Val av microprocessor, RGB LED styrning

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Val av microprocessor, RGB LED styrning

Inlägg av jesse »

> man bör nog ha en viss vana vid att programmera AVR eller vara medlem i mensa om man ska fatta allt direkt. Det är en himla massa saker i databladet som är underförstått (när man läser ett visst kapitel) och som man kanske får ledtrådar till om man läser en liten rad 200 sidor längre ner... Men kan man memorera hela databladet så kanske man fattar direkt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad det i alla fall ger vid en första koll, är en uppfattning vad det hela
handlar om och en koppling till ens egen bakgrund och andra erfarenheter.

> man bör nog ha en viss vana vid att programmera AVR...

Ja, jo, det beror som sagt mycket på sin egen bakgrund.
*Jag* tycker att jag kan läsa ett AVR datablad med behållning
men har aldrig skrivit en enda rad kod för AVR... :-)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

> PORTB = 55 // siffran 55 läggs ut som 8 bitars binärkod direkt på utgången, dvs 01010101

Det där stämmer inte. Det ska vara:

Kod: Markera allt

PORTB = 0x55; //Hexadecimal
eller

Kod: Markera allt

PORTB = 85; //Decimal
Varför fortsätter alla snacka om att göra egna experimentkort för mikrokontrollern och lära sig alla register m.m. när det är så ont om tid?
Köp en Arduino och ha en blinkande LED på typ 10min efter inkoppling till USB-porten. Det blir mer tid till att designa hårdvaran för drivningen av lysdioderna då...
jonte_s

Inlägg av jonte_s »

Jag håller med. Lägger en röst på Arduino. Jag är inte bra på mikroprocessorer, men har testat PIC, AVR och sedan Arduino (Är ju iof AVR det också). Går sååå mycket enklare att komma igång med och skapa olika projekt och dess "Community" är stort. Se http://www.arduino.cc/. Du behöver inte grotta ned dig i massa datablad för att komma igång med PWM och allt vad det heter.
Måste bara säga att jag inte säker på om Arduino skulle passa i just detta projekt med tanke på processorkraft, ingångar/utgångar osv, men det jag kan säga är att det är det lättaste systemet jag har testat iaf.
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Hoppla!

Där fick jag en massa nyttig information.

Två saker:

Om man inte är helt haj på hur man konstruerar kretskort, finns det någon form av hjälpmedel förutom ett CAD program där man på ett snyggt sätt kan rita upp dem?
(För de delar som är komplicerade, vid utgångarna till led:sen behövs det väl antingen bara en resistor eller en transistor och en resistor?)

Det där databladet på 580 sidor lät nästan som lite overkill om det inte är helt nödvändigt, dock kan nog vissa delar vara mycket bra att läsa.
Men finns det någon form av samlingslista för kommandon för en specifik processorsort?
För om samlingslistan är väl beskriven vad kommandona gör, så blir det hyfsat lätt.
Samtidigt vore ju en förklaring av hur man går till väga med en microprocessor och hur man bygger upp programm mm., vara bra för en nybörjare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det där databladet på 580 sidor lät nästan som lite overkill...

Exakt hur har du kommit fram till det ? Enbart genom sidantalet ?
Visst, du behöver inte alls kunna allt utantill, det viktiga är att kunna *hitta*
i databladet, att veta var du ska leta när du har en viss fråga.

> Men finns det någon form av samlingslista för kommandon för en specifik processor?
> För om samlingslistan är väl beskriven vad kommandona gör, så blir det hyfsat lätt.

Det sa jag ju i ett tidigare inlägg :

> "AVR Instruction Set" kan vara bra att ha som referens, men inget du kanske behöver streckläsa.

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc0856.pdf

Men, jag tror att du en lite felaktig bild. Dessa "kommandon" är på en så pass låg
nivå, så det kommer inte att fungera att försöka plocka en och annan ur mängden.
Det är fel ända att börja i. Det viktiga är hur hela systemlösningen ska se ut. Beslut
som, ska jag använda den ena eller den andra timern ? Ska jag köra PWM med hårdvaru-
modulen eller direkt i programvaran ? Inget av det får du svar på i "Instruction Set"...

> Om man inte är helt haj på hur man konstruerar kretskort,

För "one-off" kan man bygga på experimentkort eller liknande.
Man *måste* inte ta hela vägen över CAD, etstning o.s.v.

> Samtidigt vore ju en förklaring av hur man går till väga med en microprocessor och hur
> man bygger upp programm mm., vara bra för en nybörjare.

Ja, har man aldrig hållit på med någon mikrokontroller, AVR eller något annat, så har
men en del att läsa på. Du har en rejäl uppförsbacke i alla fall...
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Det börjar jag att förstå. Kan någon tipsa om lämplig litteratur? Fördelaktigen på svenska.
Gärna något som går att hämta datavägen, som en pdf. Gratis är bra men inte 100% nödvändigt.

(Tillägg)
Fortsätt gärna komma med idéer/ tankar runt kretskort, programmering, val av komponenter eller något som rör projektet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"Kommandolistan" som Sodjan hänvisar till är ju processorns assemblerspråk. Om du ska programmera i C så kommer inte den listan att vara särskilt intressant, då språket C är uppbyggt på ett helt annat vis. Nu förutsätter jag att du vill programmera i C, eftersom det är mycket likt Java (i alla fall om man jämför med assmebler).

De saker du behöver studera främst, är (förutom grunderna i C så att du kan komma igång och programmera), är hur du styr processorns kringutrustning.

