Chipselect, endast koppla till +5V med motstånd, ok?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Chipselect, endast koppla till +5V med motstånd, ok?

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har varit lite seg på sistone med mina scheman och allt, men jag håller på igen det gör jag.
Sitter nu och ser på ett schema att jag lyckats skippa att koppla in CS pinnen på en CAN kontroller MCP2515 till min AVR..

Vad det gör är väl att den inte aktiveras och således inte går att använda, inte sant?
Jag hade gärna kopplat in den pinnen, men då samtliga pinnar är upptagna nu på min Atmega32 så tänkte jag att eftersom
den väl alltid ska vara aktiv så kanske man kan koppla den till +5V via ett motstånd och på så sätt ha den aktiv hela tiden?

Problemet är väl att MCP2515 använder MISO, MOSI, SCK pinnarna på min AVR också, vilket betyder att när man
programmerar AVR chippet så går ju allt in i MCP2515 också, räcker det då med att lägga motstånd på säg 4K7 (10K?) över
signalerna (och inte som pullup) så kommer allt att fungera som det ska?

Dvs. när man kopplar in ISP kontakten så programmeras AVR, när man kopplar ur ISP så kommunicerar AVR med MCP2515?

Tack på förhand! :eh:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Chipselect, endast koppla till +5V med motstånd, ok?

Inlägg av Micke_s »

Jag skulle rekommendera dig att använda CS pinnen, för att få spi klockan att synka.

Du skulle inte kunna kasta på ett skiftregister, typ 74HC595, 74HC164 eller liknande och frigöra minst 2 st pinnar från avr:en
(CS för 74HC595 och CS för MCP2515)

Sedan räcker det med att du har pull-up på Cs till MCP2515 så bör MCP2515 släppa när du drar i avr:en reset.
Skriv svar