudväxel. Dessa klapprade rätt fint när Windows startade upp...
Jag har nu arbetat lite med programmet som ska styra alltihop, det kan nu läsa av ljusnivån i rummet via en DS9490, DS2450 och ett fotomotstånd + ta reda på vad klockan är. Problemet är bara att datorn det ska kopplas till står i ett fönsterlöst rum, så det blir till att dra kabel till ljussensorn.
Dessutom hade jag lite hjärnsläpp vid konstruktionen... tyckte det var smidigt att låta sändaren drivas av det batteri som redan fanns på plats, en cmos-krets drar ju inte mycket. Sedan kom jag fram till att en zenerdiod+motstånd blev en lagom enkel nätdel... ni kan ju själva räkna ut hur länge batteriet varar
Om den får fnatt? Har faktiskt inte provat med denna konstruktion, däremot med en annan pryl där jag använde reläer kopplade till parallellporten som ljudväxel. Dessa klapprade rätt fint när Windows startade upp...
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- tecno
- Inlägg: 27051
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ordna till en sk. 'Charge Pump' enl länken, progga så att du kan få ut en 12,5kHz signal när ditt program är uppe och rullar, då kan du dra igång dina periferier utan att det behöver 'klappra' när du bootar.
http://www.artofcnc.ca/ChargePumpSafety.pdf
Detta använder vi CNC:are för att inte få våra maskiner att löpa amok ifall de skulle vara påslagna innan vi bootar upp PC:n
http://www.artofcnc.ca/ChargePumpSafety.pdf
Detta använder vi CNC:are för att inte få våra maskiner att löpa amok ifall de skulle vara påslagna innan vi bootar upp PC:n
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
bengt-re - Det jag tänkte på med olagligt var modifieringen av mottagaren, att byta den färdiga kontakten mot en sockerbit känns som det är på gränsen...
danei - Det finns en dimmer att köpa till detta system, ska eventuellt köpa en och testa senare.
tecno - Charge Pump, låter förvisso bra men avancerat... ska se hur det funkar utan något sådant först, den dator som styr det hela är i princip igång hela tiden så det blir inte så många uppstarter.
danei - Det finns en dimmer att köpa till detta system, ska eventuellt köpa en och testa senare.
tecno - Charge Pump, låter förvisso bra men avancerat... ska se hur det funkar utan något sådant först, den dator som styr det hela är i princip igång hela tiden så det blir inte så många uppstarter.