Vad göra med ca 30kg resistorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders Olsson

Vad göra med ca 30kg resistorer?

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag kom för ett tag sedan över ett större sortimentskåp fyllt med motstånd.
Då jag (förhoppningsvis) aldrig kommer att behöva så många motstånd, men däremot behöver plats för andra komponenter, så håller jag nu på att gallra ner sortimentet till en rimlig storlek.
Eftersom jag är emot att slänga användbara saker så sorterar jag motstånden i en påse per värde.
Det är frågan om lite äldre komponenter, från fem till gissningsvis bort åt 40 år gamla, men mycket är oanvänt.
Resistans från 0,6Ohm till 40MOhm Storlekar från 0,25W till 5W.

Så frågan är, går sådant här att sälja eller sitter alla elektronikmänniskor redan på tillräckliga mängder motstånd?
Jag har begränsat med tid så jag tänker in hålla på att sälja styckvis på tradera, utan vill bli av med hela partiet.
Observera att jag inte är färdig med gallringen än, och att det kan ta ett tag till, det är därför jag inte skriver in detta under säljes. Jag vill bara ha förslag på vad jag kan tänkas göra med det.

EDIT: Dom finns i Uppsala
Senast redigerad av Anders Olsson 11 september 2010, 02:18:15, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: Vad göra med ca 30kg resistorer?

Inlägg av blueint »

Med tanke på frakt, var finns dom?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, tror deffinitivt det finns intresse om någon kan hämta (och sedan kanske dela upp i mindre partier). Hade jag kunnat ta mig ner inom rimlig tid (vilket jag nog inte kan) så hade jag kunnat ta det och fördelat vidare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Klart det är intressant, speciellt i lite högre effekter, men jag inser ju att det är ett enormt jobb att dela upp till många, och att köpa hela rasket.. tja..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte konstruera resistordekader och dämpsatser och sedan sälja dom?
Resistordekad AB
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

RoHS
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är dom ca 40 år gamla så är det knappast RoHS :)

..fast det kan man ju strunta fullstädigt i som glad hobbyutövare.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Precis, men det var ju ett "seriöst" förslag att sälja vidare som företag i inlägget innan RoHS inlägget.

Personligen resonerar jag att resistorer är så billigt att köpa att jag endast har serviceförpackningar hemma, behöver jag mer av något är det bara att ta hem för några öre/st.

Sjävklart finns det dyrare effektresistorer som kanske kan vara intressanta. Men i det är mycket sällan jag själv använder sådana och då är det bättre att ta hem när det behövs. Farnell levererar dagen efter, Mouser tar 2-3 dagar. Smidigare att utnyttja deras lager än att han en massa bråte hemma. Blir lättare att städa dessutom! :)
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Tack för svaren! Det lutar väl åt att jag sätter ut hela partiet här på Säljes när jag är klar, så får vi väl se om nån vill överta det för en rimlig slant :-)

EDIT: Jag blev klar lite snabbare än väntat, så nu finns motstånden här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=45162
Skriv svar