Kabelförslag till 25 meter stort piano

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Kabelförslag till 25 meter stort piano

Inlägg av Gizmo »

Några vänner till mig håller på att bygga ett "piano". Pianot i sin tur är helt enkelt stora tangenter som kopplas till en rompler med en massa ljud i. Det är helt enkelt så att man ersatt varje tangent av en kabel och kontakt i en stor kontakt. Det hela ser ut såhär:
Grand flat piano
Och här är en kort film jag filmade från sidan:
pianot från sidan

Nu till funderingen. Pianot kommer att vara 25 meter brett när alla oktaver är på plats och det behövs kabel till samtliga tangenter. (Signaljorden är väl gemensam, men en till varje behövs iaf minst). Det blir enorma mängder kabel. De räknade med ca 600 meter kablar. Vad ska man välja och var ska man köpa det? Det ska vara anständigt billigt (deras förslag var högtalarkabel från elfa, men då blev det ca 3000 kronor, budgeten spricker). Förutom att det ska vara billigt så ska det vara hyggligt flexande, plus funka att framföra de där 5-10-volten som går i klaviaturet utan att dippa för mycket i signalstyrka. Var köper man hyggligt billig kabel och ca 600 meter?

Det hela kommer att vara en av de officiella delarna av konsten på Burning Man 2010 och det kommer att hoppa och trampa en massa folk på det ute i nevada-öknen så det måste tåla ett visst slitage.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kabelförslag till 25 meter stort piano

Inlägg av PHermansson »

Borde väl gå att hitta nått parti 0,75mm högtalarkabel på Ebay?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är alltså i princip bara en ledare per tagent som behövs, jag skulle kollat in någon FK/RK och tagit den som var billigast.
FK 1.5 vit kostar 199 kr/100 meter på tex elbutik.se. Någon elektriker kan säkert fixa fram den för halva priset...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det räcker väl med 0,22 mm2, finns på 500 m rullar + najgarn eller buntband

Tangenterna har inte rätt delning och form.
Min erfarenhet av sådana publika prylar är att mekaniken som man hoppar på måste vara oerhört stadigt, medan elprylarna är relativt lätt att skydda.

Protte
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Missuppfatta mig inte nu, men...

Det är lite synd att en så bra idé leder till ett halvmediokert resultat...
Man borde byggt det stabilare och tänkt till mer på fjädrarna/switcharna. Jag är ganska övertygad att det kommer strula massor i det utförandet det är nu, med oxid, smuts och slitage.

Sedan borde man format tangenterna rätt så man ser att det är ett piano, som det ser ut nu så ser det ner ut som ett övergångsställe...

Tyvärr blir det ofta så när konstnärsstjälarna har genialiska idéer men saknar den tekniska kompetensen själva. När dom sedan tar in tekniker (iaf i projekt jag medverkat i) så är det viktigare med vissa detaljer i utformningen istället för funktion.

Jag blir liiiite sugen att snabbt svänga ihop ett 2m längre piano som är snyggare och bättre... ;-)
Men istället önskar jag killarna lycka till och tycker iaf ett det är ett ruggigt coolt projekt!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skulle inte vara orolig för den elektriska funktionen, brytare finns IP hurmycketsomhelst, men att få det att hålla rent mekaniskt med allmänheten hoppandes ojojoj.

Och tangenterna ska se ut som tangenter.

Protte
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Jovisst, det kunde kanske ha gjorts med ännu mer pianolika tangenter, jag har medvetet hållit mig lite utanför den mekaniska konstruktionsdelen och mest varit lite rådgivare, men jag har provspelat på dem och de ska nog vara robusta nog för att tåla en vecka i öknen med glada hoppande människor. Hade man gjort de svarta tangenterna högre (som på ett riktigt piano) så hade dels konstruktionen av varje tangent blivit mer komplicerad plus att folk (jodå man får dricka öl på festivalen) i berusat tillstånd lättare snubblar av dem samt att då går pianot kanske inte in i den container som ska frakta det till usa. Om inte annat så ska jag propagera för att de ska ta med antingen en hel oktav extra eller åtminstonde ett antal tangenter extra så det går att byta ut ifall någon går sönder. För ett konstverk som är lite temporärt en vecka så tror jag inte det är så farligt stor risk att det ska bildas oxid eller nått sånt, händer det får man lösa det med en stålborste eller fil, men risken är nog inte så stor, det är klart att hela projektet är lite kompromisser. Budget och tid etc är begränsat. :vissla:

Ebay känns som ett bra val om det inte vore för att det hela ska vara klart och skickas om ungefär en vecka (containerfrakt +strultid tar rätt många veckor). Måste mer eller mindre köpas inom ett par dagar. En fundering från min sida: kanske bara är jag som tänker att flertrådig ledare är det enda, det kanske fungerar med någon hyggligt grov entrådig ledare som inte går av så lätt?
De tänkte handla från Elfa först. I mitt tycke är Elfa jättebra när det gäller nått man måste ha samma dag, men de har ofta dubbla priserna jämfört med många andra butiker.

Tips med artikelnummer i nån butik?
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Tydligen höll pianot för en vecka i öknen. Fick just lite bilder:

http://www.nbcbayarea.com/around-town/events/Best-Burning-Man-Ever-102550819.html?ref=nf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket fascinerande bilder! :)
Pianot finns på bild nr 113 + 114.
Skriv svar