2 eller 4-polig motor till spindel + frekvensomriktare
2 eller 4-polig motor till spindel + frekvensomriktare
I väntan på att min BF20-fräs skall dyka upp fortsätter jag spåna lite på tänkbara modifieringar.
En av modifieringarna jag är sugen på är en ny spindelmotor som drivs via en frekvensomriktare.
Dels för att kunna ställa spindelhastigheten från Mach3 och dels för att kunna gänga med fräsen.
Jag har kikat runt en hel del och ett servo är naturligtvis bäst, men det verkar svårt att hitta något till överkommligt pris.
Nästa alternativ som vekar mer realistiskt är en 3-fasmotor och en frekvensomriktare med vektordrivning.
Den mest intressanta just nu är en Omron V7 som finns till bra pris på eBay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0427789238
Jag har inte kollat supernoga vilka varvtal jag behöver, men jag kommer köra med en hel del mindre fräsar så om man kan få upp till 5-6 tusen rpm vore bra. Riktigt små fräsar och gravering kommer jag köra med en Kress.
En 2-polig motor varvar ca 2800rpm och en 4-polig motor ca 1400rpm vid 50 Hz. Omron V7 klarar upp till 400Hz så om man kör en 4-polig motot på 100Hz blir det samma varvtal som en 2-polig på 50Hz, och teoretiskt skulle man ju kunna få ut 11.000rpm ur en 4-polig motor vid 400Hz om lager osv. håller. Men finns det någon hake i detta. Tappar man vridmoment på högre varv med en 4-polig motor?
Varför man skulle välja en 4-polig motor är ju fär att den skulle fungera bättre på låga varv, men en 2-polig kanske fungerar lika bra om man har en frekvensomriktare.
Hur hänger detta ihop egentligen?
--Per
En av modifieringarna jag är sugen på är en ny spindelmotor som drivs via en frekvensomriktare.
Dels för att kunna ställa spindelhastigheten från Mach3 och dels för att kunna gänga med fräsen.
Jag har kikat runt en hel del och ett servo är naturligtvis bäst, men det verkar svårt att hitta något till överkommligt pris.
Nästa alternativ som vekar mer realistiskt är en 3-fasmotor och en frekvensomriktare med vektordrivning.
Den mest intressanta just nu är en Omron V7 som finns till bra pris på eBay http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0427789238
Jag har inte kollat supernoga vilka varvtal jag behöver, men jag kommer köra med en hel del mindre fräsar så om man kan få upp till 5-6 tusen rpm vore bra. Riktigt små fräsar och gravering kommer jag köra med en Kress.
En 2-polig motor varvar ca 2800rpm och en 4-polig motor ca 1400rpm vid 50 Hz. Omron V7 klarar upp till 400Hz så om man kör en 4-polig motot på 100Hz blir det samma varvtal som en 2-polig på 50Hz, och teoretiskt skulle man ju kunna få ut 11.000rpm ur en 4-polig motor vid 400Hz om lager osv. håller. Men finns det någon hake i detta. Tappar man vridmoment på högre varv med en 4-polig motor?
Varför man skulle välja en 4-polig motor är ju fär att den skulle fungera bättre på låga varv, men en 2-polig kanske fungerar lika bra om man har en frekvensomriktare.
Hur hänger detta ihop egentligen?
--Per
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: 2 eller 4-polig motor till spindel + frekvensomriktare
Till det behövs ingen VFD.kunna gänga med fräsen
Du tänkte köra med fast utväxling eller? Kan du komma ner tillräckligt i varvtal för gängning då?
Det är också en bra fråga. Jag tror att man kommer ner tillräckligt i varv med en frekvensomriktare.
Sedan tänkte jag nog ha ett par utväxlingar att välja på via kuggrem.
--Per
Sedan tänkte jag nog ha ett par utväxlingar att välja på via kuggrem.
--Per
- tecno
- Kontakt:
Varför?
Jag kan gänga med fulla varv om jag så vill, stirra er inte blinda på att köra gängor med gängtapp då det finns andra sätt.
http://www.vhf.eu/de/Werkzeuge/Spezial- ... ndefraeser
Jag kan gänga med fulla varv om jag så vill, stirra er inte blinda på att köra gängor med gängtapp då det finns andra sätt.
Hur stor effekt på motorn kommer du att behöva?
Finns ju VFD som matas med enfas och får ut trefas från den.
Finns ju VFD som matas med enfas och får ut trefas från den.
Kanske för att gängfräsarna är åtminstånde 2-3 gånger så dyra som gängtappar?Varför?
€69 + moms för en M6 fräs av typen du länkade till och €115 för en M6 av den andra, "traditionella" typen av gängfräs dom säljer. Vissa fräsar klara iofs mer än en "storlek på gänga" vilket givetvis är en fördel och det är lättare att köra blinda hål med dom än med gängtapp och "flytande" hållare (som man måste ha om man kör med Mach3 eftersom stöd för rigid tapping saknas). En M6 gängtapp av bra kvalitet kostar väl ~200:- och en "Luna-tapp" en selma eller två. Hållaren kostar ju lite men det är en investering....

MEN ska man bara gänga "några" hål och ställs mellan valen att bygga om maskinen för ~5000:- eller köpa en gängfräs för 1000:- så är det ju ett enkelt val.
PTC: Jag siktar på 1,5Kw. VFD är precis köpt. Jag hakade på Tekko's erbjudande i en annan tråd. Det blev altså en KEB Combivert F5 Basic. Den skall ha motsvarande vectorstyrningen på en Omron om inte reklamen ljuger, så den borde fungera bra på låga frekvenser.
