Digitala tempsensorer
Digitala tempsensorer
Hej,
är det någon som har testat runt bland de digitala tempsensorer som finns? gärna med i2c.
nån som vet var man kan köpa billigt?
annars, är det nån annan som letar? och isåfall skulle vara intresserad att samköpa?
/n
är det någon som har testat runt bland de digitala tempsensorer som finns? gärna med i2c.
nån som vet var man kan köpa billigt?
annars, är det nån annan som letar? och isåfall skulle vara intresserad att samköpa?
/n
Re: Digitala tempsensorer
Det beror ju helt på viken noggrannhet du vill ha och pris, och inte minst temperaturområde.
Om det duger med mellan -40 och +125 grader så föreslår jag MCP9700. Nej, fasen också , den var analog... men den går ju att kombinera med en ADC från samma tillverkare (microchip)
Om det duger med mellan -40 och +125 grader så föreslår jag MCP9700. Nej, fasen också , den var analog... men den går ju att kombinera med en ADC från samma tillverkare (microchip)
hmm, har ett bivillkor till. den ska gärna vara liten och helst vara möjlig att montera direkt på "tråd" typ to92 eller sot23.
min tänkta applikation är sensorer för övervakning (och styrning) av värmesystem, rumssensorer, utomhussensorer etc...
edit: -40 125 duger finfint och +-1 grad!
har själv sneglat lite på tc77 från microchip som finns i sot23 och to2. farnell har den för 6-10kr ex moms@100 st.
är det någon som kikat på den? eller någon av de andra relativt billiga sensorerna från microchip?
min tänkta applikation är sensorer för övervakning (och styrning) av värmesystem, rumssensorer, utomhussensorer etc...
edit: -40 125 duger finfint och +-1 grad!
har själv sneglat lite på tc77 från microchip som finns i sot23 och to2. farnell har den för 6-10kr ex moms@100 st.
är det någon som kikat på den? eller någon av de andra relativt billiga sensorerna från microchip?
sensor+adc är ju alltid en idé! i de mindre enheter jag tänker mig så kan man ju alltid ta inbyggd adc i attinyxx.
Jag mäter mitt kylskåp + frys med MCP9700 och ATmega's inbyggda ADC. Med 10 bitar och en spänningsreferens så får du bra mätvärden. Du ska väl inte ha allt för många meter kabel, men spänningsförlusterna blir ju försumbara då det inte går någon ström. Kan vara bra med ett litet lågpassfilter på ADC-ingången bara. (Annars minskar inimpedansen rejält på ADC:n eftersom den är kapacitiv)
DS18B20, inte I2C men 1-wire. Använder den ofta och tycker den fungerar väldigt bra och är enkel att använda. Dyr på elfa m.m men kan hittas billigare (~15kr) på annat håll, ebay tex.
-
Kolla Analog Devices, de har en hel del digitala och analoga tempsensorer.
Maxim har en hel del också, förutom DS18x20
Maxim har en hel del också, förutom DS18x20