Efter lite experimenterande har jag kommit fram vad som är bra att köra som skärdjup varje pass med min CNC-fräs. Skulle behöva lite hjälp med hur man beräknar/gissar/uppskattar (i brist på översättning av "guesstimate") förhållandet mellan max skärdjup och frässtålets diameter.
Kör jag med en 6 mm fräs och går rakt in i ett solitt stycke så funkar det alltid att köra med 0.4 mm skärdjup även om man är långt ner i tjockt gods (då spånorna har en tendens att bli kvar bakom fräsen).
Eftersom flaskhalsen i min maskin inte är spindeln (1 kW), utan snarare styvheten i "portalen" och stegmotorernas vridmoment så har jag funderat på om jag kanske möjligen skulle spara maskintid på att gå ner och köra med mindre frässtål vid grovutskärning då jag endast vill få loss en mindre bit ur ett stort stycke.
Kör jag 20 kRPM med 6 mm fräs (tvåskärig) så matar jag på med 3,6 m/min (enl. rekommendationen) och det verkar funka bra. Inga missfärgade spånor eller varma prylar.
Om jag ska gå ner på en 3 mm fräs (också tvåskärig) så får jag minska matningen till 1,2 m/min, dvs i teorin tre gånger så lång tid.
Om jag kompenserar genom att köra tre gånger skärdjupet, alltså 1.2 mm så går det ju på ett ut men då det totalt under samma tid faktiskt skärs bort endast hälften av materialet minskar ju effektkravet avsevärt, vilket ju alltid är bra.
Detta leder till frågan: Vad påverkar sidokrafterna på fräsen? Vilka förhållanden gäller mellan skärdjup, matning och skäreffekt, eller ifall detta inte går att beräkna på ett tillförlitligt sätt. Kan jag göra ovanstående byte från 6 mm till 3 mm och få samma eller mindre sidokrafter (som jag antar är vad som ger upphov till flex). Eller är det helt enkelt så att om man har två olika fall där erfordrad skäreffekt är samma så får man även samma krafter på stegmotorer och flex i portalen.
Antar att det skulle vara enklast att testa sig fram men det känns onödigt att förstöra verktyg i onödan.
Detta blev ett långt inlägg... men det kanske finns ett kort svar?
Beräkning av skärdjup
Re: Beräkning av skärdjup
Fräsa i vilket material?.
En tumregel att utgå ifrån när det gäller HM-pinnar brukar vara fräsens radie = skärdjupet.
Alltså 1,5mm skärdjup med en 3mm fräs.
Om jag inte missminner mig fel så ökar belastningen på maskinen i kvadrat om man dubblar fräsens diameter från t.e.x 3-6mm.
En tumregel att utgå ifrån när det gäller HM-pinnar brukar vara fräsens radie = skärdjupet.
Alltså 1,5mm skärdjup med en 3mm fräs.
Om jag inte missminner mig fel så ökar belastningen på maskinen i kvadrat om man dubblar fräsens diameter från t.e.x 3-6mm.
Rätt säker på att du kan få svar på detta om du laddar hem G-wizard av Bob Warfield på http://www.cnccookbook.com , kräver registrering, men kan nog vara värt det besväret. Fortfarande i beta-stadiet och det kommer nya funktioner och tillägg hela tiden.
Materialet det är fråga om är aluminium, 6061 och mjukare.
Om belastningen därmed minskar med 75% om man byter ner från 6->3 mm så borde man alltså kunna fyrdubbla skärdjupet (som jag antar påverkar belastningen linjärt) och därmed nå maxdjupet på 1.5 mm och ändå totalt sett minska belastningen.
Detta borde då alltså gå marginellt snabbare, fast med fördelen att maskin och spindel belastas mindre.
Ska kika på http://www.cnccookbook.com, verkar vara många som rekommenderar den
Om belastningen därmed minskar med 75% om man byter ner från 6->3 mm så borde man alltså kunna fyrdubbla skärdjupet (som jag antar påverkar belastningen linjärt) och därmed nå maxdjupet på 1.5 mm och ändå totalt sett minska belastningen.
Detta borde då alltså gå marginellt snabbare, fast med fördelen att maskin och spindel belastas mindre.
Ska kika på http://www.cnccookbook.com, verkar vara många som rekommenderar den
Har experimenterat lite nu, men har inte kommit fram till speciellt mycket tyvärr.
Vad jag har kommit fram till är att det som verkar fungera bra är 6 mm fräs, 0.4 mm djup per pass, 3,6 m/min matning. Dock så känns det som att man skulle kunna köra hårdare i vissa situationer. T.ex. ifall man ska fräsa ut ett stort hål, eller skära ut en profil, så kommer man ju i början fräsa med hela bredden, dvs 6 mm. När man sedan breddar upp så kör man ju inte hela fräsbredden, utan kanske 30% eller så, dvs ca 2 mm. Detta måste ju rimligtvis tillåta bra mycket djupare fräsning om man vill upp till samma belastning på maskinen.
Det märkliga är ju att när jag testat att gå upp i djup så upplever jag det som att materialet kladdar fast mycket lättare på skären. Flera gånger har det havererat för att fräsen kleggat igen och kört fast. Om det ska funka måste jag trycka på med t-sprit för att motverka, vilket jag knappt behöver alls när jag kör 0.4 mm djup (även med full fräsbredd).
Vad är problemet? Och vad är lösningen?
Vad jag har kommit fram till är att det som verkar fungera bra är 6 mm fräs, 0.4 mm djup per pass, 3,6 m/min matning. Dock så känns det som att man skulle kunna köra hårdare i vissa situationer. T.ex. ifall man ska fräsa ut ett stort hål, eller skära ut en profil, så kommer man ju i början fräsa med hela bredden, dvs 6 mm. När man sedan breddar upp så kör man ju inte hela fräsbredden, utan kanske 30% eller så, dvs ca 2 mm. Detta måste ju rimligtvis tillåta bra mycket djupare fräsning om man vill upp till samma belastning på maskinen.
Det märkliga är ju att när jag testat att gå upp i djup så upplever jag det som att materialet kladdar fast mycket lättare på skären. Flera gånger har det havererat för att fräsen kleggat igen och kört fast. Om det ska funka måste jag trycka på med t-sprit för att motverka, vilket jag knappt behöver alls när jag kör 0.4 mm djup (även med full fräsbredd).
Vad är problemet? Och vad är lösningen?

Du har ju redan kommit på problemet & lösningen.
Det är helt enkelt kylning/smörjning som behövs. I princip alla metallfräsar använder det av någon anledning
...
Det är helt enkelt kylning/smörjning som behövs. I princip alla metallfräsar använder det av någon anledning

Jo det är ju sant.
Men hur kommer det sig att det inte behövs kylning eller smörjning när jag kör med mindre djup och mer bredd. Det tas ju bort lika mycket material / tidsenhet, dvs samma effekt. Det borde nästan bli tvärt om eftersom värmen bildas på en väldigt liten yta av fräsen vid grundare fräsning.
Eller är det helt enkelt så att spånorna blir mindre och enklare försvinner iväg? I så fall borde jag ju skaffa en skrubbfräs.

Men hur kommer det sig att det inte behövs kylning eller smörjning när jag kör med mindre djup och mer bredd. Det tas ju bort lika mycket material / tidsenhet, dvs samma effekt. Det borde nästan bli tvärt om eftersom värmen bildas på en väldigt liten yta av fräsen vid grundare fräsning.
Eller är det helt enkelt så att spånorna blir mindre och enklare försvinner iväg? I så fall borde jag ju skaffa en skrubbfräs.