Som sagt: Boken "Mikroprocessorteknik" ger en bra nybörjarintroduktion till de flesta av AVR-processorns funktioner. En bok till som kan vara värdefull i sammanhanget är en bok om programmering i C. Exempelvis Jan Skansholm: "Vägen till C".
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Eftersom C som du säger är ganska likt Java så låter det som att jag ska välja det.
Så jag får ta och gå ner till biblioteket och se om de har de två böckerna och sedan börja läsa.

Då kanske vi kan börja med komponenterna, hur tycker ni, på ett ungefär att jag ska bygga upp detta?
Måste ha en processor, Hur många pinns? om jag kör 18x12 rader, och styr ledsen 4 och 4, i små "rutor"?
Borde ju vara, hälften av antalet rader och kolumner, 9x6, men sedan 3ggr så mycket på den ena (för att det är 3 färger) så 9x18?
+ annan utrustning som kopplas till processorn.

Sedan krävs det en hel del transistorer och resistorer, vad jag har förstått.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Vad är det som är oklart med ARDUINO? :D
Googla på det. Och köp en.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kolla upp Arduino och fundera på om du vill använda en sådan.

Oavsett om du vill bygga med separat processor eller med arduion har jag lite idéer om hur den kan kopplas: (har redan skrivit det, men nu kommer det i form av schema):

(ursäkta bildkvaliteten)
dscn5357.jpg
EDIT: Jäklar vad suddigt. Texten lyder:
överst: knappar, +5 volt (här har jag dessutom slarvat och ritat fel - motstånden ska vara pull-up till +5V (t.ex. 10k), men knapparna ska sluta till GND.
Till vänster: RS232 - MAX232, RX,TX
Till höger: Counter, decoder.
Processorns anslutningstrådar neråt: PWM, MOSI, SCK, LATCH.
Prylarna nedanför: Shiftregister 74LS595, 3st = 24 kolumner

Som du ser är det väldigt enkelt (här har jag uteslutit en del saker så som strömförsörjning, reset, eventuell kristall med mera). Fyra utgångar tror jag kan styra dimning och kolumnerna. Två utgångar styr raderna. Två pinnar används till knappar. Så jättemånga pinnar behöver du inte.

Transistorerna kan nog kopplas ganska enkelt, t.ex
dscn5358.jpg
EDIT: översta transistorn är av PNP-typ. Övriga NPN.
Detta är ju bara mitt förslag. Du får ju själv sätta dig in i hur det fungerar och ta beslut om hur det ska utformas.

Sen kan man inte bara säga: ta de här transistorerna , utan du får räkna lite på det.

Hur hög ström vill du att varje diod ska få? Vilken matningsspänning vill du utgå ifrån? Om du ska köra dioder fyra och fyra - kan du seriekoppla dessa så tjänar du en del (färre motstånd t.ex). Och hur många lysdioder parallellt kommer varje transistor att belastas med och hur stor del av tiden kommer de att vara på... Allt detta kommer att ge en viss maxström och effekt för transistorerna, och värden på motstånden. EDIT: Transistorerna beräknas på sin "power dissipation" och "thermal resistance junction - ambient", dvs. hur varma de kan bli.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jesse 11 september 2010, 00:53:28, redigerad totalt 1 gång.
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

Tack, för detta svar.
Tyvärr var bildkvaliteten inte så bra, men om jag försöker så ska jag nog kunna lista ut det mesta.

Jag har hör talas om någon beräkningsprogram, som har länkats till lite här och var.
Fungerar det så att man ritar upp sitt kopplingsschema i detta och skriver in de kända värdena,
(i detta fall för, led:s och processor, strömkälla), och sedan får ut värden för de resterande komponenterna?

(Tillägg):
Jag tänkte lägga till att jag börjat bestämma mig för att köra 16x12 LED:s.
Om jag skulle koppla dem 4:a och 4:a i rutor, skulle det resultera i 8x6 rader/ kolumner, sedan blir ju kolumnerna eller raderna 3ggr så stora, då det är 3 färger.
Alltså 8x18.

Detta borde väll fungera med dina skisser.
Jag antar att jag kommer fatta de krångliga orden när jag läst boken.

Men eftersom jag tyvärr kommer vara borta i princip hela dagen, hoppas jag att ni kan fortsätta diskussionen.

MVH Dragon9226
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ett tips för att komma igång snabbt är Elektors 8052AH -Basic dator.
Du skriver alla program i BASIC som är lätt att lära sig.
Finns näst intill obegränsad info på nätet om denna oerhört populära dator.

http://82.182.115.199/gsa/se6m/projekt/ ... dator.html
http://www.neurotica.com/wiki/8052AH-BASIC_SBC
http://www.datasheetarchive.com/pdf-dat ... 02911.html
dragon9226

Inlägg av dragon9226 »

En enkel fråga bara.
Delvis till Jesse, som lagt ner jobb och ritat bilder.

Hur fungerar dimningsfunktionen?
Är det en gemensam/ individuell dimmning? Hur är det styrt av programmeringen?

Om det är enskild (grupper om 4:a) dimmning:
vad blir det för skillnad i programmering (ge gärna ett kort programmeringsexempel), om man dimmrar enskilt eller bara har den totala dimningen?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

4kTRB skrev:ELFA har IM3910 för 104:- 73-213-18
och utvecklingsystem för 587:- 73-213-34

det verkar ganska överkomligt i pris?
Är det bara jag eller är det där HELT fel priser?
IM3910 för 1003.00 SEK ex moms samt
utvecklingsystemet för 5662.00 ex moms??
Skriv svar