Kommer jag inte använda VFD'n till fräsen så blir det till en svarvtillsatts.
techno: Det var intressant om man klarar att fräsa gängor med dessa fräsar med mach3. Jag var helt inställd på att man behövde ha bra koll på varvtalet (VFD) och en flytande hållare som H.O skrev för att klara detta utan att köra sönder verktygen.
Kommer jag inte använda VFD'n till fräsen så blir det till en svarvtillsatts.
techno: Det var intressant om man klarar att fräsa gängor med dessa fräsar med mach3. Jag var helt inställd på att man behövde ha bra koll på varvtalet (VFD) och en flytande hållare som H.O skrev för att klara detta utan att köra sönder verktygen.
Jag förstår inte varför man måste ha VFD för att kunna gänga?
Eller går inte nuvarande spindel att reversera?
Eller går inte nuvarande spindel att reversera?
Hold my beer & watch this ...
http://groups.google.com/group/rec.craf ... 0fddc7088a
Undrar om en modern motor skulle klara sig lika bra ?
http://groups.google.com/group/rec.craf ... 0fddc7088a
Undrar om en modern motor skulle klara sig lika bra ?
Varför jag har snöat in på VFD är för att jag mot bättre vetande, och med det jag har läst, förstått att med Mach3 kan man inte köra en gängtapp direkt utan man måste ha bra koll på varvtalet och en flytande hållare så att man inte knäcker gängtappen. Detta kan mycket väl vara fel och det verkar finnas alternaiv har jag förstått nu.
Sedanan är inte ett eventuellt byte av motor enbart för att kunna gänga. Det är fler fördelar som mer effekt och att kunna styra varvtalet från Mach3. Befintlig motor är nog svår att styra från mach3 och om det går att reversera den från Mach3 vet jag inte, men det känns tveksamt
Detta är som sagt funderingar på framtida modifieringar i väntan på att fräsen skall komma hem, men dom har redan gett väldigt bra input för mig tycker jag.
--Per
Sedanan är inte ett eventuellt byte av motor enbart för att kunna gänga. Det är fler fördelar som mer effekt och att kunna styra varvtalet från Mach3. Befintlig motor är nog svår att styra från mach3 och om det går att reversera den från Mach3 vet jag inte, men det känns tveksamt
Detta är som sagt funderingar på framtida modifieringar i väntan på att fräsen skall komma hem, men dom har redan gett väldigt bra input för mig tycker jag.
--Per
- tecno
- Kontakt:
Reverserande gängapparat eller vad det heter finns ju också om man nu inte kan reversera spindeln
http://www.isotool.se/default.asp?VisaS ... QQZAnr=JSN
De verktygen jag hänvisar på behöver inget externt på fräsmaskinen annat än roterande spindel och fungerande Z förutom X och Y förstås.
Visst är det förhållandevis dyra men även flytande gängtappshållare + VFD eller ovanstående gängapparat kostar en bra slant i inköp.
Sen att man med dessa jag använder kan på ett enkelt sätt göra gängade hål med botten är många ggr ett bonus som ju är nästintill omöjligt
med vanliga tappar som ju kräver exakt stopp som i sin tur kräver en hel del av styrningen av spindeln.
Jag har hittat bra verktyg som gör sitt utan att ställa en massa krav på styrningen av spindel ja och inte minst kraft i densamma.
http://www.isotool.se/default.asp?VisaS ... QQZAnr=JSN
De verktygen jag hänvisar på behöver inget externt på fräsmaskinen annat än roterande spindel och fungerande Z förutom X och Y förstås.
Visst är det förhållandevis dyra men även flytande gängtappshållare + VFD eller ovanstående gängapparat kostar en bra slant i inköp.
Sen att man med dessa jag använder kan på ett enkelt sätt göra gängade hål med botten är många ggr ett bonus som ju är nästintill omöjligt
med vanliga tappar som ju kräver exakt stopp som i sin tur kräver en hel del av styrningen av spindeln.
Jag har hittat bra verktyg som gör sitt utan att ställa en massa krav på styrningen av spindel ja och inte minst kraft i densamma.
Det finns ju riktigt mycket bra verktyg hos vhf. Tackar för länkarna till den firman!
För mig är det lite av magi att man kan fräsas en gänga utan att ha 100 koll på spindelhastigheten.
Det vore kul att se ett exempel på G-kod för Mach3 när man kör en gänga med dessa specialfräsar.
Är det någon som orkar ta fram det?
För mig är det lite av magi att man kan fräsas en gänga utan att ha 100 koll på spindelhastigheten.
Det vore kul att se ett exempel på G-kod för Mach3 när man kör en gänga med dessa specialfräsar.
Är det någon som orkar ta fram det?
Jag har inget program för det.
Jag jobbade i en Micron fräs (80-talare har jag för mig) för ca 10år sedan.
Jag kommer inte ihåg vad det var för styrsystem på den men i den fanns det en färdig cycle som men kunde använda
till gängfräsning. Man skrev bara in vilken diameter och hur många varv på en sträcka man skulle bearbeta.
Så gick fräsen i en spiral. Det är nog inga konstigheter att få en maskin att göra spiraler med ett modernt CAM program.
Jag jobbade i en Micron fräs (80-talare har jag för mig) för ca 10år sedan.
Jag kommer inte ihåg vad det var för styrsystem på den men i den fanns det en färdig cycle som men kunde använda
till gängfräsning. Man skrev bara in vilken diameter och hur många varv på en sträcka man skulle bearbeta.
Så gick fräsen i en spiral. Det är nog inga konstigheter att få en maskin att göra spiraler med ett modernt CAM program.
- tecno
- Kontakt:
perra_e
Enklaste sättet är att gå in i WIZARDS i Mach3 och skapa kod den vägen
Enklaste sättet är att gå in i WIZARDS i Mach3 och skapa kod den vägen